INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

De corona-files #3 – Govert Flint ontwerpt een virus-bestendige openbare ruimte

Om ervoor te zorgen dat onze samenleving in de toekomst niet opnieuw zwaar getroffen wordt met een nieuwe pandemie, zullen openbare ruimtes worden ontworpen die ook zonder onze handen kan worden gebruikt. Dat is het uitgangspunt van het onderzoeksproject Neo Hygiëne van ontwerper Govert Flint. “Inmiddels is wordt algemeen bekend dat een virus ook kan overleven op kunststoffen en metalen. Een griepvirus kan een tot twee dagen overleven op een niet-poreus oppervlak. Na aanraking kan het nog vijf minuten op je hand in leven blijven.”

De openbare ruimtes is nu zo ingericht dat gebruik van handen onvermijdelijk is. Denk aan de handvatten in de bus, de knop voor het verkeerslicht of toetsen van een geldautomaat. Om pandemieën in de toekomst te voorkomen zullen volgens de Eindhovense ontwerper nieuwe richtlijnen worden opgesteld voor het ontwerp van knoppen en handvatten in publieke ruimtes. “Hoe kan de de verspreiding van een virus via knoppen en handvatten worden geminimaliseerd, terwijl de openbare ruimte functioneel blijft?”

De vraag stellen is deze beantwoorden, toch? “Door de openbare ruimte zo in te richten dat we onze ellebogen, schouders, benen en voeten gebruiken wanneer we met onze omgeving interacteren. Als alle openbare ruimtes lichamelijke knoppen hebben, wordt het gebruiken van ons lichaam voor het bedienen van apparaten een nieuwe standaard. Lichamelijke knoppen zullen in het begin vooral worden toegepast in publieke ruimtes. Dit kan een inspiratie zijn voor een herontwerp van school, bibliotheken en andere semi-openbare gebouwen waar mensen toiletten, stoelen en tafels delen. Uiteindelijk kan dit een voorbeeld zijn voor kantoren en vergaderruimtes.”

Hoe zullen lichtschakelaars en deuren, gedeelde keukens, gedeelde bureaus en toiletten eruit zien wanneer wij ze niet meer aanraken met onze handen maar met andere lichaamsdelen? “Bijvoorbeeld met een ‘lean on me’-knop voor verkeerslichten. Door met de schouders op de knop te leunen, kan men voorkomen dat het oppervlak wordt aanraakt voor het geval een griep of een virus de samenleving treft. Ook kan gedacht worden aan voetpedalen. Deze zijn nu al in gebruik bijvoorbeeld voor het bedienen van kranen op de wc van een benzinestation. Wellicht zal het ons inspireren om ook met onze voeten nieuwe toepassingen te ontwerpen voor het in- en uitschakelen van de verlichting, het openen van deuren enzovoort.”

  • Govert Flint voltooide een master Contextual Design aan de Design Academy Eindhoven in 2014. Voor zijn afstudeerproject Creatures With Creations And Their Segregation Of Joy werd hij genomineerd voor de Gijs Bakker Award voor bijzonder onderzoek op het gebied van design. Daarnaast is Flint oprichter van het designstudio Enrichers. In samenwerking met neurobiologen van de Universiteit van Cambridge is een actieve kantoorcollectie samengesteld die met zintuiglijke prikkeling de mentale gezondheid en productiviteit stimuleert.

Dat klinkt nogal lowtech. Er zijn toch ook mogelijkheden voor technologische toepassingen? “Nou en of! Denk aan bewegingssensoren. Er zijn al sensoren beschikbaar om te typen zonder het toetsenbord aan te raken. Leap Motion is een toepassing waarbij een bewegingssensor de vingers leest. Dat is gebaseerd op een virtueel skelet dat inzichtelijk maakt welke bewegingen de handen en vingers maken. Virtueel begrijpt de sensor welke knop je met welke vinger indrukt. Deze interfaces kunnen de standaard worden bij geldautomaten en ticketautomaten. Het zal ons het gevoel geven in Steven Spielbergs’ film Minority Report te zijn waarin Tom Cruise zijn computer bestuurt door zijn handen in de lucht te bewegen.”

FOTO Leap Motion

Wat zijn de gevolgen voor het openbaar vervoer? Hoe kunnen we metrowagons en bussen opnieuw ontwerpen zonder dat wij ze met onze handen hoeven aan te raken? “In plaats van dat je jezelf vasthoud aan een paal, zullen bussen, treinen en metro’s worden ontworpen om jezelf steun te geven door ergens tegenaan te leunen. Voor drukke metrolijnen kunnen horizontale steuntjes en kussens ondersteuning bieden. Een extra voordeel van het hebben van steunplekken is dat de meeste gebruikte plaatsen voorspelbaar zijn. Men weet waar men leunt en in welke richting het gezicht kijkt. In het geval van een dreigend virus, kunnen deze plekken worden uitgerust met schermen om te voorkomen dat mensen niezen of hoesten richting mede-forensen. Al is het nog ontwerpuitdaging om horizontale steuntjes te plaatsen bij gangpaden. Hoe trek je bijvoorbeeld een steuntje uit een paal zonder je handen daarvoor te gebruiken?”

‘Sitten’, een hybride tussen zitten en staan.
FOTO Mecanoo / NS

Het zit in onze natuur om onze handen te gebruiken. Onze handen zijn uitgerust met veel zenuwen waardoor we nauwkeurige waarnemingen kunnen doen. Biologisch gezien zal de behoefte blijven bestaan om te voelen met onze handen. Hoe ga jij hiermee om als ontwerper? “Met gebruik van coatings en materialen zullen innovatieve en veilige handbedieningen worden ontworpen. Er zijn nano-coatings met een antibacteriële functie waarmee het oppervlak van een apparaat of voorwerp hygiënisch is en tegelijkertijd de behoefte aan manuele prikkeling vervult. Deze coatings gaan het mogelijk maken om zelfs texturen zoals nepbond hygiënischer te doen zijn dan de huidige afneembare materialen. Dankzij nieuwe inzichten blijkt dat een virus veel minder lang – ongeveer 8 tot 12 uur – in leven blijft op karton of papier. Er zal dus worden gezocht naar ultra poreuze materialen. Dankzij Neo Hygiëne krijgen wij een heel nieuw gevoel bij wat ‘schone’ materialen zijn. Dit stelt ontwerpers in staat om te reageren op de vermindering van het gebruik van handen in openbare ruimtes. De handvatten die in publieke ruimtes worden ingezet, zullen met extra aandacht worden ontworpen. Met deze coatings kunnen ontwerpers het aanraken met de handen verheffen tot een beleving voor de handen. En dat zonder een bedreiging te vormen voor de volksgezondheid.” 

Elephunk – Alissa + Nienke
FOTO Enrichers

Dit zijn allemaal kostbare en intensieve aanpassingen, is dat echt noodzakelijk? Geleidelijk zal het openbare leven toch weer normaal worden? “Viroloog Kevin Ariën vertelt ons dat een toename van de wereldbevolking zowel de natuur en de intensieve landbouw onder druk zet. Druk op de veeteelt en wilde natuur maakt dat mensen wereldwijd meer interactie hebben met zowel wilde dieren als vee. Bovendien is de wereld meer verbonden. Er zijn virologen die voorspellen dat we in de tweede helft van deze eeuw elk decennium een pandemie zullen zien. Als een uitbraak van een virus een standaard bedreiging wordt, wordt het een element waarmee we gaan ontwerpen. Wat je als samenleving niet wilt is het gevoel krijgen dat publieke ruimtes musea worden waarin overal bordjes staan met ‘niet aanraken’. Voor nieuwe productinteracties is het belangrijk dat we niet alleen kijken naar het voorkomen van aanraking, maar juist naar creatieve alternatieven van aanraking.”

Hoe moet de Neo Hygiëne worden gerealiseerd? “Door samenwerking tussen industrie, overheid en ontwerpers. In samengestelde teams moeten brainstorm-sessies worden georganiseerd om voor verschillende prijsklassen en doeleinden alternatieve ontwerpen te bedenken. De Neo Hygiëne is een uitgelezen kans om juist nieuwe belevingen te gaan realiseren. Het kan juist erg leuk zijn om met je voet een knop in te drukken. Tijdens een WK voetbal kunnen merken stoplichten sponsoren door van een knop een voetbal te maken met wellicht een minigoal. Met een flinke dosis creativiteit kunnen we de inzichten die we nu verkrijgen in tijden van Corona juist benutten om dichter bij onze natuur te komen en de spelende mens meer te gaan voorzien in de publieke ruimtes van onze toekomst.”

Zijn er historische voorbeelden van hoe de openbare ruimte zich heeft aangepast aan nieuwe inzichten in het verbeteren van de volksgezondheid? “Heel veel zelfs. Parijs werd in de 19e eeuw door Haussmann herbouwd, niet alleen om te voorkomen dat burgers gingen rebelleren, maar het nieuwe ruime stedenbouwkundige ontwerp werd ook gebouwd voor het nieuw ondergrondse rioleringssysteem waarmee er meer hygiëne kwam in het centrum van Parijs. In het begin van de 20e eeuw promootte moderne architectuur grote ramen in openbare gebouwen om ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk natuurlijk licht binnenkomt. Hiervoor hadden scholen ramen boven ooghoogte met de filosofie dat kinderen daarmee niet afgeleid zouden worden. Grote ramen van moderne architectuur waren niet alleen bedoeld om meer ruimtelijke kwaliteit te creëren, maar deze nieuwe architectonische taal ging hand in hand met nieuwe inzichten van artsen over hoe zonlicht kinderen gezonder maakt. In het begin van de 20e eeuw werden nieuwe scholen ontworpen op basis van de principes van het genereren van toegang tot frisse lucht en daglicht. De ‘Openluchtschool’ ontworpen door architect Jan Duiker in Amsterdam is een goed voorbeeld van hoe moderne architectuur samen met artsen is ontworpen. Elk klaslokaal had een balkon met dezelfde afmetingen als het klaslokaal zelf. Zodra het weer dat toeliet, vond de les buiten plaats.”

Eén reactie op: De corona-files #3 – Govert Flint ontwerpt een virus-bestendige openbare ruimte

  1. Met interesse jullie bericht gelezen. Maar laten we nu eens niet de zelfde fout maken als er tot nu toe altijd gemaakt wordt.Er is een nieuw vraagstuk in dit geval de pandamie. Architecten, designers en ontwerpers gaan er mee aan de slag, Maar hoe dit keer rekening mee met Design for all. De gemiddelde mens is niet alleen maar man en 1,80 meter. Maar kan ook blind. doof rolstoelgebruiker met of zonder armen en benen. Dus betrek mensen erbij die daar verstand van hebben.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *