INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

De corona-files #5: “geen geld maar opdrachten!” uitkomst design digger live

Werk werk werk. Met drie uitroeptekens. Krachtiger had het pleidooi voor een structurele aanpak van de economische malaise als gevold van de Corona-uitbraak niet kunnen verwoord. Een pleidooi dat door alle deelnemers aan de tweede editie van DESIGN DIGGER LIVE of beter gezegd LIVESTREAM. De tweede editie van dit event in Pakhuis de Zwijger zoome in de op vragen als: Wat zijn de gevolgen van de Corona-pandemie zijn voor de ontwerpsector. Wat is daarbij de rol van de overheid – en de ontwerpers zelf? En welke rol kan design spelen in het post-lockdown tijdperk?

TERUGKIJKEN KAN HIER

Hierover bogen zich onder meer directeur Syb Groeneveld van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Click NL-directeur Bart Ahsmann, grafisch vormgever en medeoprichter van ontwerpbureau Thonik Nikki Gonnissen, directeur Martijn Paulen van Dutch Design Foundation en BNO-directeur Madeleine van Lennep. “De diverse regelingen zijn natuurlijk noodzakelijk om nu de eerste financiële nood te lenigen. Maar de enige een structurele stimulans voor de ontwerpsector zijn opdrachten.”

Een precair punt is de “4000 euro-regeling” waarvan ondernemers gebruik kunnen maken om hun lopende kosten te dekken. Behalve ondernemers in de culturele (wat in de praktijk van neerkomt op de creatieve) sector, die op basis van hun SBI-code bij de Kamer van Koophandel worden uitgesloten. “Maar daarover is de BNO in onderhandeling met de betreffende instanties. Wij gaan ervan uit dat dat dus verandert”, aldus BNO-directeur Van Lennep.

Wat de impact van de crisis zal zijn laat zich nu slecht voorspellen. Sommige bureaus zijn direct getroffen, bijvoorbeeld als ze werkzaam zijn voor de culturele sector of getroffen sectoren als toerisme of horeca. “Andere bureaus hebben lopende opdrachten en kunnen pas over enkele maanden de schade opmaken, zoals ook Thonik”, aldus Gonnissen. Maar dat de acute nood hoog is, blijkt het de stijging in de aanvragen van ontwerpers bij het Stimuleringsfonds van 80 procent, verduidelijkt fondsdirecteur Groeneveld. Waarbij meteen de disclaimer wordt afgegeven: het stimuleringsfonds is geen geldverstrekker maar heeft als primaire opdracht het bevorderen van het gehele vakgebied, niet individuele ontwerpers.

Als beroepsgroep kan deze crisis het beste het hoofd worden geboden door samenwerking suggereert Bart Ahsmann van Click NL. Ter illustratie: de aanstaande 1,5 meter samenleving creëert nieuwe vraagstukken op gebied van zorg en veiligheid. Bij de oplossing daarvan kunnen ontwerpers worden ingezet door ze aan tafel te zetten met bijvoorbeeld beleidsmakers, economen en medici. “De realisatie kan door netwerken op te bouwen en verbinding zoeken. Daar zijn wij al heel lang mee bezig maar dat moet nu geïntensiveerd worden, ook door als beroepsgroep intensief samen te werken.”

Waarover alle deelnemers hun zorg uitspreken is de dorstroom van talent. Veel bureaus moeten inkrimpen, waarbij veelal het first in first out-principe wordt gehanteerd. Wat niet alleen fnuikend is voor de jonge ontwerpers, die toch al moeilijk aan de bak komen. Maar ook de beroepsgroep is enorm gebaat bij de frisse en onbevangen inbreng van pas afgestudeerd talent. Vanuit het Stimulweringsfonds zal hier de komende tijd bijzondere aan dacht aan worden gegeven, verzekert Groeneveld.

Tot slot biedt deze crisis ook kansen. Ontwerpers zijn inventief en probleemoplossend en kunnen dus een bijdrage leveren aan diverse problemen en uitdagingen. Al moet er worden gewaakt voor naïviteit, waarschuwt Ahsmannn. “Als ik kijk naar al die mondkapjes die elkaar worden genaaid. Dat blijkt in de praktijk toch lastiger, vanwege veiligheidseisen en soms ook de productiekosten.” Ook voor individuele ontwerper biedt deze rare tijd van sociale distantie ook de mogelijkheid voor contemplatie en verdieping. “Onderzoek en vrije ontwerpopdrachten warend e afgelopen jaren door de drukte op de plank blijven liggen. Deze pakken wij nu weer op, zowel ikzelf als ook Thonik”, aldus Gonnissen.

DESIGN DIGGER LIVESTREAM, dat in de ongebruikelijke setting was ingekort tot een talkshow van exact één uur, had zeker geen antwoord op alle vragen die de lockdown-economie en aanstaande 1,5 meter economie. Toch was het een broopdnoige eerste verkenning van de impact van de Corona-perikelen. Wellicht dat de komende weken nog een volgende editie van DESIGN DIGGER LIVESTREAM volgt, waarin er dieper wordt ingegaan op al die inspirerende, innovatieve en bovenal urgente designproject uit binnen- en buitenland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *