INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Corona-files #9 – Dineren in een quarantaine-kas bij Mediamatic

Met de heropening van cafés, restaurants en terrassen werd maandag 1 juni om klokslag twaalf uur het symbolische einde van de lockdown ingeluid. Maar hoe doe je dat, een restaurant runnen in een 1,5 meter samenleving? En hoe zorg je voor een virus vrije eetomgeving voor gasten én personeel? Maar vooral: hoe maak je het leuk voor je gasten als het sociale contact zo beperkt is? Cultureel platform Mediamatic in Amsterdam bedacht een creatieve oplossingen: een glazen quarantaine-kas.

Elf Serres Séparées zijn strategisch geplaatst op de kade van Mediamatic aan het Binnen-IJ in Amsterdam. In elke kas staat een keurig gedekte tafel met ruimte voor twee of vier personen. “Het concept is niet alleen veilig maar biedt ook ruimte om te eten met tijd en aandacht. In deze tijden is beleving een belangrijk onderdeel van een diner of lunch”, zegt Willem Velthoven, directeur van Mediamatic. “Bovendien hoef je in de kassen nauwelijks rekening te houden met andere gasten of het personeel die altijd op veilige afstand blijven.” De privé-kassen zijn geïnspireerd op de chambre séparée, de discrete eetkamer voor selecte gezelschappen die in het Parijs van de fin de siècle in zwang waren. Al zijn de kassen van Mediamatic allesbehalve privé: rondom uitzicht betekent ook dat iedereen jou kan zien. Zien en gezien worden is ook in dit kunstzinnige horeca-concept verankerd.

Onze lunch met een select gezelschap van eerste gasten begint met het beantwoorden van een aantal korte vragen die wij al kennen van de kapper: heb je koorts gehad? Ken je mensen die momenteel ziek zijn? Waarna wij door het Engelstalige personeel naar onze privé-kas worden geleid. Dat personeel is uitgerust met spatschermen voor hun gezicht en latex-handschoenen. De drankjes worden voor de deur van de kas op een dienblad aangeboden, waarna je ze zelf moet pakken. Het eten wordt geserveerd op een één-meter lange houten plank die van buiten door de deur op tafel in de kas wordt geschoven. Eten kan met bestek maar met de hand wordt aanbevolen – vanwege “de beleving dus”. Aangezien er geen desinfecterende gel in de kas staat, blijft mes-en-vork over als enige corona-proof optie.

Het vegan menu is uitgesproken, met prikkelende zuur- en bittertonen. Veel gerechten zijn op basis van gefermenteerde ingrediënten. Er is alle tijd tussen de gangen om te genieten van het uitzicht op het iconische Nemo-gebouw van architect Renzo Piano, de oude pakhuizen aan de Prins Hendrikkade, het marineterrein en de hijskranen van het Booking-hoofdkantoor. De kassen hebben al veel publiciteit gehad – ook op de openingsdag lopen er diverse internationale camerateams rond – en de langsvarende bootjes hebben de telefoon in de aanslag.

De Serres Séparées hebben een vast menu van 50 euro, inclucief een (non-) alcoholisch drankarrangement. De interesse is groot, want de kassen zijn al volgeboekt tot eind juli. “Er zijn nog enkele kassen voor vier personen beschikbaar. Alleen voor dinsdagochtend worden geen reserveringen aangenomen om ook de late beslissers een kan te geven”, aldus Velthoven.

Er zijn twee sessies: om 18u en om 20.30u. Tussendoor worden de kassen gedesinfecteerd. Waarbij de late gang de voorkeur heeft, zodat je de zon ziet ondergaan en de lichtjes van de kassen sprookjesachtig weerkaatsen in het water. Bovendien kan de temperatuur in de kassen behoorlijk oplopen in de volle zon, zo leerde onze lunch op Tweede Pinksterdag. “Maar we gaan nog iets doen met witte doeken voor schaduw”, aldus Velthoven.

Maar dan de hamvraag: is dineren in een quarantaine-kas de nieuwe toekomst van de horeca?

De intieme ervaring van een privé-diner met bediening op veilige en discrete afstand is een onderscheidend horecaconcept. De glazen kas biedt magnifiek uitzicht op de eeuwenoude – en hypermoderne – skyline van Amsterdam. Het eten was gedurfd, af en toe ronduit verwarrend. Toch waren wij blij om na twee uur de kas weer te mogen verlaten. In de volle zon was het te benauwd. Jammer dat het niet regende eigenlijk.

Reserveren voor de Serres Séparées kan HIER.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *