LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Corona-files #9 – Dineren in een quarantaine-kas bij Mediamatic

Met de heropening van cafés, restaurants en terrassen werd maandag 1 juni om klokslag twaalf uur het symbolische einde van de lockdown ingeluid. Maar hoe doe je dat, een restaurant runnen in een 1,5 meter samenleving? En hoe zorg je voor een virus vrije eetomgeving voor gasten én personeel? Maar vooral: hoe maak je het leuk voor je gasten als het sociale contact zo beperkt is? Cultureel platform Mediamatic in Amsterdam bedacht een creatieve oplossingen: een glazen quarantaine-kas.

Elf Serres Séparées zijn strategisch geplaatst op de kade van Mediamatic aan het Binnen-IJ in Amsterdam. In elke kas staat een keurig gedekte tafel met ruimte voor twee of vier personen. “Het concept is niet alleen veilig maar biedt ook ruimte om te eten met tijd en aandacht. In deze tijden is beleving een belangrijk onderdeel van een diner of lunch”, zegt Willem Velthoven, directeur van Mediamatic. “Bovendien hoef je in de kassen nauwelijks rekening te houden met andere gasten of het personeel die altijd op veilige afstand blijven.” De privé-kassen zijn geïnspireerd op de chambre séparée, de discrete eetkamer voor selecte gezelschappen die in het Parijs van de fin de siècle in zwang waren. Al zijn de kassen van Mediamatic allesbehalve privé: rondom uitzicht betekent ook dat iedereen jou kan zien. Zien en gezien worden is ook in dit kunstzinnige horeca-concept verankerd.

Onze lunch met een select gezelschap van eerste gasten begint met het beantwoorden van een aantal korte vragen die wij al kennen van de kapper: heb je koorts gehad? Ken je mensen die momenteel ziek zijn? Waarna wij door het Engelstalige personeel naar onze privé-kas worden geleid. Dat personeel is uitgerust met spatschermen voor hun gezicht en latex-handschoenen. De drankjes worden voor de deur van de kas op een dienblad aangeboden, waarna je ze zelf moet pakken. Het eten wordt geserveerd op een één-meter lange houten plank die van buiten door de deur op tafel in de kas wordt geschoven. Eten kan met bestek maar met de hand wordt aanbevolen – vanwege “de beleving dus”. Aangezien er geen desinfecterende gel in de kas staat, blijft mes-en-vork over als enige corona-proof optie.

Het vegan menu is uitgesproken, met prikkelende zuur- en bittertonen. Veel gerechten zijn op basis van gefermenteerde ingrediënten. Er is alle tijd tussen de gangen om te genieten van het uitzicht op het iconische Nemo-gebouw van architect Renzo Piano, de oude pakhuizen aan de Prins Hendrikkade, het marineterrein en de hijskranen van het Booking-hoofdkantoor. De kassen hebben al veel publiciteit gehad – ook op de openingsdag lopen er diverse internationale camerateams rond – en de langsvarende bootjes hebben de telefoon in de aanslag.

De Serres Séparées hebben een vast menu van 50 euro, inclucief een (non-) alcoholisch drankarrangement. De interesse is groot, want de kassen zijn al volgeboekt tot eind juli. “Er zijn nog enkele kassen voor vier personen beschikbaar. Alleen voor dinsdagochtend worden geen reserveringen aangenomen om ook de late beslissers een kan te geven”, aldus Velthoven.

Er zijn twee sessies: om 18u en om 20.30u. Tussendoor worden de kassen gedesinfecteerd. Waarbij de late gang de voorkeur heeft, zodat je de zon ziet ondergaan en de lichtjes van de kassen sprookjesachtig weerkaatsen in het water. Bovendien kan de temperatuur in de kassen behoorlijk oplopen in de volle zon, zo leerde onze lunch op Tweede Pinksterdag. “Maar we gaan nog iets doen met witte doeken voor schaduw”, aldus Velthoven.

Maar dan de hamvraag: is dineren in een quarantaine-kas de nieuwe toekomst van de horeca?

De intieme ervaring van een privé-diner met bediening op veilige en discrete afstand is een onderscheidend horecaconcept. De glazen kas biedt magnifiek uitzicht op de eeuwenoude – en hypermoderne – skyline van Amsterdam. Het eten was gedurfd, af en toe ronduit verwarrend. Toch waren wij blij om na twee uur de kas weer te mogen verlaten. In de volle zon was het te benauwd. Jammer dat het niet regende eigenlijk.

Reserveren voor de Serres Séparées kan HIER.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *