Interview

CreativeNL Leader 2 – Bas van de Poel, Modem: “Doe grondig onderzoek maar vertrouw op instinct”

Elke maand presenteren CreativeNL en DesignDigger een ‘leader’ uit de Nederlandse creatieve industrie. Deze interessante voorlopers wisselen telkens, de zes vragen staan vast. Met dit keer: Bas van de Poel van de cratieve denktank Modem. “Ik ben overwegend hoopvol. Noem het pragmatisch idealisme.”

Bas van de Poel is mede-oprichter en innovation director van cratieve denktank en speculatieve ontwerpstudio Modem. Met kennisinstellingen onderzoekt Modem naar steeds digitaler wordende bestaan en doet projecten voor klanten als Chanel, Google, OpenAI, Nike en de Europese Commissie. De papers die hiervan de uitkomst zijn, worden gemaakt in nauwe samenwerking met onafhankelijke kunstenaars, schrijvers, ontwerpstudio”s en universiteiten, waaronder Harvard, MIT en UC Berkeley. Dit najaar won Modem een Dutch Design Award voor hun reeks research papers die de impact van digitalisering op verschillende aspecten van ons leven onderzoeken. “De Modem Research Papers zijn hyper-relevant en worden gepresenteerd op een manier die onderzoeksbureaus niet vaak laten zien: aantrekkelijk en toegankelijk”, aldus de jury. Bas werkte hiervoor onder andere bij SPACE10, het voormalige innovatielab van “Ikea.”

Kijk ook dit interview met Bas van de Poel: DesignDigger LIVE #14 – Hoe artificiële intelligentie ons juist creatiever kan maken

HEIRLOOM HARDWARE – We vertrouwen onze meest intieme herinneringen toe aan de cloud, maar toch zullen we onze opslagproviders waarschijnlijk overleven. Modem werkte samen met industrieel ontwerpers HB-AS om een reeks opslagapparaten te ontwerpen die persoonlijke herinneringen in de vorm van foto’s, video’s en documenten voor toekomstige generaties beveiligen. Heirloom Hardware biedt een tastbaar alternatief voor voorbijgaande clouddiensten.

Drijfveer

Waarom ben je gaan doen wat je doet? Welk (maatschappelijk) probleem wil je oplossen – waar gaat je hart sneller van kloppen?

“We zijn Modem gestart omdat we tijdens de pandemie zagen hoe technologie ons leven in een razend tempo kan veranderen. Er zijn enorme kansen verbonden aan deze veranderingen, maar ook risico”s. Als design- en innovatiestudio willen we bedrijven en instellingen bijstaan om deze kansen optimaal te benutten en zo een positieve impact te maken. Met 2030 als onze einddatum – dan sluiten we onze deuren – creëren we een unieke omgeving die het nemen van risico’s en het ontwikkelen van innovatief, tijdsgevoelig werk aanmoedigt. Waarom 2030? Dat is de streefdatum van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.”

Lees hier over de Dutch Design Awards 2023: De acht winnaars van Dutch Design Awards 2023 – wereldwijde impact als gedeeld streven

Nederlandse creativiteit

Creativiteit is essentieel voor vernieuwing, wat is in jouw ogen de kracht van Nederlandse creativiteit? En welke kansen zie jij voor Nederland, waarop zouden we internationaal “vol” in moeten zetten?

“Nederland staat bekend om zijn creatieve sector, die zich uitstrekt van design en architectuur tot aan kunst en technologie. Wat de Nederlandse creativiteit zo krachtig maakt, is de unieke combinatie van een pragmatische aanpak en een open mindset voor innovatie. We hebben een sterke traditie van samenwerking en kruisbestuiving tussen verschillende disciplines, wat leidt tot een holistische benadering van problemen. Ik ben van mening dat we deze unieke werkwijze volledig zouden moeten toepassen op het terrein van duurzaamheid, om zo een wereldwijde positieve impact te genereren.”

“Het opdoen en uitwisselen van kennis staat centraal in onze manier van werken”

BREATHINGS – Een app die gebruikers van Snapchat helpt ademhalingsoefeningen te doen en stress te verlichten, door hun ademhalingspatronen te vertalen naar buitenaardse AR-sculpturen. De ervaring is ontworpen als een ‘verbonden lens’, wat betekent dat vrienden samen kunnen ademen, letterlijk overal ter wereld.

Buitenland

Internationaal opereren is (financiële) risico’s durven nemen – wat is je spannendste ervaring op dat vlak tot nu toe en je belangrijkste advies om met anderen te delen?

“Internationaal opereren betekent inderdaad risico’s durven nemen. Mijn belangrijkste advies zou zijn: doe grondig onderzoek, maar durf ook te vertrouwen op je instinct. Nederlanders staan over het algemeen bekend als open minded, wat binnen een innovatietraject goed wordt ontvangen.”

Kennis

Een manier voor de Nederlandse creatieve industrie om zich verder te kunnen ontwikkelen en innovatie te kunnen versnellen, is via kennisuitwisseling met andere landen. Hoe ontwikkel jij je verder, in hoeverre doe jij internationale kennis op of wissel je die internationaal uit om verder te komen?

“Modem is in wezen een kruising tussen een denktank en een ontwerpstudio. In samenwerking met academische instellingen als Harvard en UC Berkeley identificeren we opkomende veranderingen en reageren we hierop met innovatieve design oplossingen. Het opdoen en uitwisselen van kennis staat centraal in onze manier van werken.”

“Nederlanders staan over het algemeen bekend als open minded, wat binnen een innovatietraject goed wordt ontvangen.”

REMIXING THE FEELING OF AIR WITH NIKE – Om de lancering van de Nike Air Max Pulse te vieren, konden bezoekers van het Parijse House of Innovation de kans om het gevoel van Air te remixen via generatieve AI

Toekomst

CreativeNL wil vooral creativiteit en innovatie aanjagen voor een betere en kleurrijkere wereld. Hoe kijk je naar de toekomst? Ben je hoopvol of somber?

“Ik ben overwegend hoopvol. Noem het pragmatisch idealisme. Uitdagingen zoals klimaatverandering, maatschappelijke verdeeldheid en economische ongelijkheid zijn groot, maar ik ben ervan overtuigd dat we deze problemen kunnen aanpakken door samen te werken aan een gemeenschappelijk doel voor een betere toekomst. En creativiteit en design spelen hierin een grote, zo niet beslissende rol.”

CreativeNL

CreativeNL is een samenwerkingsverband van overheden, kennisinstanties en brancheverenigingen beoogt de internationale positie van de Nederlandse creatieve industrie te stimuleren en innoveren. De focus ligt daarbij drie landen: Amerika, Duitsland en China. CreativeNL is een initiatief van ClickNL.

OUR DIGITAL SELVES – Met de opkomst van de Metaverse kunnen we onszelf opnieuw uitvinden op manieren waar we altijd van hebben gedroomd. Modem werkte samen met The Fabricant, SHOWstudio en Anastasiia Fedorova om zich voor te stellen hoe onze virtuele alter ego’s de manier waarop we over onszelf denken zouden kunnen veranderen. Voortbouwend op het werk van The Fabricant, dat de maakbare toekomst van de menselijke identiteit onderzoekt door middel van niet-fysieke kledingstukken, bestudeert Our Digital Selves de dubbelzinnige relatie tussen het echte en het virtuele zelf.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *