Nieuws

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL, het topsector van de creatieve industrie, start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daaronder vallen onder meer projecten met augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld. Met dit programma wil ClickNL de creatieve industrie klaar maken voor de toekomstige metaverse.

Onze samenleving digitaliseert namelijk in rap tempo. Een belangrijk effect daarvan is dat processen, objecten en omgevingen steeds virtueler worden. De werkelijkheid wordt gesimuleerd, aangepast of zelfs vervangen met een digitale laag. Immersieve technologieën als virtual en augmented reality, dompelen gebruikers daarbij volledig onder waardoor een levensechte ervaring ontstaat. Toepassingen zijn daarbij uitermate relevant en waardevol voor zowel maatschappelijke als bedrijfsmatige complexe uitdagingen.

De creatieve industrie kan met behulp van immersieve content een belangrijke bijdrage leveren aan oplossingen van maatschappelijke problemen. Denk aan trainingen in de gezondheidszorg, support systemen voor veiligheid en inzicht in onderhoud van machinerie. Maar ook aan bijdragen aan maatschappelijke veerkracht en inclusie door vernieuwende content te ontwikkelen op het gebied van cultuur, media en entertainment. Hiervoor is echter wel nieuwe en vernieuwende immersieve content nodig. Door deze gericht samen met gebruikers uit diverse sectoren te ontwikkelen, wordt toepasbaarheid vergroot.

Als eerste heeft ClickNL een inventarisatie van de ‘immersieve sector’ gemaakt. Downloaden van dit verslag kan HIER.

ClickNL neemt het voortouw voor een programma Immersieve Content om de ontwikkeling van deze content te bevorderen. Zij doet dit samen met de creatieve industrie sector. Allereerst wordt een coalitie opgebouwd met onder meer contentmakers, content toepassers en experts uit de kenniswereld – voluit de Creative Industries Immersive Impact Coalition, afgekort CIIIC. Gezamenlijk organiseren we werksessies waarin we het voor voorstel voor het programma Immersieve Content verder uitwerken.

Lees hier meer en meld je aan voor de nieuwsbrief over de Creative Industries Immersive Impact Coalition – ClickNL

De Creative Industries Immersive Impact Coalition oftewel CIIIC ontwikkelt een programma om een aanvraag te doen voor de derde ronde van het Nationaal Groeifonds (NGF). Via dit fonds investeert de overheid kabinet € 20 miljard in projecten die zorgen voor economische groei voor de lange termijn. Het gaat om enorme bedragen dus de aanvraag van de coalitie kan oplopen tot 80 miljoen euro. De gezamenlijke subsidieaanvraag wordt voor 3 februari 2023 ingediend. Geïnteresseerde ontwerpers en ‘immersieve’ makers moeten hun voorstel ruim voor die deadline indienen.

Lees meer over het Nationaal Groeifonds (NGF)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *