INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Met deze zoektocht naar een beter getal, naar meer harmonie in vraag en aanbod. In productie en consumptie en dus minder afval en co2 uitstoot. Maar het kan niet altijd minder en dus gaat het soms ook over meer. Over meer duurzame producten met meer waarde, waardoor consumenten op een andere manier met producten om gaan. The Greater Number gaat dus vooral over beter.

Dit vraagt om een andere inrichting van economie en samenleving. Mede door de pandemie vinden steeds meer (!) mensen dat dit het moment is voor een grote verandering en nieuw perspectief. The great reset die breekt met de blinde focus op economische groei naar een aangepast systeem met een focus die meer gericht is op welzijn en geluk. Want voor het klimaat is minder beter. De jacht op constante economische groei staat haaks op de klimaatdoelen. The Greater Number refereert ook aan het groeiende belang van inclusiviteit in én voor de ontwerpwereld. Waar moet je zijn op DDW om zelf te ontdekken wat jouw greater number is?

Het Hara Hachi Bu Village

Hara Hachi Bu is Japans en betekent: eet tot je 80% vol zit. Dus niet eten niet totdat je niet meer kunt maar totdat je geen honger meer hebt. Houd een beetje ruimte. Dit simpele advies om 20 procent ruimte te laten, leidde tot de oprichting van de HHBU, de Hara Hachi Bu University door kunstenaar Arne Hendriks, in nauwe samenwekring met kunstplatform MU. Het is een plek om te studeren en verhalen te vertellen, een plek om te oefenen, een plek om collectief na te denken over wat er nodig is voor de menselijke soort om een stap terug te doen van eenvijfde. HHBU is momenteel gevestigd in een kleine mobiele kantoorunit in het ecodorp Ppauw, midden in een bos aan de rand van Wageningen in Nederland, maar opent de deuren eenmalig op de Dutch Design Week op het Ketelplein op het hart van Strijp-S.

Deze plek om na te denken over genoeg is plaats van méér bestaat uit een cirkel van tweedehands tuinhuisjes, opgeknapt en klaar voor een nieuw leven. Niet groots, niet gericht op meer, maar op samen. Hier kunnen bezoekers met Arne Hendriks en diverse ‘gastdocenten’ oefenen wat het betekent een stap terug te doen. “De mensheid is geobsedeerd door groei”, stelt kunstenaar Arne Hendriks. Kunnen we als samenleving ook krimpen? Al elf jaar buigt Hendriks zich over deze vraag. Dat dit hij eerder met zijn zijn project The Incredible Shrinking Man, een speculatief project waarmee hij pleit voor een mens die steeds kleiner wordt om zo de klimaat en schaarste vraagstukken van vandaag en vooral morgen te tackelen. “Het idee dat meer altijd beter is, wordt niet bevraagd.” Partners in dit project zijn Wageningen University & ResearchDesign AcademyDegrowthPpauw and MU.

Value / Values

Hoeveel waarde geef jij jouw waarden? In deze interactieve tentoonstelling van Nienke Hoogvliet en Tim Jongerius onderzoekt u hoe u uw waarden vertaalt naar waarde. Want we weten wel wat dingen kosten, maar weten we ook wat ze waard zijn? Door de jaren heen werkten Nienke Hoogvliet en Tim Jongerius aan verschillende onderwerpen rondom het thema duurzaamheid. Ze creëerden nieuwe materialen en productieprocessen, maar kwamen tot het besef dat waarde de sleutel is tot verandering. Voor de tentoonstelling Value/Values ontwikkelde de studio twee tapijten. Ze volgden het proces van schaap tot eindproduct. Een van de tapijten is gemaakt in Armenië, de ander in Nederland.

Op maandag 18 oktober geeft Nienke Hoogvliet een dubbelinterview met Dave Hakkens op Design Digger LIVE in De Kazerne: DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet.

In deze interactieve installatie Value/Values vraagt de studio je hoe jouw waarden zich vertalen in waarde. Als je de verhalen en feiten achter een object weet, heeft dat dan invloed op de manier waarop je het waardeert? De objecten die we kopen moeten resoneren met deze waarden, zodat ze echt betekenisvol voor ons zijn. Deze verbinding is een noodzaak voor een duurzame wereld. Het zorgt ervoor dat we voor een object zorgen en de levensduur verlengen. Dit betekent dat we minder objecten hoeven te produceren, dat er minder grondstoffen nodig zijn, dat er minder afval wordt geproduceerd en dat de impact op onze planeet wordt verminderd.

Embassy of Inclusive Society

Nieuw op de DDW is dit jaar de Embassy of Inclusive Society. Een inclusieve samenleving is een open samenleving die inzet op de participatie van iedereen, een samenleving waarin elke burger een aandeel heeft en waar de notie van wederkerigheid centraal staat. Ook is het een samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt – ongeacht leeftijd, geslacht of afkomst. In Nederland worden die noties veelal als vanzelfsprekend gezien, bij wet zijn we immers allemaal gelijk, maar in de praktijk is het verre van een vanzelfsprekendheid. Deze ambassade verkent hoe ontwerp kan bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt?

Embassy of Inclusive Society.

Aan bod komen ontwerpers met een niet-Westerse culturele achtergrond, vrouwelijke ontwerpers, ontwerpers uit lagere economische klassen en ontwerpers met een fysieke beperking – ontwerpgroepen die sterk zijn ondervertegenwoordigd. De designwereld wordt gedomineerd door hoogopgeleide witte mannen die producten ontwerpen die iedereen gebruikt maar die misshcien, waardoor die niet altijd passen bij de identiteit, levensstijl of culturele achtergrond van de gebruikers.

de nieuwe app TikTik van de blinde ontwerper Simon Dogger

Een van de projecten die wordt gedemonstreerd is de nieuwe app TikTik van de blinde ontwerper Simon Dogger. Tik-Tik is een inclusieve indoor navigatie-app waarmee visueel gehandicapte gebruikers zelfstandig toegang krijgen tot een openbaar gebouw. Het werkt door een smartphone zich in een ruimte te laten positioneren en de geregistreerde ruimtelijke omgeving te herkennen. Een blinde gebruiker kiest de bestemming en wordt begeleid door de telefoon als trillende wichelroede te gebruiken. Het concept is geïnspireerd op Doggers verlies van zelfstandigheid in de openbare ruimte als visueel gehandicapte. Het past in zijn visie om door middel van innovatie gelijkheid in de samenleving te bevorderen. In samenwerking met app-ontwikkelaar Vention BV en het Van Abbemuseum Eindhoven wordt de app verder ontwikkeld tot een marktconform product voor gebruik in musea. Daarnaast wordt de app verder ontwikkeld voor gebruik op alle openbare binnen- en buitenlocaties.