DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Met deze zoektocht naar een beter getal, naar meer harmonie in vraag en aanbod. In productie en consumptie en dus minder afval en co2 uitstoot. Maar het kan niet altijd minder en dus gaat het soms ook over meer. Over meer duurzame producten met meer waarde, waardoor consumenten op een andere manier met producten om gaan. The Greater Number gaat dus vooral over beter.

Dit vraagt om een andere inrichting van economie en samenleving. Mede door de pandemie vinden steeds meer (!) mensen dat dit het moment is voor een grote verandering en nieuw perspectief. The great reset die breekt met de blinde focus op economische groei naar een aangepast systeem met een focus die meer gericht is op welzijn en geluk. Want voor het klimaat is minder beter. De jacht op constante economische groei staat haaks op de klimaatdoelen. The Greater Number refereert ook aan het groeiende belang van inclusiviteit in én voor de ontwerpwereld. Waar moet je zijn op DDW om zelf te ontdekken wat jouw greater number is?

Het Hara Hachi Bu Village

Hara Hachi Bu is Japans en betekent: eet tot je 80% vol zit. Dus niet eten niet totdat je niet meer kunt maar totdat je geen honger meer hebt. Houd een beetje ruimte. Dit simpele advies om 20 procent ruimte te laten, leidde tot de oprichting van de HHBU, de Hara Hachi Bu University door kunstenaar Arne Hendriks, in nauwe samenwekring met kunstplatform MU. Het is een plek om te studeren en verhalen te vertellen, een plek om te oefenen, een plek om collectief na te denken over wat er nodig is voor de menselijke soort om een stap terug te doen van eenvijfde. HHBU is momenteel gevestigd in een kleine mobiele kantoorunit in het ecodorp Ppauw, midden in een bos aan de rand van Wageningen in Nederland, maar opent de deuren eenmalig op de Dutch Design Week op het Ketelplein op het hart van Strijp-S.

Deze plek om na te denken over genoeg is plaats van méér bestaat uit een cirkel van tweedehands tuinhuisjes, opgeknapt en klaar voor een nieuw leven. Niet groots, niet gericht op meer, maar op samen. Hier kunnen bezoekers met Arne Hendriks en diverse ‘gastdocenten’ oefenen wat het betekent een stap terug te doen. “De mensheid is geobsedeerd door groei”, stelt kunstenaar Arne Hendriks. Kunnen we als samenleving ook krimpen? Al elf jaar buigt Hendriks zich over deze vraag. Dat dit hij eerder met zijn zijn project The Incredible Shrinking Man, een speculatief project waarmee hij pleit voor een mens die steeds kleiner wordt om zo de klimaat en schaarste vraagstukken van vandaag en vooral morgen te tackelen. “Het idee dat meer altijd beter is, wordt niet bevraagd.” Partners in dit project zijn Wageningen University & ResearchDesign AcademyDegrowthPpauw and MU.

Value / Values

Hoeveel waarde geef jij jouw waarden? In deze interactieve tentoonstelling van Nienke Hoogvliet en Tim Jongerius onderzoekt u hoe u uw waarden vertaalt naar waarde. Want we weten wel wat dingen kosten, maar weten we ook wat ze waard zijn? Door de jaren heen werkten Nienke Hoogvliet en Tim Jongerius aan verschillende onderwerpen rondom het thema duurzaamheid. Ze creëerden nieuwe materialen en productieprocessen, maar kwamen tot het besef dat waarde de sleutel is tot verandering. Voor de tentoonstelling Value/Values ontwikkelde de studio twee tapijten. Ze volgden het proces van schaap tot eindproduct. Een van de tapijten is gemaakt in Armenië, de ander in Nederland.

Op maandag 18 oktober geeft Nienke Hoogvliet een dubbelinterview met Dave Hakkens op Design Digger LIVE in De Kazerne: DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet.

In deze interactieve installatie Value/Values vraagt de studio je hoe jouw waarden zich vertalen in waarde. Als je de verhalen en feiten achter een object weet, heeft dat dan invloed op de manier waarop je het waardeert? De objecten die we kopen moeten resoneren met deze waarden, zodat ze echt betekenisvol voor ons zijn. Deze verbinding is een noodzaak voor een duurzame wereld. Het zorgt ervoor dat we voor een object zorgen en de levensduur verlengen. Dit betekent dat we minder objecten hoeven te produceren, dat er minder grondstoffen nodig zijn, dat er minder afval wordt geproduceerd en dat de impact op onze planeet wordt verminderd.

Embassy of Inclusive Society

Nieuw op de DDW is dit jaar de Embassy of Inclusive Society. Een inclusieve samenleving is een open samenleving die inzet op de participatie van iedereen, een samenleving waarin elke burger een aandeel heeft en waar de notie van wederkerigheid centraal staat. Ook is het een samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt – ongeacht leeftijd, geslacht of afkomst. In Nederland worden die noties veelal als vanzelfsprekend gezien, bij wet zijn we immers allemaal gelijk, maar in de praktijk is het verre van een vanzelfsprekendheid. Deze ambassade verkent hoe ontwerp kan bijdragen aan een inclusieve samenleving waarin iedereen zich gezien en gerepresenteerd voelt?

Embassy of Inclusive Society.

Aan bod komen ontwerpers met een niet-Westerse culturele achtergrond, vrouwelijke ontwerpers, ontwerpers uit lagere economische klassen en ontwerpers met een fysieke beperking – ontwerpgroepen die sterk zijn ondervertegenwoordigd. De designwereld wordt gedomineerd door hoogopgeleide witte mannen die producten ontwerpen die iedereen gebruikt maar die misshcien, waardoor die niet altijd passen bij de identiteit, levensstijl of culturele achtergrond van de gebruikers.

de nieuwe app TikTik van de blinde ontwerper Simon Dogger

Een van de projecten die wordt gedemonstreerd is de nieuwe app TikTik van de blinde ontwerper Simon Dogger. Tik-Tik is een inclusieve indoor navigatie-app waarmee visueel gehandicapte gebruikers zelfstandig toegang krijgen tot een openbaar gebouw. Het werkt door een smartphone zich in een ruimte te laten positioneren en de geregistreerde ruimtelijke omgeving te herkennen. Een blinde gebruiker kiest de bestemming en wordt begeleid door de telefoon als trillende wichelroede te gebruiken. Het concept is geïnspireerd op Doggers verlies van zelfstandigheid in de openbare ruimte als visueel gehandicapte. Het past in zijn visie om door middel van innovatie gelijkheid in de samenleving te bevorderen. In samenwerking met app-ontwikkelaar Vention BV en het Van Abbemuseum Eindhoven wordt de app verder ontwikkeld tot een marktconform product voor gebruik in musea. Daarnaast wordt de app verder ontwikkeld voor gebruik op alle openbare binnen- en buitenlocaties.