Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

In Amsterdam opende deze maand het eerste deel van de showroom die interieurarchitect Casper Schwarz heeft ontworpen OCCO, een Estlandse startup met een onlinetool die het kiezen van interieurdesign vergemakkelijkt. Uitganspunt in het ontwerp was het creëren van een “happy space”, aldus Schwarz. “Het is geen kantoor, hoewel er diverse werkplekken zijn voor zowel de OCCO-medewerkers als flexplekken voor de klanten. Het is geen showroom, want kun je een digitale tool met een collectie van 200 duizend producten van vijfhonderd fabrikanten vertalen in een interieur? De uitkomst was een fijne verblijfsplek die de mogelijkheden van OCOO vertaald. En plek ook voor inspiratie.”

Het is een klassiek Amsterdam pand met een langgerekte begane grond met daaronder een souterrain. “De begane grond hebben wij ingedeeld in een deel met werkplekken en een deel met informele zitplekken voor kleine gezelschappen of om alleen te kunnen bellen. In het midden ligt een ontvangstruimte die is opgebouwd uit opvallende houten lamellen. “Hiermee krijgt de strakke witte ruimte een warme sfeer. Bovendien zorgen de lamellen van ongeveer dertig centimeter diep voor een aangename akoestiek”, aldus Schwarz. Het hart van deze ruimte is een hoge statafel waar iedereen gezellig aan kan staan of zitten. “Een soort hangplek eigenlijk.” Achter deze tafel hangt groot tv-scherm, waarvoor een inkeping in de lamellen is gemaakt. “OCCO is een online tool om snel en overzichtelijk een keuze uit honderdduizenden meubels te maken. Met een groot tv-scherm kan dat helder worden geïntroduceerd en gedemonstreerd.”

OCCO – een online database

Uitgangspunt van OCCO is een online database van ruim 250 duizend producten, variërend van vloerkleden en lampen tot werktafels en akoestische panelen. Met gerichte zoekopdrachten kunnen architecten en interieurontwerpers zich snel en efficiënt een weg banen door deze verzamelcollectie van vijfhonderd Europese designlabels. In Estland is OCCO een gevestigde naam; het heeft 32 werknemers en is eigendom van drie partners. De Amsterdamse vestiging is de eerste stap naar het buitenland van de startup. Deze fysieke showroom ondersteunt de online database. Hier worden materialen van de meeste merken uitgestald, zoals textielsamples, houtelementen enzovoort. Ook kunnen architecten en interieurontwerpers zich er laten verrassen of informeren over specifieke producten. Naast een servicedesk biedt OCCO een flexwerkplekken waar klanten kunnen werken.

Lees meer over de zoektool van OCCO: Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten – DesignDigger

Moooi, Moroso en Tom Dixon

De blikvanger in de informele zitruimte is een zitelement dat zich van de vloer uitstrekt tot het plafond. “In Estland zijn dit soort grote kiezelstenen veelvoorkomend aan de kust. Dat wist ik niet maar de opdrachtgever was er daarom erg blij mee.”  Bovendien is dit zitelement op maat gemaakt in Estland. “Het laat meteen zien dat OCCO ook maatwerk kan leveren.” Het meubilair in de zitruimte is representatief voor het aanbod van OCCO. Stoelen zijn van Moooi en Moroso. De lampen zijn van Tom Dixon. De kleurstelling bestaat uit zachte, ietwat vale pasteltinten. “Dit terughoudende palet fungeert als een neutraal decor waarin steeds wisselende meubels kunnen staan, om zo de breedte van OCCO te kunnen demonstreren.”

De komende maanden wordt het souterrain uitgewerkt met een diningroom, flexwerkplekken aan hoge sta en zittafel en materialenbank waarmee architecten en interieurontwerpers inspiratie kunnen opdoen. De lamellen lopen van de ontvangstruimte door in het trappenhuis, wat zorgt voor een natuurlijke verbinding tussen de twee verdiepingen. “De ruimte biedt verschillende mogelijkheden om te werken en elkaar te ontmoeten in een rustige en aangename sfeer. Een happy space dus.”

De ‘habitoor’ van Casper Schwarz

De OCCO hub is gebaseerd op het principe van het ‘habitoor’ dat Casper Schwarz heeft ontwikkeld. Dat is een werkplek die door zijn inspirerende en warme sfeer zo’n magnetische werking heeft, dat je er zoveel mogelijk naar toe wilt. Schwarz: “Een Habitoor heeft weinig met een traditionele werkvloer te maken. Het gaat hier om de menselijke interactie.

Lees een review van ‘het habitoor’ van Casper Schwarz voor Red Bull: Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz – DesignDigger

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *