Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

De tweede uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “Als wij het tij niet keren, wie dan wel?”

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Een werkplek die door zijn inspirerende en warme sfeer zo’n magnetische werking heeft, dat je er zoveel mogelijk naar toe wilt. Dat is in het kort het ‘habitoor;’  concept van Casper Schwarz Architects. Het nieuwe Red Bull kantoor is zo’n werkplek waar iedereen  kan werken zoals hij of zij dat wilt; dynamiek creëren of juist rust opzoeken. Een plek waar je lol hebt, herinneringen opbouwt en nieuwe plannen smeed. Een plek waar de menselijke factor bepalend is. Aldus Casper Schwarz.

Loungen in een halfpipe

Dat aantrekkingskracht begint al met de ligging: schitterend aan het Amsterdamse IJ. Het gebouw Awarehouse heeft diepe vloeren en een breed uitzicht over het IJ aan beide zijden. Casper Schwarz: “Een Habitoor heeft weinig met een traditionele werkvloer te maken. Het gaat hier om de menselijke interactie. Bij binnenkomst duik je meteen de synergie in. Een ruimte waar van alles gebeurt: ontmoeten, overleggen, drinken, lunchen, gamen, werken, kennisdelen. Er vinden townhall meetings plaats, er worden filmproducties geschoten, DJ-party’s en andere activiteiten georganiseerd.”

Deze actieve open ruimte kan met een akoestische lamellenwand worden afgescheiden van de rustiger delen met werkplekken, overlegplekken en focusrooms. In de lamellen wand zijn behalve de centrale bar ook halfpipe elementen geschoven waarin je kunt loungen, overleggen, bellen of werken. Schakelen van de ene plek naar de andere gaat moeiteloos; alles is op korte afstand en je kunt steeds zien of er iets in gebruik is. Zo kan elke medewerker zijn of haar eigen workflow vinden.

“Het habitoor is een werkplek waar de menselijke factor bepalend is.”

Casper Schwarz, architect

Langs de gevels zijn aanvullend diverse ‘open huiskamers’ geplaatst. Lounge opstellingen waar je met een super uitzicht ondersteunende activiteiten kunt doen. Het resultaat is een creatieve smeltkroes: samenwerken, overleggen, brainstormen, produceren of je even afsluiten; het loopt perfect door elkaar heen. Om de andere verdieping ook deel te maken van de synergie is er een enorme vide met een brede trap gecreëerd. Dit is tevens een groot zitmeubel waar vanaf je de Amsterdamse havens overziet.

Hergebruikte scheepswrakken

Bij de realisatie is gebruik gemaakt van duurzame en lokale materialen. Schwarz: “Het Awarehouse staat midden in het Amsterdamse havengebied. Dus we hebben een scheepssloperij gezocht die ons wanddelen uit sloopschepen kan leveren. Aangezien de werkvloeren open en diep zijn zochten we naar een oplossing om de werkplekken niet visueel dominant te laten zijn. Dan zou het meer op een callcenter of een krantenredactie gaan lijken. Van de scheepswanden laten we elementen maken waaraan de werkplekken als ‘wings’ zijn geschakeld. Het zijn tevens enorme plantenbakken welke ogenschijnlijk random over de vloer zijn gepositioneerd, want netjes recht pas niet bij Red Bull.

De identiteit van Red Bull als energiedrank die vaak wordt geassocieerd met (straat)sport is terug te zien aan skateboarddecks als traptreden. “We gebruiken daarvoor niet alleen de skatedecks van Red Bull atleten, maar juist ook van alle belangrijke lokale Nederlandse skateshops en skateparken. Om daarmee ook de lokale scene te ondersteunen. Bij Red Bull zitten ze altijd vol ideeën waar samples en testopstellingen voor nodig zijn.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *