Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Een werkplek die door zijn inspirerende en warme sfeer zo’n magnetische werking heeft, dat je er zoveel mogelijk naar toe wilt. Dat is in het kort het ‘habitoor;’  concept van Casper Schwarz Architects. Het nieuwe Red Bull kantoor is zo’n werkplek waar iedereen  kan werken zoals hij of zij dat wilt; dynamiek creëren of juist rust opzoeken. Een plek waar je lol hebt, herinneringen opbouwt en nieuwe plannen smeed. Een plek waar de menselijke factor bepalend is. Aldus Casper Schwarz.

Loungen in een halfpipe

Dat aantrekkingskracht begint al met de ligging: schitterend aan het Amsterdamse IJ. Het gebouw Awarehouse heeft diepe vloeren en een breed uitzicht over het IJ aan beide zijden. Casper Schwarz: “Een Habitoor heeft weinig met een traditionele werkvloer te maken. Het gaat hier om de menselijke interactie. Bij binnenkomst duik je meteen de synergie in. Een ruimte waar van alles gebeurt: ontmoeten, overleggen, drinken, lunchen, gamen, werken, kennisdelen. Er vinden townhall meetings plaats, er worden filmproducties geschoten, DJ-party’s en andere activiteiten georganiseerd.”

Deze actieve open ruimte kan met een akoestische lamellenwand worden afgescheiden van de rustiger delen met werkplekken, overlegplekken en focusrooms. In de lamellen wand zijn behalve de centrale bar ook halfpipe elementen geschoven waarin je kunt loungen, overleggen, bellen of werken. Schakelen van de ene plek naar de andere gaat moeiteloos; alles is op korte afstand en je kunt steeds zien of er iets in gebruik is. Zo kan elke medewerker zijn of haar eigen workflow vinden.

“Het habitoor is een werkplek waar de menselijke factor bepalend is.”

Casper Schwarz, architect

Langs de gevels zijn aanvullend diverse ‘open huiskamers’ geplaatst. Lounge opstellingen waar je met een super uitzicht ondersteunende activiteiten kunt doen. Het resultaat is een creatieve smeltkroes: samenwerken, overleggen, brainstormen, produceren of je even afsluiten; het loopt perfect door elkaar heen. Om de andere verdieping ook deel te maken van de synergie is er een enorme vide met een brede trap gecreëerd. Dit is tevens een groot zitmeubel waar vanaf je de Amsterdamse havens overziet.

Hergebruikte scheepswrakken

Bij de realisatie is gebruik gemaakt van duurzame en lokale materialen. Schwarz: “Het Awarehouse staat midden in het Amsterdamse havengebied. Dus we hebben een scheepssloperij gezocht die ons wanddelen uit sloopschepen kan leveren. Aangezien de werkvloeren open en diep zijn zochten we naar een oplossing om de werkplekken niet visueel dominant te laten zijn. Dan zou het meer op een callcenter of een krantenredactie gaan lijken. Van de scheepswanden laten we elementen maken waaraan de werkplekken als ‘wings’ zijn geschakeld. Het zijn tevens enorme plantenbakken welke ogenschijnlijk random over de vloer zijn gepositioneerd, want netjes recht pas niet bij Red Bull.

De identiteit van Red Bull als energiedrank die vaak wordt geassocieerd met (straat)sport is terug te zien aan skateboarddecks als traptreden. “We gebruiken daarvoor niet alleen de skatedecks van Red Bull atleten, maar juist ook van alle belangrijke lokale Nederlandse skateshops en skateparken. Om daarmee ook de lokale scene te ondersteunen. Bij Red Bull zitten ze altijd vol ideeën waar samples en testopstellingen voor nodig zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *