INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

MILAAN PREVIEW Stefan Scholten: “Mijn werk oogt nu minder streng”

In het Nederlandse paviljoen Masterly in Palazzo Turati presenteert ontwerper Stefan Scholten een huis gemaakt van 100% marmer en travertijnafval. The Stone House is een zelfdragend huis met een dak, vloeren, wanden en zelfs traptreden. De realisatie is mogelijk gemaakt door marmerproducent Stone Made Italy. Daarbij is eeuwenoud vakmanschap gecombineerd met geavanceerde productietechnieken als computergestuurde freesmachines. Dit wordt de eerste presentatie van Studio Stefan Scholten op het internationale toneel. Hiervoor kreeg hij toegang tot de beste marmergroeves van Italië – en daarmee van de wereld. “Het kostte mij maanden puzzelen om alle stenen vloeiend op elkaar te laten aansluiten.”

Je roept met losse losse wanden en interieurelementen de suggestie van een huis. Waarom dit uitgangspunt voor je presentatie van marmer? “Het huis is een centraal icoon geworden van de tijd waarin we leven en de plek waar het leven gebeurt elke dag en belangrijke onderwerpen worden besproken. Omgeving is er zeker een van
hen. Alle elementen zijn gemaakt van steenafval dat is verzameld uit verschillende steengroeven.
Samenwerking staat centraal in dit project waar kennis en erfgoed centraal staan.”

Dit is niet voor het eerst dat je werkt met marmer. In 2014 ontwierp je de tafelcollectie Solid Patterns. Waarin verschilt The Stone House van deze eerdere projecten? “Bijzonder is dat ik nu het marmer in de groeves zelf kon uitzoeken. Wat uitzonderlijk is, want de marmerindustrie is heel gesloten vanwege veiligheid en bescherming van de eeuwenoude delftechnieken in de groeves. The StoneHouse is mogelijk gemaakt door Stone Made Italy, een coöperatie van marmerproducenten, veelal familiebedrijven. Zo kreeg ik directe toegang tot de bron. Eerst moet een goede ader in de berg worden gevonden. Vervolgens worden metershoge blokken weggehakt, waarna deze horizontaal of juist diagonaal worden verzaagd. Het is het marmer zelf dat bepaalt wat de beste verwerking is. Nu ik met eigen ogen heb kunnen zien hoe complex dat proces is, heb ik alleen maar meer respect voor dit materiaal.”

“Wie iets van marmer maakt, maakt in principe iets voor de eeuwigheid. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij de ontwerper.”

Hiervoor werkte jij onder meer met textiel, hout, kunststof en aardewerk. Het lijkt alsof je geen voorkeur hebt voor een materiaal. Waarmee onderscheid marmer zich?

“Marmer heeft een rijke historie vol symboliek. Het heeft een aura van tijdloosheid door de klassieke toepassingen in beeldende kunst. Sinds een half jaar woon ik afwisselend in Amsterdam en in Pietrasanta, een dorpje in de Toscana waar Michelangelo nog het marmer voor zijn David heeft gehaald. Tegelijkertijd is marmer hier alomtegenwoordig. In Italiaanse dorpjes wordt het gebruikt in kerken, fonteinen en alledaagse gebruiksvoorwerpen.”

Hoe heb jij het marmer geselecteerd?

“Er zijn onbeschrijflijk veel soorten marmer, van smetteloos wit met subtiele aders tot expressief met scherpe kleurcontrasten en grillige patronen. In elke ruimte van het The Stone House is een ander type gebruikt, afkomstig uit vijf verschillende groeves. De vloeren en de zijwanden zijn bovendien van travertin, dat een poreuzer oppervlakte heeft. Daardoor heeft het The Stone House verschillende sferen. Een van de gebruikte technieken is de ‘book match’, waarbij een marmerplaat als een boek wordt opengevouwen, zodat de twee nieuwe platen perfect aansluiten.”

“Marmer heeft een aura van tijdloosheid door de klassieke toepassingen in beeldende kunst.”

Welke technieken heb jij nog meer gebruikt?

The Stone house moet een visitekaartje zijn voor de diversiteit aan marmer en de manieren waarop het kan worden bewerkt. In de binnenste kamer staan drie meubelontwerpen, die de verschillende productietechnieken van marmer tonen. Een vaas bestaat uit acht verschillende marmersoorten die zorgvuldig bij elkaar zijn gezocht zodat ze aansluiten. Daardoor oogt de vaas als een kleurrijk geheel. Een tafelblad is diagonaal uit een marmerblok gezaagd, waardoor het heel uitgesproken aders heeft. Met lamp met harde geometrische vormen laat ik tentslotte zien dat marmer tegenwoordig niet meer wordt gehakt met een beitel maar door computergestuurde freesmachines in elke gewenste vorm kan worden gesneden.”

“Nu ik met eigen ogen heb kunnen zien hoe complex het maakproces van marmer is, heb ik alleen maar meer respect voor dit materiaal.”

De onvermijdelijk vraag bij een project met marmer is tegenwoordig: hoe duurzaam was het maakproces? “Het zal je misschien verbazen maar marmer is extreem duurzaam. Voor The Stone House is uitsluitend marmer gebruikt van groeven die in de berg liggen, waardoor de aantasting van het landschap nihil is. Bij het delven komt alleen water en gruis vrij, wat kan worden hergebruikt. Ook marmer zelf kan worden hergebruikt. Maar wie iets van marmer maakt, maakt in principe iets voor de eeuwigheid. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij de ontwerper. The Stone House heeft een esthetische duurzaamheid en viert de ambachtelijke kwaliteiten van marmer. Tegelijkertijd laat het de modernste technieken zien om marmer zo efficiënt mogelijk te verwerken. Vooral dat laatste is van belang, want de marmervoorraad is niet oneindig. Daarom hebben wij het complete maakproces gedocumenteerd met foto’s en film.”

Wat zijn die “modernste technieken”? “Het Stone House-project draait helemaal om het upcyclen van steenafval door de schoonheid ervan te onthullen en het overwegen van verschillende toepassingen. Met mijn team heb ik eeuwenoude technieken in de industrie verkend om restmateriaal in het productieproces op een unieke en zeer esthetische manier. Zaagresten, gebroken stukken, brokken en marmergruis wordt letterlijk gebruikt voor het ontwerpen en produceren van op maat gemaakte meubels, muren en zelfs een stenen tapijt.”

Je werkt tegenwoordig niet meer als duo in Studio Scholten & Baijings maar alleen en onder je eigen naam. Heeft dit je manier van ontwerpen veranderd? “Voor mij is de afgelopen 25 jaar een continue ontwikkeling als ontwerper. Het voelt dan ook niet alsof ik iets heb afgesloten. Ik zal altijd een minimalist en een colorist blijven. Wel spreekt de grote schaal van The Stone House mij aan. Zo werk ik momenteel aan de complete inrichting van een hotel in Amsterdam. Nu ik alleen werk voel ik een nieuwe vrijheid en herwonnen energie, waardoor mijn werk minder streng oogt. Bij het ontwerp van The Stone House heb ik mij bijvoorbeeld laten leiden door het materiaal.”

“Ik zal altijd een minimalist en een colorist blijven.”

Stefan Scholten

Stefan Scholten (1972) richtte na zijn afstuderen aan de Design Academy Eindhoven richtte Copray & Scholten op hij samen met Bob Copray. In 2000 hij was medeoprichter van het internationaal befaamde designduo Scholten & Baijings. In 2019 hij richtte zijn eigen studio op, gevestigd in Amsterdam. Samen met zijn multidisciplinaire team, heeft hij producten voor de industrie ontworpen, terwijl hij voortdurend bezig is met onderzoek naar vorm en kleur. Studio Stefan Scholten werkt wereldwijd voor opdrachtgevers als als Maharam, HAY, Moroso, Lensvelt, Desso, Gelderland en Paola Lenti, onder anderen. Door de atelier-way-of-working toe te passen, is hij betrokken geweest bij projecten variërend van: meubels, verlichting en accessoires tot textiel, consumentenelektronica en interieurdesign.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *