DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

We Make Carpets vereeuwigt intrigerende tapijten van prullaria en afval in boek

Meer dan 20 duizend A4-tjes zijn gevouwen in verschillende vormen, zoals het hoedje en het bootje maar ook een abstracte origamiconstructie. De papieren vellen zijn in een decoratief patroon gelegd dat vaag doet denken aan een Perzisch tapijt maar dan van 20 bij 25 meter. Achteloos ligt dit kunstzinnige tapijt op de betonnen vloer van een leegstaande Philips-fabriek in Eindhoven. Het is vervaardigd door We Make Carpets, een collectief van drie alumni van de Design Academy Eindhoven (Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten & Bob Waardenburg) als onderdeel van de Dutch Design Week 2013.

Ik zag het, en dacht: wáár-om? Gekkenwerk toch, duizenden vellen papier eerst vouwen en vervolgens in een verfijnd patroon uitleggen. Uitsloverij misschien ook wel; een wanhopige poging van drie ontwerpers om op te vallen. Wat het niet is in elk geval, dit zinloze papiertapijt, is design. Dacht ik  toen.

Van straat naar museum

Het zijn inderdaad geen kostbare hebbedingen die We Make Carpets maakt. Van duizenden fritesvorkjes, pleisters, cocktailparasolletjes, schuursponsjes, bouten en moeren en andere wegwerpartikelen bouwden ze de afgelopen vijf jaar meer dan veertig tapijten. Deze installaties zijn kwetsbaar en worden hooguit enkele weken geëxposeerd in het Stedelijk Museum en, in MU in Eindhoven en designevents als Indaba maar ook in winkeletalages of gewoon op straat.

De arbeidsduur varieert van twee dagen tot een hele werkweek. Het kleinste vloerkleed is van gebruikte nietjes en meet amper 15 bij 20 centimeter. Het grootste bestaat uit tienduizenden bakstenen en stoeptegels die op een bouwkavel zijn uitgelegd tot een straattapijt van 17 bij 25 meter. Dit stenen landschap lijkt van dichtbij op een slordig opgebroken straat maar oogt van veraf als een archetypisch kroegtapijtje, zo van de stamtafel gewaaid.

Broos houtje-touwtje design

Deze houtje-touwtje tapijten zijn een ode aan het meest alledaagse design. Zo laat We Make Carpets ons nietszeggende gebruiksvoorwerpen goed bestuderen, en dan nog eens. Dat vloerkleed dat lijkt opgebouwd uit bruine pixels, zijn dat nou echt repen Mars en Snickers, één voor één uit de wikkel gescheurd en vervolgens in een ingenieus patroon in rijen gelegd en gestapeld? En dat kleurrijke wandtapijt met een verassend geometrisch patroon, is dat inderdaad gemaakt van 30 duizend wasknijpers en 600 meter waslijn?

Ook de schoonheid van deze collages geeft zich – net als het ingenieuze ding dat een wasknijper eigenlijk is – niet meteen prijs. Daarbij zijn ze broos en kwetsbaar: één tochtbries door een openstaande deur en honderden manuren papiervouwen en rangschikken worden in luttele seconden weggevaagd. Dus kijk ik nog eens goed nu het nog kan.

De keuze voor tapijten is geen toeval. Ooit was het geweven vloerkleed een uitdrukking van rijkdom, status en macht. Een beetje Perzisch tapijt telt zo 100 duizend knopen, stuk voor stuk met de hand gelegd. Eenzelfde ambachtelijke precisie wordt ook toegepast door We Make Carpets. Pas als elk A4-tje op de juiste plek is gevouwen en op de juiste plek in een complex patroon is geplaatst, dan ontstaat er iets moois. Dat rangschikken doen de drie ontwerpers zittend op hun knieën. Een devote houding die toewijding, ja zelfs nederigheid uitstraalt. Werden alle producten maar met dezelfde aandacht gemaakt als een schijnbaar nutteloos tapijt van kopieerpapier.

Kritiek op overconsumptie

Tegelijkertijd levert We Make Carpets met deze tijdelijke installaties ook een venijnig commentaar op de verspillende keerzijde van de consumptiemaatschappij waaraan ook design debet is. De ontelbare satéprikkers en lucifers die in een eindeloze herhaling zijn neergelegd, doen mij ruw beseffen hoeveel van deze voorwerpen ik elke dag weer weggooi. Dit ongemakkelijke besef wordt versterkt doordat We Make Carpets uitsluitend tijdelijke installaties maakt. Ook die 20 duizend A4-tjes gaan als de expositie is afgelopen straks gewoon mee met het oud-papier.

We Make Carpets tast de grenzen af tussen design, prullaria uit de keukenla en afval. Maar ook de verspilling van energie en materiaal wordt messscherp aan de kaak gesteld met de vermenging van kostbaar handwerk  en goedkope wegwerpartikelen. De schoonheid en kwetsbaarheid van het alledaagse wordt met monnikenwerk geopenbaard in een zorgvuldig vormgegeven object. Voor mij is de wasknijper nooit meer hetzelfde na het zien van een kleurrijke mozaïek van We Make Carpets.

Het boek We Make Carpets. Site Specific Works is verkrijgbaar via uitgeverij Lecturis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *