INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

We Make Carpets vereeuwigt intrigerende tapijten van prullaria en afval in boek

Meer dan 20 duizend A4-tjes zijn gevouwen in verschillende vormen, zoals het hoedje en het bootje maar ook een abstracte origamiconstructie. De papieren vellen zijn in een decoratief patroon gelegd dat vaag doet denken aan een Perzisch tapijt maar dan van 20 bij 25 meter. Achteloos ligt dit kunstzinnige tapijt op de betonnen vloer van een leegstaande Philips-fabriek in Eindhoven. Het is vervaardigd door We Make Carpets, een collectief van drie alumni van de Design Academy Eindhoven (Marcia Nolte, Stijn van der Vleuten & Bob Waardenburg) als onderdeel van de Dutch Design Week 2013.

Ik zag het, en dacht: wáár-om? Gekkenwerk toch, duizenden vellen papier eerst vouwen en vervolgens in een verfijnd patroon uitleggen. Uitsloverij misschien ook wel; een wanhopige poging van drie ontwerpers om op te vallen. Wat het niet is in elk geval, dit zinloze papiertapijt, is design. Dacht ik  toen.

Van straat naar museum

Het zijn inderdaad geen kostbare hebbedingen die We Make Carpets maakt. Van duizenden fritesvorkjes, pleisters, cocktailparasolletjes, schuursponsjes, bouten en moeren en andere wegwerpartikelen bouwden ze de afgelopen vijf jaar meer dan veertig tapijten. Deze installaties zijn kwetsbaar en worden hooguit enkele weken geëxposeerd in het Stedelijk Museum en, in MU in Eindhoven en designevents als Indaba maar ook in winkeletalages of gewoon op straat.

De arbeidsduur varieert van twee dagen tot een hele werkweek. Het kleinste vloerkleed is van gebruikte nietjes en meet amper 15 bij 20 centimeter. Het grootste bestaat uit tienduizenden bakstenen en stoeptegels die op een bouwkavel zijn uitgelegd tot een straattapijt van 17 bij 25 meter. Dit stenen landschap lijkt van dichtbij op een slordig opgebroken straat maar oogt van veraf als een archetypisch kroegtapijtje, zo van de stamtafel gewaaid.

Broos houtje-touwtje design

Deze houtje-touwtje tapijten zijn een ode aan het meest alledaagse design. Zo laat We Make Carpets ons nietszeggende gebruiksvoorwerpen goed bestuderen, en dan nog eens. Dat vloerkleed dat lijkt opgebouwd uit bruine pixels, zijn dat nou echt repen Mars en Snickers, één voor één uit de wikkel gescheurd en vervolgens in een ingenieus patroon in rijen gelegd en gestapeld? En dat kleurrijke wandtapijt met een verassend geometrisch patroon, is dat inderdaad gemaakt van 30 duizend wasknijpers en 600 meter waslijn?

Ook de schoonheid van deze collages geeft zich – net als het ingenieuze ding dat een wasknijper eigenlijk is – niet meteen prijs. Daarbij zijn ze broos en kwetsbaar: één tochtbries door een openstaande deur en honderden manuren papiervouwen en rangschikken worden in luttele seconden weggevaagd. Dus kijk ik nog eens goed nu het nog kan.

De keuze voor tapijten is geen toeval. Ooit was het geweven vloerkleed een uitdrukking van rijkdom, status en macht. Een beetje Perzisch tapijt telt zo 100 duizend knopen, stuk voor stuk met de hand gelegd. Eenzelfde ambachtelijke precisie wordt ook toegepast door We Make Carpets. Pas als elk A4-tje op de juiste plek is gevouwen en op de juiste plek in een complex patroon is geplaatst, dan ontstaat er iets moois. Dat rangschikken doen de drie ontwerpers zittend op hun knieën. Een devote houding die toewijding, ja zelfs nederigheid uitstraalt. Werden alle producten maar met dezelfde aandacht gemaakt als een schijnbaar nutteloos tapijt van kopieerpapier.

Kritiek op overconsumptie

Tegelijkertijd levert We Make Carpets met deze tijdelijke installaties ook een venijnig commentaar op de verspillende keerzijde van de consumptiemaatschappij waaraan ook design debet is. De ontelbare satéprikkers en lucifers die in een eindeloze herhaling zijn neergelegd, doen mij ruw beseffen hoeveel van deze voorwerpen ik elke dag weer weggooi. Dit ongemakkelijke besef wordt versterkt doordat We Make Carpets uitsluitend tijdelijke installaties maakt. Ook die 20 duizend A4-tjes gaan als de expositie is afgelopen straks gewoon mee met het oud-papier.

We Make Carpets tast de grenzen af tussen design, prullaria uit de keukenla en afval. Maar ook de verspilling van energie en materiaal wordt messscherp aan de kaak gesteld met de vermenging van kostbaar handwerk  en goedkope wegwerpartikelen. De schoonheid en kwetsbaarheid van het alledaagse wordt met monnikenwerk geopenbaard in een zorgvuldig vormgegeven object. Voor mij is de wasknijper nooit meer hetzelfde na het zien van een kleurrijke mozaïek van We Make Carpets.

Het boek We Make Carpets. Site Specific Works is verkrijgbaar via uitgeverij Lecturis.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *