INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Digging back – 2011

Design Digger blikt terug op een turbulent design-decennium. In de jaren tien gaven de avontuurlijke en kunstzinnige ‘Dutch Designers’ het stokje over aan een aanstormende post-crisis ontwerpgeneratie met een focus op maatschappelijke thema’s als zorg, het klimaat en inclusiviteit. De 3D-printer kwam, zag… maar overwon vooralsnog niet. En na een krachtige retro-beweging eindigen de jaren tien toch uitbundig met innovatieve materialen en expressieve kleuren.

Droog goes digital

Tien jaar geleden werd er tijden Milan Design Week nog reikhalzend uitgekeken naar de presentatie van het platform Droog. De presentaties in Milaan worden gebruikt om actuele thema’s aan te snijden. Dit jaar is dat downloadable design, een collectie digitale ontwerpen op basis waarvan met computergestuurde freesmachines , 3D-printers of op ambachtelijke wijze kant-en-klare producten kunnen worden gemaakt. Wat Droog lanceert is slechts een online-platform waar deze digitale ontwerpen kunnen worden gedownload. Consumenten kunnen met deze digitale productie-specificaties het ontwerp zelf of door anderen laten maken.

Droog – Downloadable design

Dit platform, dat  Make-me.com zal heten, zou later dat jaar online gaan. Het kwam er niet van . Droog blijkt niet alleen te vroeg maar ook te optimistisch over de introductie van 3D-printen als volwaardige productietechniek. Maar in Milan baart Droog er veel opzien mee.

Droog – Downloadable design

Een nieuw icon: de Endless Chair van Dirk van der Kooij

Niet meer voor te stellen maar even leek het erop dat Dirk van der Kooij (1984) niet mocht afstuderen aan de Design Academy Eindhoven. Zijn omgebouwde robotarm waarmee hij zelf stoelen uitprintte kon de eindexamencommissie door technische haperingen niet overtuigen. Inmiddels is Dirk van der Kooij een internationaal bekende naam. De oorspronkelijke Endless Chair, die is opgebouwd uit vingerdikke plastic draden, is een echte klassieker.

Dirk van der Kooij

In zijn werkplaats staan inmiddels meerdere robotarmen, afdankertjes uit de Chinese auto-industrie. Gewoon een heel simpele machine eigenlijk die pallets verplaatst. Door de software aan te passen en een spuit aan het uiteinde te monteren, print de machine nu stoelen van lange draden van gerecycled plastic van oude koelkasten. Deze techniek heeft Van der Kooij zo verfijnd, dat ik stoelen, een salontafel en lampen in verschillende afmetingen kan printen. De lampen zijn van transparante kunststof, die is vervaardigd van gerecyclede cd-hoesjes. Het kán dus wel, een iconische meubel dat is 3D-geprint en dat ook nog eens voor iedereen toegankelijk is.

Studio Marcel Wanders voor KLM

De definitieve acceptatie van Dutch design als marketing tool zijn het servies en de drinkbekers  die Marcel Wanders ontwerpt voor KLM.

Brittaina rules

Van Brexit had nog niemand gehoord en Groot-Brittannië – of eigenlijk: Londen – roest zich nadrukkelijk op het internationale designtoneel. Spraakmakende nieuwe interieurlabels zijn Decode, Channels, Modus en Pinch – niet toevallig merknamen die niet zouden misstaan op de doos van een computergame. Opvallende nieuwkomer is ook Another Country, dat combineert de klassieke Britse countrystyle en Scandinavisch minimalisme met verfijnde afwerking van Italiaanse design.

Another Country

Daarnaast kregen bestaande meubelmerken SCP en Isokon, dat al in de jaren dertig meubels van de grote modernist Marcel Breuer produceerde, een grote metamorfose. Wat ze gemeen hebben is de klassieke countrystyle met een hedendaagse want minimalistische twist. Het is degelijk en exclusief tegelijk; de term modernist chique is reeds gevallen. Ook opvallend: veel collecties worden ambachtelijke geproduceerd op eigen bodem. Marketing is even belangrijk als het ontwerp: om Another Country onder de aandacht te brengen wordt een pop-upstore geopend in Harrods. In samenwerking met de glossy Monocle is een gelimiteerde oplage bankjes gelanceerd. Het combineren van traditie en hype, laat dat maar aan de Britten over.

Isokon

Prouvé RAW Collection

Een opmerkelijke samenwerking is die tussen de erfgenamen van Jean Prouvé, meubelfabrikant Vitra en het Nederlandse denimmerk G-Star. Opvallend Want waarom moet het nuchtere utiliteitsdesign van Jean Prouvé nou een update krijgen door zo’n überhippe spijkerbroekenfabrikant? Maar de inbreng van G-Star aan de zeventien nieuwe meubels van de Prouve RAW Collection subtiel.

Stoelen zijn níet bekleed met spijkerstof en een lamp is afgewerkt zónder ritsen of een leren riem. Er is juist gekozen voor authentieke materialen als blank eiken en ongepolijst aluminium en een ‘modernistische’ kleurpalet van donkergrijs, roomwit, Bordeauxrood en zwart. Ook al is de maatvoering aangepast aan nieuwe ergonomische inzichten, de vorm blijft onmiskenbaar van Prouvé. Echt zichtbaar is de G-Star inbreng bij de fotografie en de vormgeving van de folders en ander reclame.

Vitra – Raw Prouvé
Vitra – Raw Prouvé

Rop van Mierlo

Grafisch vormgever Rop van Mierlo schildert dieren op nat papier waardoor ze een pluizige vorm krijgen en soms zelfs wat wazig zijn. De dieren vullen het papier en houden het midden tussen functionele illustraties en kunstzinnige impressies van de dierenwereld.

Rop van Mierlo

Toeval en onzekerheid in het maakproces en eindresultaat vormen een belangrijk onderdeel van zijn ontwerpstijl. De spanning van herkenning (“een pinguin!”) en abstractie (“of toch een panda?”) maakt zijn werk intrigerend en uniek. Van Mierlo al werd onderscheiden met een Dutch Design Award voor zijn eigenzinnige boek Wild Animals.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *