Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

Next Nature maakt van Evoluon weer eigentijds techniekmuseum, met als aftrap de VR-experience ‘Tijdreizen’

Next Nature maakt van Evoluon weer eigentijds techniekmuseum, met als aftrap de VR-experience ‘Tijdreizen’

De komende vier jaar wordt het iconische Evoluon in Eindhoven geprogrammeerd door Next Nature Network. De aftrap is met de virtual reality experience ‘Tijdreizen’. “Wij vertellen de geschiedenis en toekomst van techniek op aarde en de plaats van de mens hierin”, aldus directeur Koert van Mensvoort.

Dutch Invertuals Academy biedt nieuwe online-stoomcursus voor jonge talent

Dutch Invertuals Academy biedt nieuwe online-stoomcursus voor jonge talent

Het Eindhovense designcollectief Dutch Invertuals start op 14 februari een jniruwe ronde van zijn Dutch Invertuals Academy. Met een een intensief, online programma kunnen jonge professionals zich verdiepen en een internationaal netwerk opbouwen.

INTERVIEW  Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

INTERVIEW Maarten Baas & Walter van Beirendonck: “Ik een provocateur? Zeker niet!”

Voor meubelmerk Lensvelt ontwierp de Vlaamse modekoning Walter van Beirendonck een nieuwe look voor de 101 Chair van Maarten Baas. Deze ‘Characters’ zijn vervaardigd in een exclusieve oplage van 120 unieke stuks. Beide ontwerpers zijn blij. “Ik ben al lang fan van u.”

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #3 – Van Versace tot Mondriaan: alle historische tentoonstellingen op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de historische exposities in de Nederlandse musea. Van de art nouveau van Alphonse Mucha tot de strenge geometrie van Mondrian of het zwart van Balenciaga.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Fotografenduo Schelten & Abbenes: Spelen met herkenning én vervreemding.”

Deze week opent in Ravenstijn Galerie in Amsterdam de solo-expositie ‘Literally’ van fotografenduo Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes. “Wij proberen de wereld opnieuw te organiseren tot een kalm en aangenaam beeld.”

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Het Circulair Warenhuis maakt topdesign van afdankmeubels

Een groot kringloopbedrijf in Leiden zet ontwerpers als Nienke Hoogvliet en Jurgen Bey in om nieuwe meubels te maken van de onverkochte spullen. “Ik moet nu praktisch denken en voor grote volumes gaan ontwerpen.”

FOTO Raw Color

Met een jaarlijkse inzameling van 2,8 miljoen kilo aan goederen – van kleine waardevolle spullen tot grote meubels, en alles wat daar tussen in zit – is Stichting Kringloopbedrijf Het Warenhuis in Leiden één van de grootste van Nederland. Veel van deze spullen blijken van een te lage kwaliteit en moeten worden afgevoerd of worden zelfs vernietigd. Dit kan anders, vinden Popma ter Steege Architecten en Buro Bordo. Zij zien wegen naar een nieuwe manier van hergebruik, waarbij zij zich vooralsnog concentreren op  vier reststromen: glas, textiel, keramiek en spaanplaat. Ontwerpers Jurgen Bey, Nienke Hoogvliet, Max Lipsey en Fraser McPhee gaan dit avontuur aan. Grafisch ontwerpbureau Raw Color ontwikkelt de huisstijl voor Circulair Warenhuis.

FOTO Raw Color

Dit Circulair Warenhuis is dus meer dan alleen een winkel. Het is een gemeenschap die betekenis geeft aan afgedankte materialen en meubels maar minstens zo belangrijk ook het welzijn van werknemers bekijkt. Hiervoor zijn vier ontwerpers geselecteerd. Jurgen Bey richt zich op glas, Nienke Hoogvliet onderzoekt de reststroom van textiel, Max Lipsey buigt zich over keramiek en Fraser McPhee gaat aan de slag met spaanplaat. De prototypes worden in de werkplaats gemaakt met behulp van de werknemers.

FOTO Raw Color

Het Circulair Warenhuis constateert dat de niet verkochte spullen – en dat zijn aanzienlijke hoeveelheden – worden afgevoerd als afval. In de vraag naar een nieuwe kijk zowel als een alternatief, bedacht Popma ter Steege Architecten samen met het Kringloopbedrijf het Warenhuis dit project en worden krachten gebundeld met initiatiefnemer Buro Bordo – sinds 2005 actief als projectstudio in de culturele sector en als curator van diverse tentoonstellingen.

Jurgen Bey
FOTO Julia Lefeber

De eerste producten worden deze maand gepresenteerd. Het doel van Jurgen Bey en zijn team is dat de medewerker voldoening haalt uit het werk en een nieuw vak leert. Het concept: een handleiding die een tweede informatielaag over het project legt. Illustraties worden aangebracht op de glazen door middel van graveren of zandstralen en zo wordt elk glas een onderdeel van een groter verhaal.

Jurgen Bey
FOTO Julia Lefeber

Waar Nienke Hoogvliet normaal op zoek gaat naar alternatieven en natuurlijke materialen zoals vissenleer en zeewiergaren, komt ze in het Warenhuis voornamelijk synthetische stoffen tegen. Met haar verhaal hoopt ze mensen bewust te maken over de gevolgen van synthetisch textiel, maar ook om minder te gaan consumeren.

Nienke Hoogvliet
FOTO Julia Lefeber

Max Lipsey ziet hergebruik als een grote uitdaging voor design. “Toen ik naar de reststroom keek, moest ik meteen ook heel praktisch denken. Ik ontwerp producten waarbij er meteen volumes van kunnen van worden gebruikt. Zo wordt deze reststroom grondig aangepakt.” Ontwerper Fraser McPhee omschrijft spaanplaat als “hybride” hout. Hij zoekt naar nieuwe manieren om te werken met dit materiaal, dat anders de verbrandingsoven in gaat. De “reïncarnatie” van een object vind hij een interessante gedachte. Daarnaast houdt hij zich ook bezig met het bedenken van een systeem voor de sociale werkplaats van het Circulair Warenhuis.

Fraser McPhee
FOTO Julia Lefeber

Het Circulair Warenhuis sluit aan bij Corona-pandemie. Mensen hebben een behoefte aan een frisse wind door het huis en ruimen massaal op. Het kringloopbedrijf het Warenhuis wordt met de neus op de feiten gedrukt in wat voor consumptiemaatschappij wij leven. De afgelopen maanden zijn goed benut om de basis te leggen voor een concept waar de komende jaren op wordt doorgebouwd. In november 2020 opent de nieuwe conceptstore en galerie voor circulair design in Leiden: het Circulair Warenhuis. Een nieuwe, verhalende inrichting voor een breed publiek met als doel hen bewust te maken van de waarde van hergebruik.

Eén reactie op: Het Circulair Warenhuis maakt topdesign van afdankmeubels

  1. Fantastisch! Mijn partner en ik zijn al jaren bezig met dit onderwerp onder de naam WHART Design. (Wharfworks kunstwerken/Art2B2 bouwprojectmanagement). Is het mogelijk aan te sluiten of gerecyclede producten van ons in het Circulair Warenhuis aan te bieden?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.