LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

LONGREAD “We leven al in de metaverse – en niet alleen online.” Aldus wetenschapper Esther Hammelburg

De metaverse is geen toekomstvisie maar een technologische ontwikkeling die al lang is begonnen. We leven er al in. Dat betoogt Esther Hammelburg, senior onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. De longread is haar inzending op de Open Call van Design Digger met de vraag: welke rol kunnen – of misschien wel zelfs moeten – ontwerpers spelen in de bouw van de metaverse?

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Dit zijn de exposities in 2023 om naar uit te kijken – van skateboards tot porseleinkoorts

Een overzicht van de designexposities in 2023 om naar uit te kijken. Van skateboarden in Londen tot porseleinkoorts in Friesland. Maar ook de viering van een Esscher-jaar en de toekomst van ons geld.

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

De beste designexposities van 2022 – van virtual fashion tot ‘female gaze’

DesignDigger blikt nog één keer terug op 2022 met de vier beste expo’s in binnen- en buitenland. Hoe wordt virtuele mode van pixels gemaakt en gedragen? Wie zijn de ‘damsels of design’? En waarom is Chriet Titulaer weer hip?

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

INTERVIEW Sabine Marcelis over haar nieuwe Ikea-collectie: “Ik zoek naar alledaagse magie”

Sabine Marcelis heeft voor Ikea de interieurcollectie VARMBLIXT ontworpen. “”Ik wil mensen inspireren om de functie van licht in huis te herontdekken.” De gelimiteerde collectie bestaat uit naast verlichting uit glaswerk en vloerkleden.

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

INTERVIEW Audrey Large & Amber Jae Slooten: “Wij roepen vragen op over wat echt en wat nep is”

Voor NXT Museum in Amsteram ontwierpen Amber Jae Slooten en Audrey Large een gezamenlijke installatie.. Hun werk tast de grenzen af van analoog en digitaal. Technologie is daarbij slechts een instrument. “Want iets dat alleen online bestaat is ook echt.”

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

Niet alleen de mode van Gianne Versace is ‘larger than life’

In het Groninger Museum is nu een retrospectief te zien over de modekoning Gianni Versace. Als geen ander sloeg hij een brug tussen hoge en lage cultuur. Maar hij was ook een boegbeeld voor lhbt+ gemeenschap.

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

OPEN CALL Welke rol moeten ontwerpers spelen in de toekomstige metaverse? Werkbudget van 500 euro voor longread, podcast of beeldessay

De metaverse wordt het nieuwe internet waar we niet op maar ‘in gaan’ met een vr-bril augmented reality of andere immersieve ervaringen. Welke rol kunnen – of moeten – ontwerpers spelen  in de bouw van deze digitale wereld? DesignDigger schrijft een OPEN CALL uit voor een longread, podcast of beeldessay dat deze vraag onderzoekt. Het beste voorstel krijgt 500 werkbudget. Deadline voor inzending is 12 december.

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

LONGREAD Wat moeten we met de metaverse? Het antwoord is aan ons – en niet aan ‘big tech’

Het afgelopen jaar pompten de grote technologiebedrijven tientallen miljarden dollars in de metaverse, die virtuele wereld waar we samen komen om te spelen, werken, leren of winkelen. Of dat inderdaad zo’n geweldige toevoeging aan ons leven wordt, is volgens VR- en videogames-onderzoeker Mirjam Vosmeer nog maar de vraag.

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

Ontwerper Marjan van Aubel wil onze natuurlijke verbondenheid met de zon herstellen

‘Solar designer’ Marjan van Aubel is donderdag keynote speaker op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. DesignDigger geeft twee kaarten weg voor dit festival. “De zon is een – bijna – eeuwige en bovendien gratis energiebron. Daar moeten meer gebruik van maken.”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

INTERVIEW Alice Rawsthorn: “Design is een universele taal die mensen kan samenbrengen”

Door hun constructieve mentaliteit zijn ontwerpers de voor hand liggende aanjagers van maatschappelijke vernieuwing. Aldus Alice Rawsthorn in haar nieuwe boek ‘Design Emergency’. Op 12 & 13 oktober spreekt de gerenommeerde Britse designcriticus op het Society 5.0 Festival in Amsterdam. “Design zou zich meer moeten richten op de keerzijde van technologie.”

3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw

Al meer dan vierhonderd jaar wordt in Delft aardewerk vervaardigd met kenmerkende blauwe decoraties. Maar dit cultureel erfgoed en het bijbehorende ambachtelijke vakmanschap oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op een nieuwe generatie ontwerpers, die met avontuurlijke vormen en moderne technieken deze eeuwenoude traditie nieuw leven inblaast. Hier zijn vijf innovatieve en kunstzinnige herinterpretaties van het allereerste Dutch design.

Blow Away Vase door Front (Moooi)

Augmented reality

De Porceleyne Fles bestaat sinds 1653 maar voert sinds 2008 de meer internationale naam Royal Delft. Ook de collectie is gemoderniseerd. e bekende ontwerper Piet Hein Eek decoreert borden met een uitvergroting van het ouderwetse bedrijfslogo, het jaartal, typenummer en de initialen van de schilder. Door deze informatie, die normaal juist onzichtbaar blijft op de onderkant van het bord, uit te vergroten, benadrukt Eek de zorg en aandacht waarmee deze de borden worden vervaardigd. Met Marcel Wanders wordt een eigentijdse Delfts blauwe collectie vervaardigd voorzijn succesvolle label Moooi, waaronder de iconische ‘waai-vaas’ van het Zweedse ontwerpcollectief Front.

Augmented Blueware door Royal Delft

De nieuwste innovatie van Royal Delft is een toepassing van augmented reality. Met een scanapparaat wordt de geschilderde decoratie op een vaas gelezen en digitaal opgeslagen. Deze virtuele schildering kan is zichtbaar op een tablet. Met augmented reality kan deze schildering vervolgens over een echt bord of schaal worden verplaatst en naar keuze worden verkleind of vergroot. Als een keuze is gemaakt, wordt van dit gepersonaliseerde ontwerp een decoratieve print gemaakt, die wordt aangebracht op het servies. Met deze innovatie kan iedereen een uniek servies samenstellen. Maar de basis blijft de handgeschilderde traditie.

3D-geprinte bloempiramides

Met een zelfgebouwde 3D-printer vervaardigt de jonge ontwerper Olivier van Herpt sierlijke vazen van wel een meter hoog. Hiervoor mengt hij wit porselein met kobalt, het karakteristieke blauwpigment uit van Delfts blauw. Door het 3D-printproces, waarbij het porselein laag voor laag wordt opgebouwd, lopen er blauwe vegen over de lengte van de witte vaas. Het lijkt wel alsof de originele schilderingen van bloemen en landschappen door de tijd zijn uitgevaagd. Van afstand ogen de vazen handgemaakt maar als je ze van dichtbij bekijkt, zie je in het porselein een gelaagde printstructuur die zo complex is, dat het nooit door mensenhand kan zijn gemaakt. “Dit is een digitale update van een eeuwenoud ambacht”, aldus Van Herpt

Vaas door Olivier van Herpt

Met zijn 3D-printer kan Van Herpt als enige ter wereld porselein in slechts enkele millimeters dikte vervaardigen, in bijna elke gewenste vorm bovendien. Toch koos hij voor een eigentijdse versie van de klassieke Delfts blauwe bloemvazen. “Delfts Blauw is eigenlijk het allereerste Dutch design. Wat ze driehonderd jaar geleden maakten, was destijds net zo uniek en innovatief als mijn 3D-geprint aardewerk dat nu is. Ik heb deze twee werelden van toen en nu willen verenigen in één object.”

Bloempiramide door Olivier van Herpt

Alledaagse fotosynthese

Het Brits-Nederlandse ontwerpduo Glithero impregneert poreus aardewerk met fotosynthetische chemicaliën, die blauw kleuren als ze worden blootgesteld aan UV-licht. In een donkere kamer wordt dit aardewerk beplakt met alledaagse planten en onkruid. Vervolgens worden de vazen door fotosynthese blauw gekleurd, behalve waar de planten het UV-licht blokkeren. Het resultaat is een blauwe vaas met daarop een sierlijk motief van witte planten. Van sommige planten is niet eens bekend tot welke soort ze behoren. De wilde planten die groeien tussen stoeptegels en op braakliggende stukjes land hebben een heldere vorm die een scherp contrast oplevert. Een snijbloem zou veel te barok zijn. Daarbij maakt juist die terloopsheid van een lukraak geplukt bosje onkruid het werk zo spannend. Eerlijker kan een decoratie niet zijn. De vaas wordt zo een snapshot van de alledaagse werkelijkheid – net zoals ook op Delfts Blauw vaak alledaagse tafereeltjes staan afgebeeld.

Blueware door Glithero
Blueware door Glithero

Terug naar de abstracte essentie

De decoraties op de vazen van ontwerper Tim van Lier zijn juist abstract en opgebouwd uit louter lijnen en grove puntjes. “De originele decoraties bestaan ook uit duizenden en duizenden puntjes. Zo konden de schilders spelen met de kleurintensiteit”, aldus Van Lier. Voordat de jonge ontwerper de vazen afbakt, plaats hij ze in een waterbad met kleurpigment. De poreuze scherf, zoals de ruwe witte klei heet, zuigt zich vol met het gekleurde water, steeds lichter aflopend naar boven. “Een essentie van Delfts blauw is dat de kleuren oplopen van bijna zwart tot fel hemelsblauw.” Ondanks de wilde experimenten is zijn collectie van 75 schalen en vazen  ontwapenend in zijn pure eenvoud. “Ze kunnen eindeloos worden gecombineerd tot gestapelde bloemvazen.” Al even kernachtig is de naam van deze collectie: Blauw. “Ik heb tenslotte de essentie van Delfts blauw willen verbeelden.”

Tim van Lier

Een collage van Nederland en China

Het allereerste Delfts Blauw was feitelijk een betaalbare kopie van Chinees porselein, dat door de VOC slechts mondjesmaat kon worden aangeleverd. Inmiddels is deze historische cirkel weer rond gemaakt door de jonge Chinese ontwerper Jing He met eigentijdse tulpenpiramides. De vijf plateaus zijn vervaardigen door telkens een andere Chinese ontwerper, die daarmee hun eigen erfgoed imiteren dat 350 jaar eerder in Delft was geïmiteerd. Deze tulpenpiramide is een actueel statement over arbeidsmigratie, globalisering en kopieergedrag. Jing He studeerde er in 2016 mee af aan de Design Academy Eindhoven, de kraamkamer voor prikkelend Dutch design. Delfts Blauw is een global brand.

Jing He
Jing He

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *