De serie ICONISCH LOGO onderzoekt wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? Dit keer: het Amsterdamse streetlabel Patta, dat is uitgegroeid tot een allround lifestylemerk artistieke factor. Het speelse logo slaat een brug tussen de straat, fashion en een vleugje jazz. “Het oogt digitaal in een zwierige analoge stijl.”
B-boys Edson Sabajo and Guillaume ‘Gee’ Schmidt ontmoeten elkaar ergens rond 2000 in de legendarische platenwinkel Fat Beats in Amsterdam. Wat hen bindt is een diepe liefde voor sneakers – dan vooral de meer exclusieve en schaarse modellen. Destijds werden in Amerika en Azië andere modelen uitgebracht dan in Nederland. Oftewel: een schoenenwinkel in Amsterdam moet altijd dezelfde collectie als de concurrenten in de Kalverstraat. Dus vliegt het duo om de paar maanden naar New York om in Brooklyn en Queens voor een paar tientjes sneakers op de kop te tikken die ze hier voor het dubbele verkopen.
Skateshop en platenwinkel
In 2004 beginnen ze hun eigen sneakerwinkel op de eerste verdieping van een pand in de Amsterdamse binnenstad. Ze hadden wat geld geleend van de vader van een goede vriend. De naam van de winkel: Patta. Dat betekent schoen in de Surinaamse taal, Sranan Tongo. De twee oprichters zijn van Surinaamse komaf. Al wordt Patta eigenlijk met één ‘T’ gespeld, maar om de juiste uitspraak te garanderen, kozen ze voor de dubbele ‘T’.
De opmars van Patta ging hand in hand met die van de Nederlandse hiphopcultuur en de winkel was al snel het trefpunt van de hiphopscene. DJ Wix heeft muziekstudio in de achterkamer, op de begane grond opent skateshop Ben-G. Op zolder zit de beginnende illustrator Pieter Janssen (1975) die werkt onder het pseudoniem Piet Parra. Dat laatste komt goed uit, want Patta heeft een logo nodig. In 2005 ontwerpt Piet Parra de kenmerkende cartooneske letters.
FC Barcelona
Het Patta logo is toegankelijk en herkenbaar – onmisbare eigenschappen voor een logo. Tegelijkertijd hint het naar graffiti, wat het streetcredible maakt. Want dan weer onmisbaar is voor een merk als Patta. De letters laten zich bovendien eenvoudig inkleuren en lijven toch herkenbaar, wat ook handig is voor een kledingmerk. Het logo moet immers prijken op zwarte petjes, rode sweaters en blauwe patta’s. Zelfs op het voetbalshirt van FC Barcelona, waarmee Patta een samenwerking deed, blijft het logo moeiteloos overeind.
Piet Parra is een autodidact en dat is in dit geval een pré. Na een afwijzing aan de kunstacademie volgt hij volgens het skate-motto do it yourself volgt hij zijn eigen pad. Al snel ontwerpt hij reclamecampagnes, flyers en posters voor feestjes, of hoesjes voor cassettes of cd’s. In bijna al zijn werk is een hoofdrol weggelegd voor typografie. Bijzonder is dat het werk zowel digitaal oogt maar ook een zwierige analoge uitstraling heeft. Het is bij de uitstek de verbeelding van de laten jaren negentig en de vroege jaren nul. De selfmade streetartist borrelde de afgelopen jaren op uit de underground van skateshops en partyflyers naar de dominante popcultuur in de zowel de Kalverstraat als de PC Hooftstraat. Zonder daarbij in te boeten aan credibility. Parra maakt straatkunst die allang niet meer van de straat is.
Piet Parra: “Toen ik begon was toen nog geen internet, dus je kon gewoon dingen verzinnen. Ik wist niets van lettertypen. Ik kon werken met illustrator en een beetje Photoshop, maar ik kon nooit de exacte lettertypen vinden die ik wilde. Ik zag ze in oude boeken en heb ze daarna zelf opnieuw getekend. Ik kwam erachter dat je het in Illustrator kon doen, gewoon een alfabet verzinnen en het digitaal instellen. En het ziet er raar en vreemd uit. Niemand deed dat op dat moment. Dat wil zeggen, misschien ook wel maar er was geen internet dus hoe had ik dat moeten weten?”
Opgezwolle
Vervolgens ontwerpt hij platenhoezen voor hiphoppers Extince, Kubus en Opgezwolle, flyers voor grote clubs in Amsterdam als Paradiso en Jimmy Woo. In 2006 volgen grote internationale merken als Ben & Jerry’s, Volkswagen, Nike, Heineken, Nike of Penguin Classics. Inspiratie put Piet Parra uit hiphop en strips maar ook de felle kleuren uit de swinging sixties, zoals platenhoezen, met name uit de jazz. Ook stoere straatkunst en de helderheid en eenvoud van de skatecultuur behoren tot zijn palet. Precies ook de inspiratiebronnen van de oprichters van Patta. Opvallend: het logo van Piet Para zelf is in dezelfde stijl als Patta. Als hij met zijn eigen logo minder stijlvast en experiment hij met talloze variaties.
Lees ook een eerdere aflevering uit deze serie: LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging
Piet Parra is een veelzijdig man met vele invloeden. Hij is undergroundmuzikant (oa. met leden van de Jeugd van tegenwoordig), kledingontwerper en ondernemer. Parra is een allround kunstenaar die typografie, illustraties, mode, performance, animaties en olie op doek moeiteloos mixt. Onder de noemer LeLe maakt hij muziek met onder meer Pepijn Lanen, de slungel van De Jeugd Van Tegenwoordig. Uiteraard bedenkt hij ook de videoclips en de visuals. Acceptatie uit de culturele wereld is er inmiddels ook. Parra maakte boekomslagen voor onder meer Brett Easton Ellis en de wintercollectie 2014 van het modeduo Viktor & Rolf voorziet hij van prints van brillenen letters. Hij won de Amsterdam Prijs voor de Kunsten. Hij exposeert in een street-art galeries van Tokio tot Los Angeles. Met het Patta logo als uitschieter.