ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

ClickNL werkt aan subsidievoorstel van 80 miljoen om ‘immersieve content’ in de creatieve industrie te ontwikkelen

Het topsectorinstituut voor de creatieve industrie, ClickNL start een ambitieus programma over ‘immersieve content ’. Daarvoor worden makers van augmented reality, virtual reality, digitale installaties andere versmelting van de fysieke met de digitale wereld opgeroepen om projecten in te sturen voor een gezamenlijke subsidieaanvraag van tientallen miljoenen.

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Denken, doen en ervaren op ’toekomstfestival’ Society 5.0

Op het Society 5.0 Festival in Amsterdam onderzoeken op 12 en 13 oktober ontwerpers, wetenschappers, beleidsmakers en kunstenaars hoe de duurzame, inclusieve ‘samenleving 5.0’ eruit moet zien. Maar je kunt er ook samen je aan de slag om die toekomst te maken.

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

INTERVIEW ‘Solar sisters’ Pauline van Dongen en Marjan van Aubel: “De zon staat voor vreugde én gratis energie”

Een dubbelinterview met de twee initiatiefnemers van de eerste Solar Biënnale in Rotterdam: met kunst, design, technologie, wetenschap en filosofie. Alles kan zonne-energie opwekken in de wereld van modeontwerper Pauline van Dongen en productdesigner Marjan van Aubel. “De zon is onze grootste inspiratiebron.”

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Coders en ontwerpers gezocht voor ‘hacketon’ tijdens DDW die nieuwe online-cultuuragenda moet opleveren

Tijdens DDW wordt een ‘hackaton’ georganiseerd waarbij programmeurs, coders, ontwerpers en nieuwe format bedenken om culturele live-events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren.

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Première documentaire over Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet op DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 14 september

Op een speciale editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE gaat de documentaire ‘A World To Shape’ over de bevlogen ontwerpers Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens in première. Het event is op woensdag 14 september (20-21.30u) in Pakhuis de Zwijger.

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

Online-interviews met vier kopstukken uit de creatieve industrie voor GLUE Amsterdam

GLUE Amsterdam is de designroute die de creatieve sector inde hoofdstad verbindt en versterkt. DesignDigger presenteert vier online-interviews met Creative Citizens of Honour voor GLUE TV.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september geheel in het teken van de metaverse.

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

OPEN CALL – Ontwerpen voor de metaverse voor publicatie én live-presentatie in Pakhuis de Zwijger

Voor een nieuw dossier over de metaverse zoekt DesignDigger projecten over de metaverse waarin nieuwe technologieën als augmented of virtual reality, immersieve installaties of digitale animaties worden ingezet. Een van de ontwerpers krijgt bovendien het podium op de DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger op 29 september.

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formfantasma benoemd als Ambassadeurs van Dutch Design Week

Marjan van Aubel en Formafantasma zijn de ambassadeurs van Dutch Design Week 2022. Ook is het thema bekend: Get Set. Dit thema duidt op een verschuiving in mentaliteit: van voorbereiding naar actie.

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

INTERVIEW Aldo Bakker over aanstaande solo-expo in Kunstmuseum: “Ontwerpen voelt soms als een gevecht”

Ontwerpen is volgens Aldo Bakker het overwinnen van obstakels. Het
Kunstmuseum Den Haag toont van 22 oktober 2022 t/m 7 mei 2023 het eerste overzicht van al zijn ‘schenkers’.

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

DesignDigger lanceert verdiepend programma vol live-events, longreads en workshops over metaverse en NFT’s

Het komende half jaar duikt DesignDigger in de metaverse, de nieuwe digitale wereld die de komende jaren vorm krijgt. Dit programma bestaat uit twee live-events in Pakhuis de Zwijger, een NFT-workshop en diverse verdiepende longreads.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? De swoosh van Nike straalt snelheid en behendigheid uit. Mar misschien nog wel belangrijker: de sierlijke krul ziet er geweldig uit aan de zijkant van een schoen! En dat voor een ontwerpfee van slechts 35 dollar.

JAAR 1971

ONTWERPER Carolyn Davidson

Het logo van Nike is zo bekend dat het merk nauwelijks nog de naam schrijft bij advertenties en reclames. Hooguit de slogan Just do it staat er bij. Het logo heeft zelfs een eigen naam: de swoosh. Het Nike swoosh-symbool is een van ’s werelds eenvoudigste maar meest effectieve branding-visuals. Naast atleten en sportvolgers kopen millennials graag producten met het Nike-logo. In feite is 62% van de sportschoenenmarkt van Nike.

Dit jaar viert het logo zijn verjaardag zijn 50ste verjaardag maar het geldt nog steeds als het schoolvoorbeeld van een abstract beeldmerk dat de identiteit van het merk perfect weet over te brengen. Logo-ontwerpers over de hele wereld proberen the next swoosh te creëren. Zelden met zoveel succes als de jonge student Carolyn Davidson.

Twee dagen werk voor 35 dollar

Davidson was student grafische vormgeving aan de Portland State University, waar ene Phil Knight hoogleraar boekhouding was. Met Bill Bowerman was Knight in 1964 de oprichter van een nieuw sportmerk. Het bedrijf stond aanvankelijk bekend als Blue Ribbon Sports, maar stapte in 1971 over naar de huidige Nike-naam. Of Davidson voor het een logo kon ontwerpen dat beweging verbeelde, vroeg Knight aan zijn student.  Davidson produceerde daarom verschillende logovoorstellen maar Knight viel als een blok voor de swoosh. Al met al werkte Davidson twee dagen aan het ontwerp.

Het beroemde ontwerp is geïnspireerd op de oorsprong van de merknaam, de Griekse godin Nike van de overwinning. Nike stond bekend om haar vleugels, waardoor ze veilig over slagvelden kon vliegen. Davidson combineerde visueel een vinkje met een vleugel om een ​​unieke abstracte vorm te creëren die snelheid en behendigheid uitstraalt. Davidson kreeg slechts 35 dollar voor het ontwerp. Maar Nike-oprichter Phil Knight is haar bijdrage nooit vergeten. Davidson bleef samenwerken met Nike en kreeg aandelen van het bedrijf toen het in 1983 naar de beurs ging.

Concurrent Adidas

Belangrijk was dat het logo moest verschillen van rivaliserend bedrijf Adidas, dat furore maakte met zijn drie strepen. Dat het logo een onomatopee als naam kreeg, is essentieel. Als je hardop swoosh zegt. Wat stel je je voor? Zelfs het woord heeft een element van beweging. Carolyn werkte door ontwerpconcepten op tissuepapier te schetsen en die ontwerpen vervolgens over een schoentekening te plaatsen. Het logo is dus daadwerkelijk ontworpen voor de zijkant een schoen.

Het Nike-logo is een van de meest elementaire logo-ontwerpen. Het eenvoudige swoosh-symbool maakt van het logo een gedenkwaardig zakelijk teken. Het bedrijf leunt zwaar op dit teken voor zijn merkidentiteit. Het swoosh-symbool is in de loop der jaren in verschillende kleuren verschenen. Gedurende vele jaren verscheen het in pikzwarte kleur. Vervolgens werd een effen oranje tint tot de kleur van het merk gemaakt. Voor een korte periode stond het Nike-logo in een vierkant. Maar dit duurde niet lang, want Nike bond populaire atleten aan zich (met Michael Jordan de meest prominente) en het blokje nam simpelweg te veel plaats in op de tenues.

‘Just do it’

Tegen het einde van de jaren tachtig introduceerde Nike zijn motto ‘Just Do It’. De slogan was geïnspireerd op de uitdrukking “laten we het doen”, de laatste woorden die Gary Gilmore, de dodencel, uitsprak voor zijn executie. Al is dat uiteraard nooit officieel bevestigd. Voor de slogan en merknaam is het stevige en stoere lettertype Futura Bold gebruikt. Dat de letter vet is gedrukt spreekt voor zich. De letter K is iets schuin geplaatst om de bedrijfsnaam onderscheidend en zichtbaar te maken. De naam Nike werd in 1995 verwijderd uit het officiële logo. Sindsdien volstaat de shwoosh.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.