INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s is het afgelopen jaar scherp gedaald, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte in 2022 juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Op dinsdag 15 november (20-32.30u) zoomt DesignDigger LIVE in op NFT’s, Meld je hier aan: Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord in Pakhuis de Zwijger

Nu ons leven zich steeds meer online afspeelt, neemt ook de behoefte aan digitale kleding toe. Dit decennium zal de jaaromzet van deze ‘virtual fashion’ stijgen tot meer dan 50 miljard, is de schatting van wereldwijde consultancy Deloitte (zie HIER). Terwijl de verkoop jaar van NFT’s in de kunstwereld na de stormachtige opkomst van vorig jaar is geïmplodeerd, nemen de verkoopaantallen van nft’s in virtuele mode wél toe. Het gaat hier dus niet om de nieuwe kleren van de keizer. Maar hoe zie die mode van pixels en bits er dan uit? Hoe wordt het gemaakt en gedragen? En door wie?

Iridiscene – The Fabricant

De afbeeldingen bij deze post horen bij de expositie ‘Screenwear’ in het Design Museum Den Bosch. Lees hier meer: Expositie ‘Screenwear – Exploring Digital Fashion’ maakt virtuele catwalk van Design Museum Den Bosch

Augmented reality

Virtuele mode begint feitelijk pas in 2015 als de populaire app Snapchat de mogelijkheid introduceert om ‘filters’ over je foto’s te leggen. Wat begon als duivelshoorntjes of Mickey Mouse-oren aan je hoofd is geëvolueerd tot een miljoenen business van de meest waanzinnige modecreaties voor alle online-uitingen. Deze filters kunnen ook in realtime worden bekeken met de camerafunctie op de smartphone of tablet. Met augmented reality wordt digitale mode over jouw afbeelding geplakt – van een paar oorbellen en haarextensies tot peperdure Balenciaga sneakers maar ook fantasie kleding. Bekende modemerken als Gucci en Nike lanceren al digitale edities van hun jurken en sneakers.

De grote modespelers hebben zich op deze markt gestort, wat heeft geleid tot enorme kapitaalinjecties . Kleine ontwerpers en onafhankelijke modehuizen kunnen daarvan meeprofiteren. De Amsterdamse digitale ontwerper Isabelle Udo ontwikkelde Code Couture, een outfit dat als een pulserende bodywarmer van bewegende draden over je torso beweegt. De dikte, kleur, vorm en zelfs de bewegingen van deze draden kun je zelf middels een speciale app aanpassen. Die app herkent ook je lichaamscontouren, waardoor de ‘filter-fashion’ gewoon met je meebeweegt. De mode heeft zich dus aangepast aan de nieuwe digitale omgeving waarin het wordt ‘gedragen’ door slim gebruik te maken van mogelijkheden als augmented reality en nieuwe sociale media als Snapchat en Tiktok.

Het virtuele model Shudu

Parijse catwalk

De eerste virtuele mode die als NFT werd verkocht was de jurk Iridiscene van The Fabricant in 2019 voor ongeveer negenduizend euro op een internetveiling. Want wie echt wil opvallen kiest ook online voor haute couture. Het ontwerpen en produceren van deze virtuele creaties vergt eveneens veel tijd en vakmanschap door de complexe technologie. Zo is de collectie Deep van The Fabricant gebaseerd op honderden foto’s van de Parijse catwalk van 2018, waaruit met behulp van kunstmatige intelligentie nieuwe ontwerpen zijn gedistilleerd. Met speciale software zijn vervolgens ‘stoffen’ getekend en patronen ontworpen. De nieuwe hightech productiemethodes en futuristische uitstraling passen heel goed bij een nieuwe technologie als NFT en de bijbehorende blockchain. Inmiddels wordt deze digitale kleding niet meer alleen ‘gedragen’ door echte mensen. Het virtuele model Shudu heeft op Instagram meer dan 237 duizend volgers.

Lees hier meer over de digitale mode van The Fabricant: NFT FILES #4 Drie NFT’s die je gewoon kunt kopen – én gebruiken 

The Deep – The Fabricant

Nog een belangrijke reden waarom NFT’s van virtual fashion zo goed gaan, is omdat het een vanzelfsprekende aanwezigheid heeft online. Zo is het in de gamewereld al jarenlang heel gewoon om je online te presenteren met een avatar, een digitale fantasieafbeelding van jezelf. Dat was vaak een getekend poppetje zijn maar kan nu ook een bewerkte foto van jezelf zijn in een lichtgevende hoodie met bewegende opdruk. En het mooie is, zo’n digitaal kledingstuk is eenvoudig aan te passen aan het fotoformaat en past dus altijd.

Alien-achtige avatar

De komende decennia zal de vraag naar mode-NFT’s toenemen met de komst van de metaverse, dat nieuwe internet waar je niet ‘op’ gaat met een beeldscherm maar waar je letterlijk ‘in’ bent met een vr-bril. The Fabricant is er helemaal klaar voor – dit voorjaar kreeg de Amsterdamse startup 13 miljoen euro van het investeringsfonds van Hollywood-ster Ashton Kutcher. Er is dus een reële vraag naar deze NFT’s. In tegenstelling tot veel kunstzinnige NFT’s, waarvan een dringende noodzaak om ze te kopen feitelijk ontbreekt.

Bovendien kun je online zijn wie of wat je maar wilt. Dus waarom dan geen lichaam met extreem lange benen of lichtgevende ogen? Virtuele mode biedt dan ook de fantastische vrijheid voor non-binaire zelfexpressie. De Berlijnse ontwerper Harriet Davey creëerde Whowle, een alien-achtige avatar van zichzelf gebaseerd op haar eigen haar en tatoeages maar dan met een glanzende huid en non-binaire mond en ogen. Het biedt dus ook nieuwe mogelijkheden voor expressie en eigenaarschap voor de koper. Het is veel meer dan alleen een fraai plaatje.

Whowle – Harriet Davey

Lesson’s learned

Wat kunnen productontwerpers en andere creatieven leren van virtual fashion bij de lancering van NFT’s? Allereerst, zorg dat je werk een digitale logica heeft. Oftewel: het moet als vanzelfsprekend voelen voor de consument dat een ontwerp als een NFT wordt verkocht. Ook moeten de mogelijkheden van de NFT goed worden onderzochte en uitgebuit. Ze heeft een interactief werk meer kans van slagen. Dat een ontwerp innovatief en origineel moet zijn spreekt voor zich. Tot slot: zorg dat je ontwerp een vooruitstrevende en actuele rekende – bijvoorkeur zelfs futuristische – uitstraling heeft. Dan kan het als ware alleen als NFT worden gekocht. Logisch toch.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *