Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

NFT FILES #4 Drie NFT’s die je gewoon kunt kopen – én gebruiken 

De NFT begint een slechte naam te krijgen door speculatie en – eerlijk is eerlijk – inferieure digitale kunst. De handel is met cryptomunten als Bitcoin, waarvan de waarde snel schommelt en waarmee dus snelle winsten en verliezen worden behaald. Niet helemaal terecht. Zo valt het wel mee met die windhandel; slechts een op de vijf NFT’s wordt meer dan één keer verkocht, zo becijferde het onafhankelijke Alan Turing Institute in Londen. Laten we vooral niet vergeten wat een NFT feitelijk echt is: een praktische tool om virtuele mode, meubels of sieraden te verkopen en te ontwerpen – voor dagelijks gebruik, online en zelfs offline. DesignDigger zet drie van deze pioniers in ‘toegepaste’ NFT’s op een rij.

The Fabricant

“Mode is een van de belangrijkste manieren om onze identiteit uit te drukken. Waarom zou dat niet online kunnen met digitale creaties?”, zegt Amber Jae Slooten, een van de drie oprichters van The Fabricant. Dit Amsterdamse ‘modehuis’ creëert mode die uitsluitend bestaat op een beeldscherm. In mei 2019 werd een digitale jurk van The Fabrikant geveild voor achtduizend euro geveild. “Dat was de eerste NFT van een modestuk. De traditionele mode-industrie was in shock. Je weet wel, de kleren van de keizer.”

Kijk het interview met Amber Jae Slooten op DesignDigger LIVE #9 hier terug: DESIGN DIGGER LIVE #9 – Fake This! Over de versmelting van echte en virtuele werelden

Dat is inmiddels veranderd. “Het aanbod varieert van een paar digitale oorbellen van tien euro tot unieke items van wel tienduizend euro. Je kunt het vergelijk met confectie en haute couture. De creaties kunnen worden gedragen als een filter over een bestaande foto op Instagram, in games of straks in metaverse.” Ook heeft The Fabricant heeft geduchte concurrentie van gevestigde modewerken als Dior en multinationals als Nike die digitale creaties als NFT verkopen. “Wij hebben inmiddels de eerste digitale cover gemaakt voor Vogue Singapore en collectie gedropt voor Atari die hun games kan worden gedragen.” 

Deze virtuele mode heeft een eigen esthetiek. “Wij experimenteren met nieuwe materialen, zoals bont dat lijkt op pulserende internetkabels. Daarvoor gebruiken wij geen draad en naald maar tekensoftware en blockchain.” De laatste collectie was genderneutraal. “Online kiezen mensen voor een groene huid en paarse ogen, wat veel spannender is dan dikke lippen en lange benen. Je digitale identiteit kun je zelf kiezen.”

The Fabricant wil een duurzaam alternatief bieden voor “een toxic modesysteem”, aldus Slooten. “De enige grondstoffen die wij gebruiken zijn data.” Ook wordt het gesloten systeem waarbij een paar grote merken en influencers die dienst uitmaken opengebroken. “Bij onze modeshows zit iedereen first row.”

Op het nieuwe platform The Fabricant Studio dat onlangs is gelanceerd kunnen ontwerpers eigen creaties direct uploaden, vooralsnog alleen op uitnodiging. “Die creatie kan een kledingstuk zijn maar ook een digitale stof of sieraden, waarmee andere ontwerper weer nieuwe combinaties kunnen maken.” Alle creaties op The Fabricant Studio zijn als NFT te koop, waarbij de opbrengsten worden verdeeld onder de ontwerpers van het kledingstuk, de stof en de combinatie. “Een jonge ontwerper uit Dakar in Senegal krijgt nu een eerlijke kans.”

Supertoys Supertoys

“Je zou het niet zeggen maar de blob-achtige vorm van Water is also Human is gebaseerd op een digitale ontwerptekening van standaardstoel met vier poten en een zitting van 52 centimeter hoogte”, begint ontwerper Job Mouwen. Met zijn partner Merle Flüge vormt hij sinds 2019 de Rotterdamse ontwerpstudio Supertoys Supertoys. “Hiervan heeft een algoritme allerlei vloeibare vormen gemaakt. Daaruit hebben wij vervolgens die vorm gekozen die volgens ons de optimale combinatie is van een waterdruppel en een stoel. Je kunt er nog nét op zitten, voordat hij uit elkaar lijkt te spatten. Tegelijkertijd oogt de stoel heel digitaal, zodat je als het ware ziet dat het een samenwerking is van mens en kunstmatige intelligentie.”

Deze digitale ontwerptekening is vervolgens omgezet naar de maakinstructies voor een 3D-printer, dat weer als NFT wordt verkocht voor 1 Ethereum (2300 euro volgens de dagkoers). De koper van een NFT kan Water is also human vervolgens lokaal laten 3D-printen. “Wij geven een adressenlijst van betrouwbare producenten. Dat kost ongeveer 700 euro.” Op zich niets nieuws onder de zon; de 3D-printtechniek bestaat al meer dan twintig jaar. “Maar dankzij NFT’s kunnen wij deze digitaal ontwerpen eindelijk  op een betrouwbare manier verkopen.” Al kunnen er nog steeds illegale kopieën van het 3D-printbestand circuleren, weet ook Mouwen. “Van de Eames Chair zijn ook talloze kopieën in omloop. De echte designliefhebber wil the real thing. Met een NFT krijgen nu ook 3D-geprinte objecten deze authenticiteit.” 

Job Mouwen & Merle Flüge

Voor Supertoys Supertoys is er nauwelijks nog verschil tussen een NFT en een fysiek object. “Al ons ontwerpen zijn in eerste instantie digitaal. Vervolgens bekijken wij of het ontwerp bestaansrecht heeft in de fysieke wereld”, zegt Mouwen. Net als de moderne switchen ook de ontwerpen als Water is also Human van online naar offline, en weer terug. “Een foto van de 3D-geprinte stoel staat bijvoorbeeld als plaatje op het internet. Veel mensen vragen zich dan af of de foto echt is. Wij spelen bewust met die spanning. Daarom zien onze ontwerp er uit als fantasie-objecten die niet echt bestaan.”

Het digitale ontwerp hoeft niet 3D-geprint te worden maar kan ook als fotoprint aan de muur hangen. “Miljoenen mensen genieten van design dat uitsluitend bestaat als een highres afbeelding op Instagram of in een interieurblad. Waarom dan niet thuis aan de muur?” Wat ook kan is dat de digitale stoel straks in een eigen omgeving in metaverse wordt geplaatst. Of nog beter: “Mensen die Water is also Human in hun woonkamer én in metaverse hebben staan. Dankzij NFT’s vloeien deze de virtuele en fysieke werelden samen, als water.”

Nemo Vos

Wat zijn digitale creatie Kamer met uitzicht precies is lastig in woorden uit te leggen, zegt Tibor de Jong, die onder naam Nemo Vos werkt als digitaal kunstenaar, “Met een VR-bril word je ondergedompeld in een wereld met steden, kastelen, dieren en andere natuur. Maar het is geen fantasy. Het is eigenlijk meer een gedicht dan een verhaal.” Voor deze experience componeerde zijn vader Erik de Jong, vooral bekend onder zijn artiestenaam Spinvis, een soundtrack van ongeveer 25 minuten. “Het is een droomvlucht voor volwassenen.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

Kamer met uitzicht wordt in een oplage van slechts honderd stuks verkocht als NTF. “Het mag exclusief zijn. Het is tenslotte een droomwereld die je koopt.” Bovendien krijgen de kopers er een viewmaster bij met een fotokaart met videostills uit Kamer met uitzicht. “De viewmaster is toch eigenlijk een analoge vr-bril, waarbij de losse kaart de NTF is.” Een eerdere samenwerking tussen vader en zoon De Jong was een korte videoclip, waarvan de NFT vergezeld ging van een roze muziekcassette. “Speciale uitgaves worden enorm gewaardeerd door muziek- en filmliefhebbers. Je kunt het vergelijken met de lp van gekleurd vinyl met bandlogo van vroeger.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

NFT’s bieden digitale kunstenaars als Nemo Vos en wellicht ook muzikanten als Spinvis een mogelijkheid om deze specials rechtsreeks aan liefhebbers te verkopen. Deze online community  kan vervolgens worden uitgenodigd voor liveconcerten of meet-ups. “Ik zie NFT’s als een nieuw medium waarmee ik mijn werk kan presenteren en promoten. Daarvoor moet ik nu Instagram gebruiken, waarvan uiteindelijk vooral de firma Facebook profiteert. En als er eens een tepel is te zien, kan ik sowieso niet posten.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

Met 35 euro is Kamer met uitzicht heel redelijk geprijsd. “Wij gebruiken de cryptovaluta is Xdai, die is gekoppeld aan de dollarkoers zodat er nauwelijks meer wordt gespeculeerd. Voor het aanmaken ervan hoeven ook geen energievretende servers te draaien.” Al zou het natuurlijk mooi zijn als de NFT een prijzig collector items wordt, droomt De Jong. “In dat geval ontvangen Spinvis en ik 15 procent royalties over elke nieuwe verkoop.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.