INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

NFT FILES #4 Drie NFT’s die je gewoon kunt kopen – én gebruiken 

De NFT begint een slechte naam te krijgen door speculatie en – eerlijk is eerlijk – inferieure digitale kunst. De handel is met cryptomunten als Bitcoin, waarvan de waarde snel schommelt en waarmee dus snelle winsten en verliezen worden behaald. Niet helemaal terecht. Zo valt het wel mee met die windhandel; slechts een op de vijf NFT’s wordt meer dan één keer verkocht, zo becijferde het onafhankelijke Alan Turing Institute in Londen. Laten we vooral niet vergeten wat een NFT feitelijk echt is: een praktische tool om virtuele mode, meubels of sieraden te verkopen en te ontwerpen – voor dagelijks gebruik, online en zelfs offline. DesignDigger zet drie van deze pioniers in ‘toegepaste’ NFT’s op een rij.

The Fabricant

“Mode is een van de belangrijkste manieren om onze identiteit uit te drukken. Waarom zou dat niet online kunnen met digitale creaties?”, zegt Amber Jae Slooten, een van de drie oprichters van The Fabricant. Dit Amsterdamse ‘modehuis’ creëert mode die uitsluitend bestaat op een beeldscherm. In mei 2019 werd een digitale jurk van The Fabrikant geveild voor achtduizend euro geveild. “Dat was de eerste NFT van een modestuk. De traditionele mode-industrie was in shock. Je weet wel, de kleren van de keizer.”

Kijk het interview met Amber Jae Slooten op DesignDigger LIVE #9 hier terug: DESIGN DIGGER LIVE #9 – Fake This! Over de versmelting van echte en virtuele werelden

Dat is inmiddels veranderd. “Het aanbod varieert van een paar digitale oorbellen van tien euro tot unieke items van wel tienduizend euro. Je kunt het vergelijk met confectie en haute couture. De creaties kunnen worden gedragen als een filter over een bestaande foto op Instagram, in games of straks in metaverse.” Ook heeft The Fabricant heeft geduchte concurrentie van gevestigde modewerken als Dior en multinationals als Nike die digitale creaties als NFT verkopen. “Wij hebben inmiddels de eerste digitale cover gemaakt voor Vogue Singapore en collectie gedropt voor Atari die hun games kan worden gedragen.” 

Deze virtuele mode heeft een eigen esthetiek. “Wij experimenteren met nieuwe materialen, zoals bont dat lijkt op pulserende internetkabels. Daarvoor gebruiken wij geen draad en naald maar tekensoftware en blockchain.” De laatste collectie was genderneutraal. “Online kiezen mensen voor een groene huid en paarse ogen, wat veel spannender is dan dikke lippen en lange benen. Je digitale identiteit kun je zelf kiezen.”

The Fabricant wil een duurzaam alternatief bieden voor “een toxic modesysteem”, aldus Slooten. “De enige grondstoffen die wij gebruiken zijn data.” Ook wordt het gesloten systeem waarbij een paar grote merken en influencers die dienst uitmaken opengebroken. “Bij onze modeshows zit iedereen first row.”

Op het nieuwe platform The Fabricant Studio dat onlangs is gelanceerd kunnen ontwerpers eigen creaties direct uploaden, vooralsnog alleen op uitnodiging. “Die creatie kan een kledingstuk zijn maar ook een digitale stof of sieraden, waarmee andere ontwerper weer nieuwe combinaties kunnen maken.” Alle creaties op The Fabricant Studio zijn als NFT te koop, waarbij de opbrengsten worden verdeeld onder de ontwerpers van het kledingstuk, de stof en de combinatie. “Een jonge ontwerper uit Dakar in Senegal krijgt nu een eerlijke kans.”

Supertoys Supertoys

“Je zou het niet zeggen maar de blob-achtige vorm van Water is also Human is gebaseerd op een digitale ontwerptekening van standaardstoel met vier poten en een zitting van 52 centimeter hoogte”, begint ontwerper Job Mouwen. Met zijn partner Merle Flüge vormt hij sinds 2019 de Rotterdamse ontwerpstudio Supertoys Supertoys. “Hiervan heeft een algoritme allerlei vloeibare vormen gemaakt. Daaruit hebben wij vervolgens die vorm gekozen die volgens ons de optimale combinatie is van een waterdruppel en een stoel. Je kunt er nog nét op zitten, voordat hij uit elkaar lijkt te spatten. Tegelijkertijd oogt de stoel heel digitaal, zodat je als het ware ziet dat het een samenwerking is van mens en kunstmatige intelligentie.”

Deze digitale ontwerptekening is vervolgens omgezet naar de maakinstructies voor een 3D-printer, dat weer als NFT wordt verkocht voor 1 Ethereum (2300 euro volgens de dagkoers). De koper van een NFT kan Water is also human vervolgens lokaal laten 3D-printen. “Wij geven een adressenlijst van betrouwbare producenten. Dat kost ongeveer 700 euro.” Op zich niets nieuws onder de zon; de 3D-printtechniek bestaat al meer dan twintig jaar. “Maar dankzij NFT’s kunnen wij deze digitaal ontwerpen eindelijk  op een betrouwbare manier verkopen.” Al kunnen er nog steeds illegale kopieën van het 3D-printbestand circuleren, weet ook Mouwen. “Van de Eames Chair zijn ook talloze kopieën in omloop. De echte designliefhebber wil the real thing. Met een NFT krijgen nu ook 3D-geprinte objecten deze authenticiteit.” 

Job Mouwen & Merle Flüge

Voor Supertoys Supertoys is er nauwelijks nog verschil tussen een NFT en een fysiek object. “Al ons ontwerpen zijn in eerste instantie digitaal. Vervolgens bekijken wij of het ontwerp bestaansrecht heeft in de fysieke wereld”, zegt Mouwen. Net als de moderne switchen ook de ontwerpen als Water is also Human van online naar offline, en weer terug. “Een foto van de 3D-geprinte stoel staat bijvoorbeeld als plaatje op het internet. Veel mensen vragen zich dan af of de foto echt is. Wij spelen bewust met die spanning. Daarom zien onze ontwerp er uit als fantasie-objecten die niet echt bestaan.”

Het digitale ontwerp hoeft niet 3D-geprint te worden maar kan ook als fotoprint aan de muur hangen. “Miljoenen mensen genieten van design dat uitsluitend bestaat als een highres afbeelding op Instagram of in een interieurblad. Waarom dan niet thuis aan de muur?” Wat ook kan is dat de digitale stoel straks in een eigen omgeving in metaverse wordt geplaatst. Of nog beter: “Mensen die Water is also Human in hun woonkamer én in metaverse hebben staan. Dankzij NFT’s vloeien deze de virtuele en fysieke werelden samen, als water.”

Nemo Vos

Wat zijn digitale creatie Kamer met uitzicht precies is lastig in woorden uit te leggen, zegt Tibor de Jong, die onder naam Nemo Vos werkt als digitaal kunstenaar, “Met een VR-bril word je ondergedompeld in een wereld met steden, kastelen, dieren en andere natuur. Maar het is geen fantasy. Het is eigenlijk meer een gedicht dan een verhaal.” Voor deze experience componeerde zijn vader Erik de Jong, vooral bekend onder zijn artiestenaam Spinvis, een soundtrack van ongeveer 25 minuten. “Het is een droomvlucht voor volwassenen.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

Kamer met uitzicht wordt in een oplage van slechts honderd stuks verkocht als NTF. “Het mag exclusief zijn. Het is tenslotte een droomwereld die je koopt.” Bovendien krijgen de kopers er een viewmaster bij met een fotokaart met videostills uit Kamer met uitzicht. “De viewmaster is toch eigenlijk een analoge vr-bril, waarbij de losse kaart de NTF is.” Een eerdere samenwerking tussen vader en zoon De Jong was een korte videoclip, waarvan de NFT vergezeld ging van een roze muziekcassette. “Speciale uitgaves worden enorm gewaardeerd door muziek- en filmliefhebbers. Je kunt het vergelijken met de lp van gekleurd vinyl met bandlogo van vroeger.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

NFT’s bieden digitale kunstenaars als Nemo Vos en wellicht ook muzikanten als Spinvis een mogelijkheid om deze specials rechtsreeks aan liefhebbers te verkopen. Deze online community  kan vervolgens worden uitgenodigd voor liveconcerten of meet-ups. “Ik zie NFT’s als een nieuw medium waarmee ik mijn werk kan presenteren en promoten. Daarvoor moet ik nu Instagram gebruiken, waarvan uiteindelijk vooral de firma Facebook profiteert. En als er eens een tepel is te zien, kan ik sowieso niet posten.”

Videostill uit Kamer met uitzicht

Met 35 euro is Kamer met uitzicht heel redelijk geprijsd. “Wij gebruiken de cryptovaluta is Xdai, die is gekoppeld aan de dollarkoers zodat er nauwelijks meer wordt gespeculeerd. Voor het aanmaken ervan hoeven ook geen energievretende servers te draaien.” Al zou het natuurlijk mooi zijn als de NFT een prijzig collector items wordt, droomt De Jong. “In dat geval ontvangen Spinvis en ik 15 procent royalties over elke nieuwe verkoop.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *