DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Gevestigde media als de Volkskrant, de NOS en het cross-mediale platform Pointer werken er samen met jonge creatieven.

DESIGNALISM NEWSROOM #2 – Hoe architect met Allison Killing met onderzoeksjournalistiek een Pulitzer Prize wint

DESIGNALISM NEWSROOM #2 – Hoe architect met Allison Killing met onderzoeksjournalistiek een Pulitzer Prize wint

Designalism Newsroom is een experimentele nieuwsredactie waarbij journalisten samenwerken met kunstenaars, ontwerpers en wetenschappers. Dit journalistieke experiment wordt afgetrapt met een casestudy van architect en onderzoeksjournalist Allison Killing. “Als architect ben je getraind om landkaarten en satellietbeelden te interpreteren.”

Nieuwe subsidieronde ‘Bouwen Aan Talent’ voor samenwerking jonge en ervaren ontwerpers

Nieuwe subsidieronde ‘Bouwen Aan Talent’ voor samenwerking jonge en ervaren ontwerpers

Bouwen aan talent is een subsidieregeling van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie om een impuls geven aan uitwisseling van ideeën en kennis tussen gevestigde en startende ontwerpers en makers binnen de creatieve industrie. Deelnemers krijgen tot wel 10 duizend euro subsidie.  

Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Bouwen Aan Talent #2 – De geometrische kunstinstallatie van Siba Sahabi en Merijn Sabée

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 2 zijn dat de ervaren productontwerper Siba Sahabi en de pas afgestudeerde interaction designer Merijn Sabée.

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

Avatars en virtuele mode in NXT Museum op eerste expositie over metaverse

De tentoonstelling UFO – Unidentified Fluid Other in het NXT Museum in Amsterdam verkent de grenzen van onze identiteit door middel van kunst en technologie. Het is daarmee de eerste expositie die ons toekomstige digitale leven in de metaverse verkent.

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

DESIGNALISM NEWSROOM #1 – In de journalistiek van de toekomst zijn ontwerpers onmisbaar

Designalism is een innovatieve vorm van journalistiek waarbij verslaggevers samenwerken met creatieve disciplines. Met het programma Designalism Newsroom is deze mix in de praktijk gebracht door creatieven en journalisten op gelijkwaardige voet met elkaar te laten werken. Na de wervingscampagne zijn tien van 88 kandidaten geselecteerd. De drie experimentele redacties van Pointer, de Volkskrant en de NOS presenteerden vorige week de resultaten van deze Newsroom of the future in het Instituut voor Beeld & Geluid in Den Haag.

Voor een introductie van Designalism lees: INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

De deelnemende redacties van Pointer, de Volkskrant en de NOS hadden één overkoepelende thema gekozen om uit te diepen: ongelijkheid. Door dit overkoepelende thema wordt het eenvoudiger om de verschillende manier waarop designalism werd ingevuld door de drie tijdelijke redacties te vergelijken. Vervolgens is door elk van deze redacties een eigen invalshoek gekozen op dit urgente maatschappelijke thema, waarna tien creatieven met ervaren redacteuren van de drie nieuwsmedia aan de slag gingen.

Hoe designalism er in de praktijk uitziet, lees dit interview met Alison Killing: DESIGNALISM NEWSROOM #1 – Hoe architect met Allison Killing als onderzoeksjournalist een Pulitzer Price wint

De Volkskrant – campagnes in de openbare ruimte

 De ‘newsroom of the future’ onder leiding van de Volkskrant heeft de keuze gemaakt om ongelijkheid niet alleen inzichtelijk maar vooral ook invoelbaar te maken voor de doelgroep die zelf juist aan de goede kant van de streep staat. Waar reguliere journalistiek veelal focust op data en feiten, kan met andere vertelvormen juist de emotionele impact van nieuwsgebeurtenissen worden belicht, zo is de gedachte. Op welke momenten, plekken en manieren wordt achterstelling ervaren? En hoe voelt dat? Wat doet dat met de slachtoffers?

Quotes van slachtoffers zijn het vertrekpunt om invoelbaar te maken hoe alledaags en soms ook alomtegenwoordig discriminatie kan zijn. Met opmerkingen als “Ga terug naar je eigen land” tot “Wat ben jij ongelooflijk lekker, zeg” worden verschillende vormen van discriminatie als seksisme en racisme belicht. Onder de noemer Alledaagse monumenten van ongelijkheid heeft de experimentele redactie verder gekeken dan de traditionele krant en website; in plaats daarvan is een nieuwscampagne in de openbare ruimte op onder meer abri’s ontwikkeld. Oftewel: “Het nieuws brengen waar het nieuws zich aandient.” De indringende getuigenissen van discriminatie worden daarnaast verspreid  via campagnes op sociale media; ook worden posters meegestuurd met de papieren krant die lezers achter hun raam kunnen plakken.

Met deze pakkend vormgegeven campagne met digitale items op bijvoorbeeld Instagram en papieren posters worden de traditionele nieuwskanalen (krant en website) van de Volkskrant verbreed. Adjunct-hoofdredacteur Marije Randewijk van de Volkskrant was zag in het experiment een toevoeging van de reguliere redactie, die door de druk van deadlines weinig tijd en ruimte heeft voor innovatieve producties. Al kwam de activistisch aanpak in de knel met de objectiviteit die de Volkskrant wil uitstralen, beaamde de aanwezige adjunct-hoofdredacteur. Wellicht had een keuze voor innovatieve presentatievorm die beter aansluit bij het medium dagblad meer voor de hand gelegen, was de opbouwende feedback.

Adjunct-hoofdredacteur Marije Randewijk van de Volkskrant

Pointer – designalism als onderzoekstool

De experimentele newsroom van tv-programma Pointer heeft de focus gelegd op de woonkloof. Uit recent onderzoek is gebleken dat ongelijkheid op de woonmarkt bovengemiddeld sterk werd ervaren door de bevolking van Nijmegen, waarmee deze stad een voor de hand liggend vertrekpunt was. Opvallend is dat de onderzoeksfase van de nieuwsgaring is onderzocht, en niet zozeer de journalistieke output. Oftewel: Wie zijn de woningzoekenden en wat zijn hun woonwensen?

Pointer

Onder de noemer No Funda is een enquête ontwikkeld om de Nijmeegse woningmarkt te inventariseren. Wat is jouw huidige woonsituatie? Welk bedrag wil jij maandelijks besteden aan jouw woning? Hoe belangrijk is een tuin voor jou? Met deze vragen wordt een realistisch beeld geschetst van de praktische wensen en zorgen van woningzoekenden. Voor de presentatie van deze ‘zachte data’ over de ontwrichte woonmarkt is gekozen voor de publieke ruimte met billboards en qr-codes op bijvoorbeeld deurmatten die doorlinken naar de waarmee naar de Pointer-website. De creatieve inbreng zit bij deze casestudy vooral de innovatieve ontwikkeling en het pakkende ontwerp van de No Funda enquête. Wel zou de uiteindelijke presentatie van de uitkomsten van enquête nog verder kunnen worden uitgewerkt.

NOS –persoonlijke journalistiek zónder bubbel

Hoe rijk is Nederland? Met deze onderzoeksvraag heeft de NOS-redactie inkomensongelijkheid onderzocht. Op de app van de NOS kunnen gebruikers hun inkomen invullen, waarna hun profiel op een index wordt geplaatst. Op deze index worden vervolgens nieuwsitems gelinkt naar relevantie voor deze specifieke inkomensgroep. Neem bijvoorbeeld de huidige drukte op Schiphol. Middeninkomens zien bij hun profiel op de index een nieuwsbericht over de vertraging van vakantievluchten. Lagere inkomensgroepen zien op de index bijvoorbeeld  een nieuwsbericht over de werkomstandigheden en CAO-onderhandelingen  bij hun profiel. Hoge inkomensgroepen tot slot over de aandelenkoers van KLM.

NOS

De verschillende inkomensgroepen kunnen op deze index niet alleen zien welk nieuws relevant voor hen relevant is maar óók voor de andere inkomensgroepen. Het nieuws wordt dus niet alleen beter afgestemd op het individuele behoeftes, ook wordt ook empathischer. Oftewel: nieuws wordt persoonlijker én vermindert de bubbelvorming. Bijkomend voordeel is dat de NOS-redactie beter kan zien welke inkomensgroepen worden gemist bij de nieuwsvoorziening over bijvoorbeeld Schiphol.

De overzichtelijke indeling van deze innovatieve nieuwsindex bleek een krachtige combinatie van journalistiek en design. Ook kan in plaats van inkomen ook religie, woonplaats of politieke voorkeur als basis voor de index worden gekozen. Hoofd Regie & Productie Barbara Walet van de NOS bood daarom publiekelijk aan om dit initiatief voor te leggen aan de hoofdredactie.

Designalism in de praktijk

Soms was het zichtbaar nog even aftasten wat traditionele journalisten van Pointer, de Volkskrant en de NOS enerzijds en ontwerpers en kunstenaars anderzijds aan elkaar kunnen hebben. Zo bleek een campagne in de openbare ruimte toch een stap te ver voor een dagblad als de Volkskrant. Ook roept een enquête waarbij persoonlijke vragen moeten worden ingevuld over de woonsituatie of het inkomen direct vragen op over privacy.

Maar zulke praktische dilemma’s daargelaten biedt de Newsroom of the Future een inspirerend inzicht in designalism in de praktijk. Nieuwe presentatievormen als de ‘nieuwsindex van team NOS’ laten zien dat een meer gepersonaliseerde journalistiek niet per se tot een nieuwsbubbel hoeven te leiden. Ook kunnen creatieve denkers een waardevolle aanvulling leveren aan onderzoeksfase van zachte data, zo maakte de No Funda enquête duidelijk. Zelfs de Volkskrant zag de toegevoegde waarde van creatieve manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken, zonder te activistisch te worden.

Volkskrant

De Newsroom of the future is een nuttige eerste verkenning van designalism in de praktijk gebleken. Voor de deelnemers – zowel de ervaren als talentvolle creatieven en journalisten – bleek de Newsroom of the Future een productieve en inspirerende manier om te proeven aan designalism. Het programma bood ruimte vor reflectie op zowel de jouranlsitiek als creatieve disciplines. Omdat op de reguliere redacties van de NOS, Volkskrant en Pointers door tijdsdruk vaak weinig tijd is voor experiment, zien ook deze traditionele media het nut in van deze workshops. Alleen al daarom is dit initiatief voor herhaling vatbaar.

Platform ACED

De Designalism Newsroom is een initiatief van het platform ACED, een non-profit organisatie die de kruisbestuiving tussen design, kunst en journalistiek wil bevorderen. Dat doet ACED met workshops, live-events en nu dus ook met het samenstellen van een alternatieve nieuwsredactie. “Je zou kunnen zeggen dat Designalism het nieuwsmedium is van ACED”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen. De kern van de website is een database met innovatieve projecten in designalism. Daarnaast is er een groeiend aantal podcast waarin de makers aan het woord komen. Andere activiteiten van Designalism is onder meer een serie podcasts en een online database van innovatieve journalistieke producties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.