INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

“Wat gebeurt er als je een kunstenaar, een schrijvend journalist en grafisch ontwerper samen laat werken aan een nieuwsverslag? Deze vraag is het uitgangspunt van de Newsroom of the Future, een intensieve workshops waarin innovatieve manieren van journalistiek worden onderzocht”, zegt organisator Noortje van Eekelen van Designalism, een platform dat een integratie van journalistiek en kunstzinnige disciplines als kunst, design, architectuur, technologie en ook wetenschap verkent. “Het nieuws van de toekomst moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Aanmelden voor de Newsroom of the Future kan hier: Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

De Newsroom of the Future is een intensieve workshops waarbij tien geselecteerde creatieve talenten worden gekoppeld aan evenveel ervaren journalisten van Pointer, de Volkskrant en de NOS. “Verschillende journalistieke disciplines als televisie, dagbladen, onderzoeksjournalistiek, multimediale producties en online verslaggeving zijn vertegenwoordigd”, aldus van Eekelen, die met Geesje van Haren van VersPers ‘mentor’ van het programma is. Het programma start op 20 mei en bestaat uit acht bijeenkomsten; elke vrijdag voor acht weken lang werken deze deelnemers intensief samen op de locatie van Beeld en Geluid in Den Haag.

Immersieve installaties en literatuur

Geïnteresseerde talenten kunnen zich tot[1]  en met 1 mei 2022 aanmelden. De uiteindelijke deelnemers krijgen een royale vergoeding van 1500 euro. “We vragen daarvoor commitment. Je moet er elke vrijdag zijn. Aanmeldingen worden geselecteerd op motivatie en de ervaring die je meebrengt.” Maar het belangrijkste selectiecriterium is dat je openstaat voor dit experiment en lef, zegt Van Eekelen. “Het lef om nieuwe dingen te proberen. En open staan voor de ideeën van een ander.”[2]  Lunch en koffie zijn in begrepen.

Lees ook dit achtergrondstuk over Designalism: Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Alle deelnemers – talenten én ervaren journalisten – vormen een experimentele redactie die niet alleen gaat brainstormen over de journalistiek van de morgen maar ook actief nieuwe vormen van nieuwsverslag gaat uitproberen. Van Eekelen “De uitkomst moet echt een concrete journalistiek publicatie worden. En onder publicatie kan van alles worden verstaan: een website, een literair verhaal, een immersieve installatie of iets waar we nu nog geen weet van hebben. Dat is immers het doel van deze serie workshops, nieuwe vormen van journalistiek bedenken en uitproberen. Deelnemers ontwikkelen nieuwe vertelvormen met als doel de actualiteit beter te begrijpen en nieuw publiek te betrekken. Daarbij moet vooral worden gedacht aan jongeren en ook laaggeletterden en digibeten, die nu eenmaal op een andere manier nieuws tot zich nemen.”

De website van Designalism

Wooncrisis en arbeidsmarkt

De tien talenten en de tien professionals worden opgedeeld in drie á vier deelredacties – “hoeveel hangt nog af van de samenstelling van de groep talenten – die zich elk gaan buigen over een andere concrete nieuwsvraag. “De teams worden samengesteld om een juist zo verschillend mogelijk disciplines en invalshoeken aan één tafel te krijgen. Dus een kunstenaar met een schrijvend verslaggever en een beeldmaker. Of een tv-maker met een grafisch vormgever en een programmeur. Het uitgangspunt van Designalism is tenslotte een mengvorm van artistieke en journalistieke vaardigheden.”

De onderwerpen waarover de deelredacties zich buigen worden aangedragen door de drie deelnemende nieuwsorganisaties. “Het doel is om met de Newsroom of the Future zo dicht op de dagelijkse journalistieke praktijk te blijven.” Om de focus te behouden is één hoofdthema gekozen. “De rode draad is ongelijkheid. Dat kan vervolgens worden uitgediept aan de hand van de wooncrisis, inclusiviteit op de woningmarkt of meerstemmigheid in de journalistiek zelf.”

Kijk hier editie #10 van DesignDigger LIVE terug met Janice Deul als gast:

De acht workshops zijn onderverdeeld in een verschillende sessies. “In de ochtend verzorg ik samen met Geesje van Haren van VersPers advies op maat aan de teams. Wij kijken dan naar de stand van zaken en borgen de continuïteit van het programma.” In de middag komen de gast experts. “Janice Deul is een expert op gebied van representatie en diversiteit. Zij zal de deelnemers begeleiden in het wegen van meerstemmigheid.” Daarnaast zijn er ook experts die dicht op de praktijk zitten. “Richard Vijgen is ontwerper en maakt interactieve datavisualisaties en apps. Hij doet feitelijk in zijn eentje wat de Newsroom of the Future doet.” Aansluitend gaan de deelnemers aan de slag met een nieuwsonderwerp. “Ze werken alle acht dagen aan hetzelfde onderwerp. Dat biedt ruimte om de een onderwerp ook uit te diepen.” 

Certificaten en studiepunten

Het platform Designalism is onderdeel van ACED, een non-profit organisatie die de kruisbestuiving tussen design, kunst en journalistiek wil bevorderen. Dat doet ACED met workshops, live-events en nu dus ook met het samenstellen van een alternatieve nieuwsredactie. “Je zou kunnen zeggen dat Designalism het nieuwsmedium is van ACED”, aldus van Eekelen. De kern van de website is een database met innovatieve projecten in designalism. Daarnaast is er een groeiend aantal podcast waarin de makers aan het woord komen. Andere activiteiten van Designalism is onder meet een serie podcasts.

Een overzicht van de podcasts op Designalism

De Newsroom of the Future is een pilot, benadrukt Van Eekelen. “Het is nadrukkelijk de bedoeling dat deze eerste editie een vervolg krijgt. Dit is pas de eerste keer dat er concrete nieuwspublicaties worden gerealiseerd waarbij kunstenaars, ontwerpers en andere gelijkwaardig samenwerken met journalisten. Wat we hierbij leren willen we meenemen in volgende edities, zodat we steeds meer leren en toetsen.” Ook denkt van Eekelen aan een structurele samenwerking met kunstacademies en andere onderwijsinstellingen. “De deelnemers krijgen nu een certificaat van deelname. Het zou mooi zijn als ze er studiepunten voor krijgen.” Of nog beter: “Designalism zou zelfs een studierichting kunnen worden.” Iets waar uiteindelijk niet alleen studenten en de journalisten van profiteren. “Een gedegen journalistiek is onmisbaar in een goed functionerende democratie.”


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *