INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut wordt artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Het thema dat HNI onder leiding van algemeen en artistiek directeur Aric Chen heeft gekozen is Remapping Collaborations. HIermee wil Het Nieuwe Instituut het huidige format van de biënnale, bestaande uit nationale en territoriale paviljoens onderzoeken . Dit thema, dat zich verder zal ontwikkelen richting de opening van de Londen Design Biënnale, nodigt deelnemers van over de hele wereld uit om met elkaar door middel van design nieuwe vormen van internationale samenwerking te bedenken, uit te voeren en te presenteren. Als kennismaking en verkenning van de mogelijkheden hiertoe wordt een preview gegeven met de Londen Design Biënnale Summit op 25 mei 2022 in het Chatman House, The Royal Institute of International Affairs.

“Het huidige tijdperk van globalisering is aan het veranderen in een nieuwe situatie waarvan wij de uitkomst nog niet kennen”, licht Aric Chen toe. “Wat we wel zeker weten is dat samenwerken bij de aanpak van deze steeds groter wordende mondiale uitdagingen belangrijker is dan ooit. Wij hopen dat deze biënnale als proeftuin kan dienen voor het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden om dat te doen”, aldus de algemeen en artistiek directeur van HNI.

Lees het interview met Aric Chen bij zijn antreden bij HNI: INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

Aric Chen
FOTO Marwan Magroun

Utopia by Design

De eerste Design Biënnale in Londen in 2016 had als het overkoepelende thema Utopia by Design. Dat jaar was het vierhonderdste geboortejaar van Utopia van Thomas More, de moeder aller design fictions, zeg maar. Beroemde architecten als Le Corbusier, Richard Buckminster Fuller en het Italiaanse collectief Superstudio bogen zich respectievelijk in de jaren twintig, vijftig en zeventig van de vorige eeuw ook al over de toekomst met futuristische scenario’s. En nu mengen ontwerpers zich in dit debat over de toekomst. Met hun design fiction bereiden ze ons op een kunstzinnige manier voor op de toekomst. Daarom is het waardevol, ook al lijkt het soms onzinnig.

Bijna veertig landen mochten elk een kamer inrichten in het Somerset House aan de Thames. Geen kant-en-klare showroommeubels dus op dit ambitieuze design-event, dat met landeninzendingen de regels van de gevestigde kunst- en architectuurbiënnales nauwgezet volgt. Wel te zien zijn provocerende prototypes, speculatieve scenario’s en kunstzinnige installaties. De deelnemende ontwerpers nemen met deze design fiction een voorschot op een betere wereld met hoogdravende toekomstvisies. Waarom ook niet? Design gaat immers al lang niet meer alleen over producten.

Lees hier een volledig verslag van de Design Biënnale van 2016 in de Groene Amsterdammer: Design fiction: feiten of fabels? Ontwerpen voor de toekomst.

Het Nieuwe Instituut

Het Nieuwe Instituut is er voor professioneel ontwerpend Nederland en voor publiek dat in architectuur, design en digitale cultuur geïnteresseerd is. Het instituut beheert en ontsluit cultureel erfgoed, waaronder de Rijkscollectie voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw, stimuleert onderzoek, programmeert tentoonstellingen en lezingen- en debatprogramma’s in binnen- en buitenland.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *