INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

* * *

Walt Disney. De architectuur van een wondere wereld. Het Nieuwe Instituut, Rotterdam. T/m 27 maart 2022


Iets klopt er niet aan Bambi. Deze versie van de tekenfilm uit 1948 toont onmiskenbaar het sprookjesbos maar het Disney-figuurtje zelf is nergens te zien. Trouwens, alle dieren zijn weggepoetst. Het onschuldige landschap wordt hierdoor opeens een unheimische plek, een idylle zonder ziel. Met dit werk Mastering Bambi (2011) van Persijn Broersen & Margit Lukács verlaat je de Walt Disney-expositie De architectuur van een wondere wereld in Het Nieuwe Instituut (HNI) in Rotterdam van curator Saskia van Stein. Als een laatste waarschuwing bijna: trap er niet in mensen, die verontrustende nepwereld van Disney.

Videostill uit Mastering Bambi (2011) van Persijn Broersen & Margit Lukács

Wie weg wil zwijmelen bij jeugdsentiment – en wie is er niet opgegroeid met Sneeuwwitje of Lion King – komt hier dan ook bedrogen uit. Of juist niet. Want deze tentoonstelling wil het echte Disney laten zien. Een imperium ter waarde van 170 miljard euro dat zijn tentakels tot diep in de echte wereld uitstrekt met filmmaatschappijen, tv-zenders, pretparken, producten en vastgoed.

Futuristische ideaalstad

In de jaren vijftig droomde Disney zelfs van een futuristische ideaalstad, prachtig verbeeld door de Amerikaanse tekenaar Carlos Diniz. Deze stad zou er – gelukkig – nooit komen. Maar dat Disney van grote invloed is geweest op de gebouwde realiteit blijkt uit de een twintigtal maquettes uit het indrukwekkende architectuurarchief van HNI die op zich al een bezoek waard zijn. Al is de interpretatie van de ‘disneyficatie’ van architectuur wel heel losjes – zo staat er ook een maquette van het HNI-gebouw uit 1993 bij. Daarin zal architect Jo Coenen zich vast niet herkennen.

Een op Disney geïnspireeerde satellietstad in Turkije

Wel buiten kijf staat de invloed van Disney op stereotype man-vrouwrollen. Dit wereldbeeld vol keukenmeisjes en droomprinsen sluit naadloos aan bij de belevingswereld van de doelgroep, het witte middenklasse gezin. Ook zit het Disney-oeuvre vol raciale vooroordelen. ‘De obscure tien’ is een filmlijst vol racistische verwijzingen; van de dommige – zwarte – kraaien in Dumbo tot de indianenheldin Pocahontas als nobele wilde. Dat deze beelden vanwege auteursrecht niet mogen worden getoond is een gemis. Gelukkig mocht het ‘go away green’ wel worden gebruikt voor het decor van De architectuur van een wondere wereld. Deze gepatenteerde schutkleur wordt in Disneyworld gebruikt voor objecten die men eigenlijk niet mag zien, zoals een personeelsingang.

Het ‘go away green’ decor van De architectuur van een wondere wereld

Een ijzersterke vondst is ook dat de cultuurkritiek op Disney grotendeels voor rekening komt van een tiental hedendaagse kunstenaars. Pilvi Takala liep verkleed als Sneeuwwitje door Disneyworld, waar ze vervolgens vriendelijk maar dwingend wordt verzocht om te vertrekken. De angst voor de boze buitenwereld wordt beleidsmatig in stand gehouden. In de video-installatie zegt een teleurgesteld vader dan ook tegen zijn kroost: “Kom, we lopen verder. Dit is niet de echte Sneeuwwitje.” In het universum van Walt Disney lopen echt en nep naadloos in elkaar over.

Het wereldbeeld vol keukenmeisjes en droomprinsen sluit naadloos aan bij de belevingswereld van de doelgroep, het witte middenklasse gezin.

Curator Saskia van Stein

Saskia van Stein

Curator Saskia van Stein leidt momenteel het masterprogramma The Critical Inquiry Lab aan de Design Academy Eindhoven en is directeur van de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam. Ze was eerder artistiek directeur van Bureau Europa, Platform voor Architectuur en Design in Maastricht en curator bij het Nederlands Architectuurinstituut. Haar praktijk kenmerkt zich door een transdisciplinaire aanpak waarbij contemporaine maatschappelijke kwesties aanleiding vormen voor vragen rond analyse, verbeelding en representatie en hoe die zich in de ontworpen omgeving manifesteren. Vanuit haar diep gewortelde interesse voor de ‘politics of curating’ en het samenstellen van tentoonstellingen verkent Van Stein de mogelijkheden van verschillende tentoonstellingsformats  en methoden van kennisproductie waarbij de performativiteit van culturele productie centraal staat.

Saskia van Stein tijdens de opening van De architectuur van een wondere wereld

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *