INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Simone Post is door het Franse luxemerk Hermès gevraagd om de etalages in te richten voor de brandstore in de deftige winkelwijk Ginza in Tokio. De Rotterdams ontwerper heeft daarvoor gebruik gemaakt van kleurrijke marshmellows van een snoepfabriek in Friesland. De installaties zijn opgebouwd diverse stijlkamers van verschillende omvang. Daarin staan een kast, kroonluchter, kruk, tafel, gordijnen en stoelen. En zelfs kamerplanten, kozijnen, een poef, tapijt, spiegel en een klok zijn  van snoepgoed.

Hermès in Ginza

“Het thema was Lightness. Toen dacht ik meteen aan marshmallows. Want wat is er lichter dan deze snoepjes? Ze brengen je terug naar je kindertijd en bovendien zitten ze letterlijk boordevol lucht”. zegt Simone Post. “In deze zorgelijke tijden denk ik dat we allemaal wel iets kunnen gebruiken dat ons doet wegdromen en dat alleen maar een glimlach op ons gezicht tovert, ik hoop dat onze vrolijke scene dat biedt. “

Lees ook over een gevelontwerp van Simone Post voor Vlisco : Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Voor de productie werkte ze samen met Europa’s grootste marshmallowfabriek in Nederland. Daar werden de extreem lange kabels gemaakt, waardoor het mogelijk is om al de waanzinnig schuimende constructies te maken. Het was een enorme uitdaging om een ​​hele wereld van marshmallows en snoep te creëren met slechts minimale constructieondersteuning. “Maar het is ons gelukt. Als je voor de etalage staat loopt het water je in de mond. Alles wat je ziet is gemaakt van kleurrijke en eetbare snoepjes. Alles, behalve de originele Hermès producten natuurlijk.”

Basket Club

Eerder werkte Simone Post ook al eens met marshmellows voor de Basket Club, een corona-initiatief waarvoor diverse ontwerpers werden uitgenodigd om een mand te vlechten van verrassende materialen. De resultaten werden op Instagram gepresenteerd. Basket Club is in 2020 opgericht als een Instagram-gebaseerd initiatief. Het speelt met een eenvoudige set regels: elk lid van een geselecteerde, internationale groep ontwerpers en ambachtslieden weeft elke maand een nieuwe mand. De resultaten van de afgewerkte manden zijn gedeeld op Instagram. Met de keuze voor snoepgoed gaf Simone Post een speelse draai aan het project. Al duizenden jaren weven mensen over de hele wereld manden van plooibare materialen tot driedimensionale vormen weven. In het kader van Basketclub wordt gespeculeerd over mogelijke toekomsten voor een oud ambacht door middel van moderne representatiewijzen.

Hermès – modern ambacht sinds 1837

Sinds 1837 is Hermès trouw gebleven aan zijn ambachtelijke model en zijn humanistische waarden. De vrijheid om te creëren, de constante zoektocht naar mooie materialen en de overdracht van uitzonderlijke knowhow – die het mogelijk maken om nuttige en elegante objecten te creëren die de tand des tijds doorstaan ​​- smeden het unieke van Hermès.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *