INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post heeft de grootste mural van Nederland ontworpen voor het hoofdkantoor van Vlisco, de bekende Nederlandse waxprint fabrikant. De gehele gevel van ruim 2500 vierkante meter oppervlakte is bedekt met deze kleurrijke beslaat schildering Fest of Movement geheel inde stijl van de decoratieve stoffen van Vlisco.  

Meer nog dan een muurschildering is het ontwerp van Post een volwaardige architecturale ingreep, die het de grijze betonnen gebouw transformeert in een vreugdevolle viering van kleur en beweging. Het kunstwerk is volledig met de hand gemaakt met rollers en kwasten samen met schilderscollectief De Strakke Hand.

Vrolijk en empowerend

“In mijn ogen is de oude uitstraling van het gebouw altijd een complete mismatch geweest met hoe ik Vlisco voor ogen heb”, zegt Simone Post. “Het gebouw leek op slot, zwaar, log en verouderd, als een bunker. Terwijl voor mij Vlisco in beweging is, koploper in design en print, divers en vooral: vrolijk en empowerend.” Het werk van Post kenmerkt zich in het hergebruik van afval en reststromen in waardevolle en eigentijdse producten. Het was een enorme uitdaging om dit op zo’n grote schaal met het gebouw te doen, zegt de Rotterdamse ontwerper. “Qua schaal is het zeker veruit het grootste project dat ik heb aangepakt. En het is Vlisco, op veilig spelen was geen optie.”

Vlisco heeft sinds de oprichting in 1846 meer 350 duizend dessins gecreëerd. De stoffen zijn kleurrijk en expressief en sluiten aan op de smaak van Afrikaanse vrouwen. Vlisco-stoffen zijn peperduur; veel meer dan een maandsalaris van een gemiddeld Afrikaans gezin. Maar ze zijn zeer gewild en een statussymbool voor vrouwen. Vrouwen kiezen een stof in eerste instantie omdat ze die mooi vinden, maar soms ook om de boodschap die aan het dessin verbonden is. “We besloten ons kantoorgebouw te schilderen om een statement te maken over wie we zijn. Vlisco bestaat dit jaar 175 jaar en heeft altijd gestaan voor design en kleur en gedurfde originaliteit. We willen laten zien dat we het belangrijk vinden om een levendig lid te zijn van onze lokale gemeenschappen, in Helmond en ook in Afrika”, laat Vlisco weten.

Werk voor Rademakers Gallery

De inspiratie voor de vormen en kleuren haalde Simone Post uit Wildflowers, een serie wandkleden vervaardigd van afgekeurde stoffen met drukfouten van Vlisco. De serie is weer geïnspireerd op groei-organismen en wordt verkocht via Rademakers Gallery in Amsterdam. “Ik geloof dat we altijd in beweging moeten denken, vooruit moeten gaan en nooit stil moeten staan uit angst. veel te verbeteren. De vormen zijn opgebouwd uit bewegende stippellijnen, die op het gebouw samenvloeien tot allerlei vormen.”

Kijk hier een video over Wildflowers:

Voor Vlisco deed Post uitgebreid onderzoek naar nieuwe toepassingen voor hun afvaldoek wat resulteerde in een karpet. Stuk voor stuk ingrepen waarmee Post de bestaande waarde van materiaal dat anders als afval wordt gezien, zichtbaar maakt. Esthetisch, verrassend en zichtbaar hergebruik van materialen staat in haar werk centraal. Ze gaat samenwerkingen aan met de industrie om tot in vorm en materiaalgebruik innovatieve ontwerpen te komen en biedt daarmee een nieuwe kijk op verspilling van materialen. Voor Adidas maakte ze kleden van gerecyclede sneakers, voor plastic recyclebedrijf ECO-oh! bood Post een perspectief op de toekomst van hun materialen in de vorm van een inspiratieboek.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *