Nu online: de Talent Special van Design Digger LIVE. “Design moet een genereuze discipline zijn.”

In de laatste editie van de talkshow Design Digger LIVE praatten zeven jonge ontwerpers in drie openhartige interviews over hun deelname aan de Regeling talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. De afgelopen zeven jaar zijn meer dan tweehonderd ontwerpers ondersteund met een substantieel geldbedrag waarmee ze zich een jaar lang konden verdiepen. In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam blikten ze terug en vooruit op de ontwikkeling van zowel hun eigen praktijk als maatschappelijke uitdagingen.

Kijk de uitzending hier:

De interviews waren onderverdeeld in drie thematische blokken. Onder de noemer Ik en mijn praktijk werd verkent op welke manier jonge ontwerpers de grenzen van hun vakgebied onderzoeken. Waarom zou een architect altijd een gebouw moeten ontwerpen? En waarom kan design geen performance zijn? Ik en de Wereld gaat over hoe ontwerptalent zich verhoudt tot klimaat, robotisering, fake news  en surveillance capitalism en geopolitieke vraagstukken. Met Ik en de ander ten slotte werd verkent hoe jonge ontwerpers niet langer persoonlijk succes voorop stellen maar het welzijn van de ander. Vanuit hun eigen positie werken ze samen met en voor verschillende gemeenschappen. Want ontwerp gaat al lang niet meer over spullen maar over mensen. Of zoals co-host Janice Deul het stelde: “Design moet een genereuze discipline zijn.”

Co-host Janice Deul

De Talent Special van Design Digger LIVE was het sluitstuk van drie longreads op DesignDigger waarin de lange lijnen in zeven jaar talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie werden verkend. Lees de Longreads hier:

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Leidraad in zowel de longreads als het live-programma waren vragen als: wat zijn de grote vakinhoudelijke vernieuwingen en welke nieuwe instrumenten hebben ontwerpers? Hoe gaan ontwerpers om met de grote maatschappelijke vraagstukken als technologie, klimaat, mobiliteit en gezondheid. En vooral: welke rol kan de ontwerpers spelen in sociale ontwikkelingen als inclusiviteit, eenzaamheid of ongelijkheid?

De talenten:

Audrey Large werd onderscheiden als Best Talent bij de Dutch Design Award tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vorige maand. Large is afgestudeerd aan de masteropleiding social design van de Design Academy Eindhoven (2017). Haar praktijk bevindt zich op het snijvlak van nieuwe technologie van beeldmanipulatie en 3D-printen en ambachtelijk vakmanschap. De materiële en de digitale manifestatie van haar werk zijn niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden, wat verwarring en verwondering oproept. Net echt, maar dan andersom: Audrey Large vergroot het artificiële zover uit dat je gaat twijfelen aan wat echt en wat nep is. 

Roos Meerman studeerde af aan ArtEZ in Arnhem Artez met een innovatieve toepassing van 3D-geprinte volumes die konden uitzetten. Met een wetenschappelijk team van medici onderzoekt zij of deze technologie onder meer kan worden toegepast bij stents in het menselijk lichaam.  Eerder ontwikkelde zij een interactieve muziekkussen en -wandpaneel voor mensen met dementie. Daarnaast werkt ze met Tom Kortbeek samen onder de naam Fillip Studios aan zowel onderzoekende als toegepaste projecten op het snijvlak van design, technologie en wetenschap. Roos Meerman won in 2016 de Bio Art & Design Award en werd in 2019 door de Volkskrant verkozen tot Designtalent van het Jaar.

Martina Huynh studeerde in 2018 af aan de Design Academy Eindhoven met het Basic Income Café, een installatie waarop ze toegankelijke en originele manier de werking van het basisinkomen verbeelde. Inmiddels vormt ze met Jonas Althaus de ontwerpstudio Cream on Chrome dat zich buigt over maatschappelijke vraagstukken als vragen als: Wat is de impact van slimme technologieën, telefoons of (on)zichtbare stadsinfrastructuren op ons dagelijks leven? En: wat is de vernadere relatie die wij hebben met nieuwsmedia?

Irene Stracuzzi is grafisch vormgever en tentoonstellingsontwerper en richt zich op het vertalen van complexe data en geopolitieke ontwikkelingen naar toegankelijke ontwerpen. Daarbij zet zij design in als een cruciaal hulpmiddel om kennis toegankelijk en deelbaar te maken. Stracuzzi studeerde af aan de Design  Academy Eindhoven met een onderzoek naar de betwiste grenzen in de Noordelijke IJszee. Dit onderzoekende ontwerp kan als een metafoor voor hoezeer onze wereld – ook letterlijk – bepaald door juridische kaders, gegevensverzameling, grenspolitiek, natuurlijke hulpbronnen en klimaatverandering.

Renee Mes heeft een cross-disciplinaire aanpak waarbij ze film en grafisch ontwerp combineert. Zij werkt daarbij vaak samen met queer people of colour en mensen met een biculturele achtergrond.  waarover zij zich buigt is de hetero-normatieve . Met het project A Queer Anthology – visual stories from a chosen family stelt ze hetero-normatieve kerngezin met vader, moeder, zoon en dochter ter discussie door in te zoomen op alternatieve families die zijn samengesteld uit mensen die geen bloedrelatie met elkaar hebben maar een levensstijl delen.  

Gabriel Fontana is social designer en onderzoekt hoe in de alledaagse omgangsvormen conservatieve waarden worden bevestigd en machtsstructuren worden versterkt. Hij is de initiator van Multiform, een hulpmiddel dat ideeën over identiteit, gemeenschap en inclusie uitdaagt en onderzoekt door spellen voor sportklassen op scholen voor te stellen die een openheid en empathie genereren die later hun weg vinden in de bredere samenleving.

Janice Deul

Bijzonder aan deze editie was ook de co-host Janice Deul, een belangrijke voorvechters van inclusie en diversiteit in mode, kunst en cultuur. Ze richtte in 2014 het socialemediaplatform Diversity Rules op en was co-curator van de tentoonstelling Voices of Fashion over zwarte couture, beauty en stijlen in Centraal Museum Utrecht. Als fashion-/cultuuractivist, publicist en neerlandica met een achtergrond in de journalistiek spreekt ze zich uit over tal van maatschappelijke zaken, variërend van #MeToo, ‘identiteitspolitiek’ en inclusief taalgebruik tot stereotyperingen in de media of cultural appropriation.

‘Design Digger LIVE #10 – Talent Special’ werd ondersteund door:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *