INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

ICONISCH LOGO #3 Olympische Spelen 1968: traditionele folklore met psychedelisch elan

In de serie ICONISCH LOGO worden onderzocht wat een effectief logo is. Want de logo’s zelf kennen we. Maar hoe zijn ze ontworpen – en waarom? De opvallende gelaagde letters en de kleurrijke pictogrammen voor de Olympische Spelen van 1968 met zouden het eerste totaalontwerp zijn voor een mondiaal event. Maar vooral was het de perfecte verbeelding van het onrustige en revolutionaire jaar 1968.

Jaar: 1968

Ontwerper: Lance Wyman (ism Peter Murdoch)

In 1963 kreeg Mexico als eerste Latijns-Amerikaanland de organisatie van de Olympische spelen toegewezen. Een unieke kans om Mexico-Stad te laten zien als een moderne hoofdstad met veel meer te bieden dan piñata’s en feesten. Maar er waren ook vragen. Mexico kende grote voorspoed door de het economische Mexican Miracle maar was het in staat om het grootste event ter wereld vlot te trekken. Met sportlocaties in   hart van de stad, zouden meertalige menigten moeten navigeren door een van ’s werelds meest bevolkte stedelijke omgevingen. Kortom, de mondiale trots van Mexico stond op het spel. Toch was de organisatie zo gedurfd om voor het ontwerp van de huisstijl een prijsvraag uitgeschreven.

Pre-Colombiaanse archeologie

Een van deelnemers was een 29-jarige grafisch ontwerper uit New York, Lance Wyman. Hij was spoorslag naar Mexico gereisd met collega Peter Murdoch, een Britse industrieel ontwerper, voor inspiratie. Geen van beiden had Mexico eerder bezocht en begonnen mrt een bezoek aan het plaatselijke historische museum, net als alle toeristen eigenlijk. Daar viel het oog van Wyman op artefacten uit het pre-Colombiaanse Mexico met een opvallende grafisch lijnenspel.

Een artefact uit het pre-Colombiaanse Mexico

Terug in New York verbond Wyman deze oude Mexicaanse optische kunst met de toen in opkomende pop art tot een hypnotiserend logo. Uitgangspunt waren de vijf Olympische ringen waarin Wyman het jaartal 68 verwerkte. Vervolgens werd in dezelfde geometrische stijl ‘Mexico’ geschreven. Met dit ontwerp verbond hij het oude en nieuwe elan van  Mexico. Hij won de prijsvraag – uiteraard.

Luister vooral ook de podcast over de totstandkoming van het ontwerp van Lance Wyman op 99 Percent Invisble – Mexico 68 – 99% Invisible
Een schets van Lance Wyman

Kleurrijke pictogrammen

Wyman werkte vervolgens twee jaar in Mexico om dit idee verder uit te werken. Als eerste volgde een compleet nieuw meerlagig lettertype dat zo herkenbaar was dat het direct werd verbonden met de Olympische Spelen. Ook werd een totaal ontwerp uitgedacht van posters en pictogrammen om overal in de stad te gebruiken – zelfs de uniformen die het personeel en de vrijwilligers droegen waren in dezelfde gestreepte stijl. Het was een beetje psychedelisch en swinging maar ook kunstzinnig en vooral hyper modern. Het was de perfecte verbeelding van het onrustige en revolutionaire jaar 1968. De gekromde zwart-wit lijnen zouden de internationale look worden van eind jaren zestig worden.

Minder hip maar nog veel belangrijker voor het welslagen van de Spelen waren de pictogrammen die de 100 duizenden bezoekers wegwijs moesten maken in de stad. Dus de ontwerpcampagne werd omgezet in een navigatiesysteem met een kleur-gecodeerde kaart met pictogrammen die iedereen kan ‘lezen, ongeacht de taal of cultuur. Het zeer bekende lettertype was ook daarbij het grafische uitgangspunt. Elk stadion in de stad, elke sport waren afgebeeld met optische patronen in verschillende kleuren van de branding, die overeenkwamen met de kleur-gecodeerde kaart, waardoor een eenvoudig en opvallend navigatiesysteem ontstond. De hoofdwegen kregen een kleurcode met gekleurde spandoeken die aan straatverlichting hingen. Het zou worden uitgerold tot in de metro, waar het tot op de dag van vandaag in gebruik is.

Gekopieerd door Mevis van Deursen én Thonik

Nog nooit eerder was de branding voor de Olympische Spelen zo uitgebreid en compleet. Logo’s, lettertypen, kleuren en iconen vormden één herkenbare en samenhangende identiteit. Wymans ontwerpen en campagne zouden een nieuwe standaard zetten voor de toekomstige branding van grote evenementen als de Olympische Spelen.

Lance Wyman

Het lettertype zou veelvuldig worden gekopieerd, onder meer voor de identiteit van Museum Boijmans van Beuningen van ontwerpbureau Mevis Van Deursen in 2003. Het museum gebruikt deze re-brand vandaag nog steeds, in een re-make door Thonik.

Eén reactie op: ICONISCH LOGO #3 Olympische Spelen 1968: traditionele folklore met psychedelisch elan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *