INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

De Media Architecture Awards (worden in vijf categorieën uitgereikt aan de beste projecten op het gebied van de integratie van displays, interactieve installaties en andere media in architectonische structuren, zoals gevels en stadsschermen. De vijf winnaars laten duidelijk de diversiteit van media-architectuur zien. Deze relatief nieuwe discipline is een combinatie van architectuur, stedenbouw, digitale media, design en kunst.

Onder de winnaars bevinden zich uiteenlopende manifestaties als een interactief holocaustmonument, het ontwerp van een innovatieve baksteen die als lens fungeert, The Digital Bricks in de categorie Animated Architecture, of zonnepanelen die als scherm fungeren van het Novartis Pavillon, het beste Future Prototype.

Media Architectuur Biënnale

Winnaar in de nieuwe categorie More Than Human was Touching Night Skies 50°06’44″N 8°40’36″E, een volledig analoge installatie die de bewoners van de binnenstad opnieuw in contact brengt met de nachtelijke hemel. Het filmische straatprotest SP_Urban Arte Conecta met projecties op gebouwen in vier Braziliaanse steden was de beste in de categorie Participatory Architecture & Infrastructures. De categorie Branding Architecture werd deze editie verlaten verklaard, aangezien slechts vier projecten in deze categorie werden ingediend.

De Media Architecture Awards maakt deel uit van de Media Architectuur Biënnale die vorige week plaatsvond in Amsterdam. Tijdens een online prijsuitreiking op 2 juli werden de prijzen uitgereikt aan de beste projecten op het gebied van de integratie van displays, interactieve installaties en andere media in architectonische structuren, zoals gevels en stadsschermen. De prijsuitreiking werd live uitgezonden en kan HIER worden bekeken.

DE VIJF CATEGORIEËN:

Spatial Media Art

De categorie met de meeste inzendingen is Spatial Media Art, met projecten die worden geproduceerd in een artistieke context op het snijvlak van architectuur en mediakunst met installaties die een innovatieve vorm van ruimtelijke interactie en/of perceptie van ruimte hebben.

Levenslicht – Een installatie van 104 duizend lichtgevende stenen, verspreid over 170 gemeenten in Nederland, ter nagedachtenis aan de Nederlandse Holocaustslachtoffers. Door gebruik te maken van onzichtbaar ultraviolet licht, kunnen de speciaal ontwikkelde stenen met fluorescerende pigmenten elke paar seconden oplichten, als een zuchtje licht. Op deze manier is Levenslicht niet alleen een herinnering aan emotionele verhalen, maar ook een activator, om het belang van vrijheid in de toekomst te benadrukken.

“Een beladen onderwerp – de herdenking van de Nederlandse Holocaustslachtoffers – wordt letterlijk zichtbaar gemaakt in het ontelbare aantal bijbehorende stenen.”

“Een beladen onderwerp – de herdenking van de Nederlandse Holocaustslachtoffers – wordt letterlijk zichtbaar gemaakt in het ontelbare aantal bijbehorende stenen. De creatieve denker Daan Roosegaarde realiseerde een vernieuwend landschap voor de toekomst door een woordeloos maar emotioneel geladen verhaal te vertellen. Op deze manier wordt een tragedie van meer dan 70 jaar geleden tastbaar gemaakt voor jongere generaties”, verklaart jurylid Frank Suurenbroek, hoogleraar Ruimtelijke Stedelijke Transformatie aan de Universiteit van Amsterdam.

More Than Human

Een nieuwe categorie die deze editie werd geïntroduceerd is More Than Human. Het gaat om projecten die de relatie tussen mensen en niet-mensen in de stad onderzoeken en zo bijdragen aan een ecologisch duurzame stedelijke toekomst.

Touching Night Skies 50°06’44″N 8°40’36″E – De winnaar is een diepzwarte installatie op het drukste plein in het centrum van Frankfurt (een van de meest lichtvervuilde steden in Duitsland) die alleen de nachtelijke hemel erboven laat zien. Na het betreden van deze diepzwarte dwaasheid wordt de bezoeker omringd door zwarte en dus onzichtbare muren en ziet hij alleen de nachtelijke hemel erboven.

“Het eenvoudige concept is krachtig in het creëren van duisternis in een stad en roept zo vragen op over de relatie die mensen hebben met de nachtelijke hemel, onze afhankelijkheid van technologie en de invloed die de maatschappij heeft op de omgevingen die we creëren en bewonen”, verklaart jurylid Glenda Caldwell, Senior Lector in Architecture aan de QUT in Australië.

Animated Architecture

Projecten die creatieve integratie van media en archietctuur demonstreren en daarmee de beleving van een gebouw of openbare ruimte vergroten of veranderen door lagen van betekenis en ervaringen toe te voegen.

The Digital Bricks – Een installatie van 226 gepolijste en verlichte glazen bakstenen die zijn geïntegreerd in de bakstenen grondstructuur van een gebouw. Elke glazen baksteen bevindt zich voor een klein LED-scherm met hoge helderheid en hoge resolutie. Getoond worden historische beelden van de geleidelijke overgangen van prekoloniale kennis naar westerse kolonisatie en bezetting van de ’traditionele gronden’ in Australië.

“Niet alleen is deze media-ervaring technisch zeer uitdagend, ze is ook locatiespecifiek door een poëtisch venster op het verleden te bieden”, verklaart Ava Fatah gen. Schieck, jurylid en Associate Professor aan de Bartlett School of Architecture, University College London.

Future Trends & Prototypes

Projecten die een licht werpen op hoe de toekomst van media-architectuur eruit zou kunnen zien, zowel met werkende prototypes als met conceptuele en speculatieve projecten

Novartis Pavillon – Een gebouwgevel van translucente cellen die zijn uitgerust met organische zonnepanelen en LED-elementen. Het toont verlichte boodschappen en visuals en wekt zijn eigen elektriciteit op. Het bestaat uit een netwerk van translucente cellen die zijn uitgerust met organische zonnepanelen en LED-elementen.

“In dit project worden twee bestaande technologieën – LED-verlichting en zonnepanelen – op een volledig innovatieve manier gecombineerd, en daarmee wordt een nieuwe technologie geïntroduceerd. Dat maakt dit zo’n goed prototype”, zegt jurylid Filippo Lodi, associate director & senior architect bij architectuurstudio UNStudio in Amsterdam, Nederland.

“In dit project worden twee bestaande technologieën – LED-verlichting en zonnepanelen – op een volledig innovatieve manier gecombineerd, en daarmee wordt een nieuwe technologie geïntroduceerd.”

Participatieve architectuur en infrastructuren

Projecten die tot doel hebben het sociale en politieke leven in de stad te beïnvloeden en burgers in staat te stellen actieve deelnemers aan hun gemeenschap te worden.

SP_Urban Arte Conecta – Georganiseerde activistische projecties op de gevels van gebouwen op negen locaties in vier Braziliaanse steden door gebruik te maken van gesynchroniseerde projectoren in de ramen van appartementen van kunstenaars en medewerkers. Een aanzienlijk aantal visuele werken verwoordde boodschappen tegen de schending van burgerrechten en misbruik van overheidsmacht.

“Kunstenaars eisten het recht op openbare gezondheidszorg en vrijheid van meningsuiting op en versterkten sociale en gezondheidspraktijken in het licht van de ongebreidelde desinformatie. Tegelijkertijd creëerden ze nieuwe manieren om mensen op een veilige en zinvolle manier met elkaar in contact te brengen met respect voor het afsluitbeleid”, aldus jurylid Dave Colangelo, zelf kunstenaar en stichtend lid van Public Visualization Studio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *