DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

De Media Architecture Awards (worden in vijf categorieën uitgereikt aan de beste projecten op het gebied van de integratie van displays, interactieve installaties en andere media in architectonische structuren, zoals gevels en stadsschermen. De vijf winnaars laten duidelijk de diversiteit van media-architectuur zien. Deze relatief nieuwe discipline is een combinatie van architectuur, stedenbouw, digitale media, design en kunst.

Onder de winnaars bevinden zich uiteenlopende manifestaties als een interactief holocaustmonument, het ontwerp van een innovatieve baksteen die als lens fungeert, The Digital Bricks in de categorie Animated Architecture, of zonnepanelen die als scherm fungeren van het Novartis Pavillon, het beste Future Prototype.

Media Architectuur Biënnale

Winnaar in de nieuwe categorie More Than Human was Touching Night Skies 50°06’44″N 8°40’36″E, een volledig analoge installatie die de bewoners van de binnenstad opnieuw in contact brengt met de nachtelijke hemel. Het filmische straatprotest SP_Urban Arte Conecta met projecties op gebouwen in vier Braziliaanse steden was de beste in de categorie Participatory Architecture & Infrastructures. De categorie Branding Architecture werd deze editie verlaten verklaard, aangezien slechts vier projecten in deze categorie werden ingediend.

De Media Architecture Awards maakt deel uit van de Media Architectuur Biënnale die vorige week plaatsvond in Amsterdam. Tijdens een online prijsuitreiking op 2 juli werden de prijzen uitgereikt aan de beste projecten op het gebied van de integratie van displays, interactieve installaties en andere media in architectonische structuren, zoals gevels en stadsschermen. De prijsuitreiking werd live uitgezonden en kan HIER worden bekeken.

DE VIJF CATEGORIEËN:

Spatial Media Art

De categorie met de meeste inzendingen is Spatial Media Art, met projecten die worden geproduceerd in een artistieke context op het snijvlak van architectuur en mediakunst met installaties die een innovatieve vorm van ruimtelijke interactie en/of perceptie van ruimte hebben.

Levenslicht – Een installatie van 104 duizend lichtgevende stenen, verspreid over 170 gemeenten in Nederland, ter nagedachtenis aan de Nederlandse Holocaustslachtoffers. Door gebruik te maken van onzichtbaar ultraviolet licht, kunnen de speciaal ontwikkelde stenen met fluorescerende pigmenten elke paar seconden oplichten, als een zuchtje licht. Op deze manier is Levenslicht niet alleen een herinnering aan emotionele verhalen, maar ook een activator, om het belang van vrijheid in de toekomst te benadrukken.

“Een beladen onderwerp – de herdenking van de Nederlandse Holocaustslachtoffers – wordt letterlijk zichtbaar gemaakt in het ontelbare aantal bijbehorende stenen.”

“Een beladen onderwerp – de herdenking van de Nederlandse Holocaustslachtoffers – wordt letterlijk zichtbaar gemaakt in het ontelbare aantal bijbehorende stenen. De creatieve denker Daan Roosegaarde realiseerde een vernieuwend landschap voor de toekomst door een woordeloos maar emotioneel geladen verhaal te vertellen. Op deze manier wordt een tragedie van meer dan 70 jaar geleden tastbaar gemaakt voor jongere generaties”, verklaart jurylid Frank Suurenbroek, hoogleraar Ruimtelijke Stedelijke Transformatie aan de Universiteit van Amsterdam.

More Than Human

Een nieuwe categorie die deze editie werd geïntroduceerd is More Than Human. Het gaat om projecten die de relatie tussen mensen en niet-mensen in de stad onderzoeken en zo bijdragen aan een ecologisch duurzame stedelijke toekomst.

Touching Night Skies 50°06’44″N 8°40’36″E – De winnaar is een diepzwarte installatie op het drukste plein in het centrum van Frankfurt (een van de meest lichtvervuilde steden in Duitsland) die alleen de nachtelijke hemel erboven laat zien. Na het betreden van deze diepzwarte dwaasheid wordt de bezoeker omringd door zwarte en dus onzichtbare muren en ziet hij alleen de nachtelijke hemel erboven.

“Het eenvoudige concept is krachtig in het creëren van duisternis in een stad en roept zo vragen op over de relatie die mensen hebben met de nachtelijke hemel, onze afhankelijkheid van technologie en de invloed die de maatschappij heeft op de omgevingen die we creëren en bewonen”, verklaart jurylid Glenda Caldwell, Senior Lector in Architecture aan de QUT in Australië.

Animated Architecture

Projecten die creatieve integratie van media en archietctuur demonstreren en daarmee de beleving van een gebouw of openbare ruimte vergroten of veranderen door lagen van betekenis en ervaringen toe te voegen.

The Digital Bricks – Een installatie van 226 gepolijste en verlichte glazen bakstenen die zijn geïntegreerd in de bakstenen grondstructuur van een gebouw. Elke glazen baksteen bevindt zich voor een klein LED-scherm met hoge helderheid en hoge resolutie. Getoond worden historische beelden van de geleidelijke overgangen van prekoloniale kennis naar westerse kolonisatie en bezetting van de ‘traditionele gronden’ in Australië.

“Niet alleen is deze media-ervaring technisch zeer uitdagend, ze is ook locatiespecifiek door een poëtisch venster op het verleden te bieden”, verklaart Ava Fatah gen. Schieck, jurylid en Associate Professor aan de Bartlett School of Architecture, University College London.

Future Trends & Prototypes

Projecten die een licht werpen op hoe de toekomst van media-architectuur eruit zou kunnen zien, zowel met werkende prototypes als met conceptuele en speculatieve projecten

Novartis Pavillon – Een gebouwgevel van translucente cellen die zijn uitgerust met organische zonnepanelen en LED-elementen. Het toont verlichte boodschappen en visuals en wekt zijn eigen elektriciteit op. Het bestaat uit een netwerk van translucente cellen die zijn uitgerust met organische zonnepanelen en LED-elementen.

“In dit project worden twee bestaande technologieën – LED-verlichting en zonnepanelen – op een volledig innovatieve manier gecombineerd, en daarmee wordt een nieuwe technologie geïntroduceerd. Dat maakt dit zo’n goed prototype”, zegt jurylid Filippo Lodi, associate director & senior architect bij architectuurstudio UNStudio in Amsterdam, Nederland.

“In dit project worden twee bestaande technologieën – LED-verlichting en zonnepanelen – op een volledig innovatieve manier gecombineerd, en daarmee wordt een nieuwe technologie geïntroduceerd.”

Participatieve architectuur en infrastructuren

Projecten die tot doel hebben het sociale en politieke leven in de stad te beïnvloeden en burgers in staat te stellen actieve deelnemers aan hun gemeenschap te worden.

SP_Urban Arte Conecta – Georganiseerde activistische projecties op de gevels van gebouwen op negen locaties in vier Braziliaanse steden door gebruik te maken van gesynchroniseerde projectoren in de ramen van appartementen van kunstenaars en medewerkers. Een aanzienlijk aantal visuele werken verwoordde boodschappen tegen de schending van burgerrechten en misbruik van overheidsmacht.

“Kunstenaars eisten het recht op openbare gezondheidszorg en vrijheid van meningsuiting op en versterkten sociale en gezondheidspraktijken in het licht van de ongebreidelde desinformatie. Tegelijkertijd creëerden ze nieuwe manieren om mensen op een veilige en zinvolle manier met elkaar in contact te brengen met respect voor het afsluitbeleid”, aldus jurylid Dave Colangelo, zelf kunstenaar en stichtend lid van Public Visualization Studio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *