Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

Designlabels Arco en Occony bundelen expertise in duurzame tafelcollectie ‘Kami’

De tafelcollectie ‘Kami’ wordt gemaakt van lokaal hout en afvalpapier. De productie is in de Arco-fabriek in de Achterhoek.

Unstudio ontwerpt kabelbaan tussen china en rusland

Het Nederlandse architectenbureau UNStudio van Ben van Berkel is uitgeroepen tot winnaar van een ontwerpwedstrijd, georganiseerd voor de eerste kabelbaan ter wereld die over de grens tussen twee landen over gaat. De kabelbaan brengt passagiers over de rivier de Amoer en vormt zodoende een verbinding tussen Rusland en China.

Met het Oostenrijkse Coop Himmelb(l)au – bekend van filmmuseum Eye aan het Amsterdamse IJ – mag UNStudio een ontwerpvoorstel voor de tweede fase maken voor de Blagovesjtsjensk-kabelbaanterminal in Rusland. Met de nieuwe kabelbaan reizen passagiers in enkele minuten tussen de Chinese stad Heihe en de Russische stad Blagovesjtsjensk. De kabelbaan zal beschikken over twee kabels en vier cabines, elk met ruimte voor 60 passagiers en extra ruimte voor bagage. De reistijd zal circa 7,5 minuut bedragen, waarvan passagiers 3,5 minuut daadwerkelijk in de lucht doorbrengen.

Ben van Berkel: “Kabelbanen zijn uiterst geschikt als vorm van openbaar vervoer. Ze zijn duurzaam, extreem snel, betrouwbaar en efficiënt. Behalve dat het een pragmatische oplossing is, is het reizen met een kabelbaan vooral ook heel aangenaam. We kunnen onze steden zo op een heel nieuwe manier zien en ervaren.”

De kabelbaan tussen Blagovesjtsjensk en Heihe overschrijdt een natuurlijke landsgrens, de Amoer, en is daarmee de eerste gondelbaan die twee landen en culturen verbindt. Deze context vormde een rijke inspiratiebron voor de Blagovesjtsjensk-terminal. “Het gebouw is niet alleen afgestemd op de directe stedelijke omgeving, maar vormt ook een uiting van culturele identiteit en een podium voor de vermenging van culturen”, aldus Van Berkel.

De bevroren rivier was een belangrijke referentie voor het winnende terminalontwerp van het Amsterdamse UNStudio. De historische verbinding komt terug in de opzet van het bouwplan, het materiaalgebruik, de ruimtelijke kwaliteit en de uitzichten over beide steden die het terminalgebouw biedt. Net als het ijs op de rivier, vormt het gebouw een motor voor sociale verbindingen tussen twee culturen en een baken voor een bloeiende, gezamenlijke toekomst van de twee landen.

Dankzij de vorm van het gebouw wordt het park als het ware omhooggebracht tot op het dak van de terminal. Zo wordt een ruimte gecreëerd om aankomende passagiers te verwelkomen of vertrekkende passagiers uit te zwaaien. Bovendien doen de terrassen en groene plateaus dienst als een verhoogd stadspark: een groene zone voor stadskunst en beelden, met uitkijkpunten over het rivierlandschap.

Het geplande groen op het gebouw sluit op een natuurlijke manier aan bij het park dat tussen de terminal en de rivier zal worden aangelegd, en bij het aangrenzende parkeerterrein dat door middel van een groene zone de geparkeerde auto’s zoveel mogelijk uit het zicht van de stad en de boulevard zal houden.