Interactieve Bloomlight van ontwerpstudio VOUW reageert op voorbijgangers

Interactieve Bloomlight van ontwerpstudio VOUW reageert op voorbijgangers

Geïnspireerd door de beweging van gras in de wind heeft de Amsterdamse ontwerpstudio VOUW de buitenlamp Bloomlight ontwikkeld. De lantaarn reageert als een levend wezen op voorbijgangers .

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstacte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstacte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Met een boek van Irma Boom en expositie in het Nederlands Fotomuseum blikt Frank van der Salm terug op een kwart eeuw architectuurfotografi9e.

Theo Ploeg – Tech Talk # 4 Het einde van human-centered design

Theo Ploeg – Tech Talk # 4 Het einde van human-centered design

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: de opmars van planet-centered design.

Sue-an der Zijpp wordt nieuwe curator Boijmans

Sue-an der Zijpp wordt nieuwe curator Boijmans

Conservator Sue-an der Zijpp stapt van het Groninger Museum over naar Museum Boijmans Van Beuningen. Daar wordt zij tentoonstellingsmaker en beheerder van de collectie toegepaste kunst en vormgeving.

Design Digger Live(stream) 7 – Komt het zien, de musea zijn weer open!

Design Digger Live(stream) 7 – Komt het zien, de musea zijn weer open!

De 7de editie van Design Digger Live op 20 mei (18.30-19.30u) is geheel gewijd aan de musea die deze maand – eindelijk! – weer open gaan. Wat zijn de nieuwe manieren van tentoonstellen die zijn ontwikkeld? En vooral: wat is er de komende maanden te zien?

Hella Jongerius geeft online-rondleiding over expositie ‘Woven Cosmos’ in Berlijn

Hella Jongerius geeft online-rondleiding over expositie ‘Woven Cosmos’ in Berlijn

In haar woonplaats Berlijn opent Hella Jongerius haar nieuwe tentoonstelling ‘Woven Cosmos’ met een virtuele rondleiding. Meekijken is gratis en kan online.

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

‘Designalism’ is een nieuwe mengvorm van journalistiek, kunst en design. “Zo kunnen nieuwe doelgroepen van jongeren of laaggeletterden kennis maken met journalistiek nieuws”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen.

No-nonsense zitcollectie Float van Floris Hovers heeft nostalgisch houten frame

No-nonsense zitcollectie Float van Floris Hovers heeft nostalgisch houten frame

Het Nederlands meubelmerk Red Stitch lanceert de nieuwe Float collectie van ontwerper Floris Hovers. De zitmeubels paren een nostalgische uitstraling aan duurzaam comfort.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

“De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Om de economische structuren […]

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Amsterdamse ontwerper van Indiase komaf werkte meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een draagbare en stapelbare medicijnkoeler voor niet-Westerse landen. Nu alleen nog een producent die het aandurft. “Maar het is in het belang van ons allemaal dat het snel op de markt komt.”

Thonik ontwerpt huisstijl Dutch Design Week – thema dit jaar is ‘The Greater Number’

Thonik ontwerpt huisstijl Dutch Design Week – thema dit jaar is ‘The Greater Number’

De open call voor deelname aan DDW 2021 is geopend. De organisatie mikt een op een fysiek event van 16 t/m 24 oktober. Daarnaast is er een sterk online-programma met virtuele exposities, 3D Viewing Rooms en DDW TV.

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Unstudio ontwerpt kabelbaan tussen china en rusland

Het Nederlandse architectenbureau UNStudio van Ben van Berkel is uitgeroepen tot winnaar van een ontwerpwedstrijd, georganiseerd voor de eerste kabelbaan ter wereld die over de grens tussen twee landen over gaat. De kabelbaan brengt passagiers over de rivier de Amoer en vormt zodoende een verbinding tussen Rusland en China.

Met het Oostenrijkse Coop Himmelb(l)au – bekend van filmmuseum Eye aan het Amsterdamse IJ – mag UNStudio een ontwerpvoorstel voor de tweede fase maken voor de Blagovesjtsjensk-kabelbaanterminal in Rusland. Met de nieuwe kabelbaan reizen passagiers in enkele minuten tussen de Chinese stad Heihe en de Russische stad Blagovesjtsjensk. De kabelbaan zal beschikken over twee kabels en vier cabines, elk met ruimte voor 60 passagiers en extra ruimte voor bagage. De reistijd zal circa 7,5 minuut bedragen, waarvan passagiers 3,5 minuut daadwerkelijk in de lucht doorbrengen.

Ben van Berkel: “Kabelbanen zijn uiterst geschikt als vorm van openbaar vervoer. Ze zijn duurzaam, extreem snel, betrouwbaar en efficiënt. Behalve dat het een pragmatische oplossing is, is het reizen met een kabelbaan vooral ook heel aangenaam. We kunnen onze steden zo op een heel nieuwe manier zien en ervaren.”

De kabelbaan tussen Blagovesjtsjensk en Heihe overschrijdt een natuurlijke landsgrens, de Amoer, en is daarmee de eerste gondelbaan die twee landen en culturen verbindt. Deze context vormde een rijke inspiratiebron voor de Blagovesjtsjensk-terminal. “Het gebouw is niet alleen afgestemd op de directe stedelijke omgeving, maar vormt ook een uiting van culturele identiteit en een podium voor de vermenging van culturen”, aldus Van Berkel.

De bevroren rivier was een belangrijke referentie voor het winnende terminalontwerp van het Amsterdamse UNStudio. De historische verbinding komt terug in de opzet van het bouwplan, het materiaalgebruik, de ruimtelijke kwaliteit en de uitzichten over beide steden die het terminalgebouw biedt. Net als het ijs op de rivier, vormt het gebouw een motor voor sociale verbindingen tussen twee culturen en een baken voor een bloeiende, gezamenlijke toekomst van de twee landen.

Dankzij de vorm van het gebouw wordt het park als het ware omhooggebracht tot op het dak van de terminal. Zo wordt een ruimte gecreëerd om aankomende passagiers te verwelkomen of vertrekkende passagiers uit te zwaaien. Bovendien doen de terrassen en groene plateaus dienst als een verhoogd stadspark: een groene zone voor stadskunst en beelden, met uitkijkpunten over het rivierlandschap.

Het geplande groen op het gebouw sluit op een natuurlijke manier aan bij het park dat tussen de terminal en de rivier zal worden aangelegd, en bij het aangrenzende parkeerterrein dat door middel van een groene zone de geparkeerde auto’s zoveel mogelijk uit het zicht van de stad en de boulevard zal houden.