INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Unstudio ontwerpt kabelbaan tussen china en rusland

Het Nederlandse architectenbureau UNStudio van Ben van Berkel is uitgeroepen tot winnaar van een ontwerpwedstrijd, georganiseerd voor de eerste kabelbaan ter wereld die over de grens tussen twee landen over gaat. De kabelbaan brengt passagiers over de rivier de Amoer en vormt zodoende een verbinding tussen Rusland en China.

Met het Oostenrijkse Coop Himmelb(l)au – bekend van filmmuseum Eye aan het Amsterdamse IJ – mag UNStudio een ontwerpvoorstel voor de tweede fase maken voor de Blagovesjtsjensk-kabelbaanterminal in Rusland. Met de nieuwe kabelbaan reizen passagiers in enkele minuten tussen de Chinese stad Heihe en de Russische stad Blagovesjtsjensk. De kabelbaan zal beschikken over twee kabels en vier cabines, elk met ruimte voor 60 passagiers en extra ruimte voor bagage. De reistijd zal circa 7,5 minuut bedragen, waarvan passagiers 3,5 minuut daadwerkelijk in de lucht doorbrengen.

Ben van Berkel: “Kabelbanen zijn uiterst geschikt als vorm van openbaar vervoer. Ze zijn duurzaam, extreem snel, betrouwbaar en efficiënt. Behalve dat het een pragmatische oplossing is, is het reizen met een kabelbaan vooral ook heel aangenaam. We kunnen onze steden zo op een heel nieuwe manier zien en ervaren.”

De kabelbaan tussen Blagovesjtsjensk en Heihe overschrijdt een natuurlijke landsgrens, de Amoer, en is daarmee de eerste gondelbaan die twee landen en culturen verbindt. Deze context vormde een rijke inspiratiebron voor de Blagovesjtsjensk-terminal. “Het gebouw is niet alleen afgestemd op de directe stedelijke omgeving, maar vormt ook een uiting van culturele identiteit en een podium voor de vermenging van culturen”, aldus Van Berkel.

De bevroren rivier was een belangrijke referentie voor het winnende terminalontwerp van het Amsterdamse UNStudio. De historische verbinding komt terug in de opzet van het bouwplan, het materiaalgebruik, de ruimtelijke kwaliteit en de uitzichten over beide steden die het terminalgebouw biedt. Net als het ijs op de rivier, vormt het gebouw een motor voor sociale verbindingen tussen twee culturen en een baken voor een bloeiende, gezamenlijke toekomst van de twee landen.

Dankzij de vorm van het gebouw wordt het park als het ware omhooggebracht tot op het dak van de terminal. Zo wordt een ruimte gecreëerd om aankomende passagiers te verwelkomen of vertrekkende passagiers uit te zwaaien. Bovendien doen de terrassen en groene plateaus dienst als een verhoogd stadspark: een groene zone voor stadskunst en beelden, met uitkijkpunten over het rivierlandschap.

Het geplande groen op het gebouw sluit op een natuurlijke manier aan bij het park dat tussen de terminal en de rivier zal worden aangelegd, en bij het aangrenzende parkeerterrein dat door middel van een groene zone de geparkeerde auto’s zoveel mogelijk uit het zicht van de stad en de boulevard zal houden.