LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Dit zijn de tien genomineerden voor Hema Design Contest – het publiek beslist een winnaar

Dit zijn de tien genomineerden voor Hema Design Contest – het publiek beslist een winnaar

‘Ontwerp een oplossing die de toekomst van samen vieren beter, leuker en makkelijker maakt’ – dat was de precieze opdracht van de 31ste editie van de Hema Design Contest. Uit tien genomineerden kan nu een winnaar worden gekozen.

Ook deze kunstbiënnales op het Drentse platteland verkennen de plek van de mens in de natuur

Ook deze kunstbiënnales op het Drentse platteland verkennen de plek van de mens in de natuur

Naast de zeven al genoemde design en kunstmanifestaties hebben ook de twee biënnales de natuur als uitgangspunt. Met een uniek programma waarbij de werken letterlijk in de natuur staan.

Kunst en natuur versmelten steeds meer. Hoe is te zien op deze 7 actuele exposities

Kunst en natuur versmelten steeds meer. Hoe is te zien op deze 7 actuele exposities

Het Antropoceen is begonnen. Dus zijn er nu en straks diverse spannende manifestaties die de natuur als uitgangspunt hebben, in musea maar ook in de natuur zelf. Welke móet je zien? En waar komt die fascinatie voor de getemde wildernis vandaan?

Raw Color presenteert nieuwe kleurcollectie voor Kvadrat met kunstzinnige installaties

Raw Color presenteert nieuwe kleurcollectie voor Kvadrat met kunstzinnige installaties

De Eindhovense ontwerpstudio Raw Color heeft een samenhangend palet van twintig kleuren ontwikkeld voor stoffenmerk Kvadrat. Voor de presentatie zijn drie ruimtelijke installaties ontwikkeld.

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Als Studio Truly Truly maakte het echtpaar Booy de afgelopen vijf jaar furore met ingetogen meubels die opvallen door heldere kleuren en lijnen. Deze stijl zetten ze voort voor Leolux. De blikvanger van de nieuwe collectie de Pulla, een warme, bijna gezellig sofa met opvallend ronde vormen en een dikke armleuning die als een kussen lijkt gedrapeerd. De sofa is ontstaan na research op de werkvloer van de eigen Leolux-fabriek in Venlo. “Daar kunnen we elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

De zitting, rug en armen van Pulla omarmen en overlappen elkaar. Op de contactpunten worden ze zacht in elkaar gedrukt, als het deeg van het Finse vlechtbrood waaraan het ontwerp zijn naam ontleent. Bij een combinatie van twee elementen is de rug de verbindende factor: die loopt over de beide zittingen en maakt Pulla tot een eenheid. De ultrakleine pootjes laten de zitting net boven de grond zweven. Booy: “In mijn jeugd in Australië kwamen onze families met Kerst samen. Mijn moeder is van Finse komaf en zette bij die gelegenheid pulla-brood op tafel. De zachte volumineuze rondingen van het brood hebben we in dit ontwerp verwerkt.“

Anton – historische ode

“Wat Studio Truly Truly gemeen heeft met Leolux is een streven naar creativiteit”, verklaart Joel Booy de chemie. “Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. Op deze traditie willen wij voortbouwen.” Dat blijkt ook uit de lancering van Anton, een luie fauteuil die losjes is gebaseerd op een vroeg ontwerp van Leolux uit begin jaren zestig. “In Nederland kent iedereen het merk vooral van de kleurrijke en expressieve meubels uit de jaren tachtig en negentig. Maar de historie gaat veel verder terug. Dat willen wij hiermee laten zien.”

Anton

De Anton is vernoemd naar de oprichter van Leolux. Op het verchroomde frame rust een zitting die ronde en rechte vormen combineert. Zo ontstaat een luxe leesfauteuil, met een stoere arm. De vlakverdeling is een eigentijdse interpretatie van de ontwerpers en maakt speelse kleur- en materiaalcombinaties mogelijk. De Anton is een ode van Studio Truly Truly aan de Leolux “heritage”, maar met een eigentijdse twist. Anton is leverbaar als fauteuil met een bijpassende poef.

Voor Joel en Kate is dat de kern van hun taak als artdirector: het bouwen van het verhaal van Leolux. Van de fotografie in de catalogus tot de kleuren voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan hun aandacht. “Je zou haast denken dat we ons de afgelopen tien jaar hebben voorbereid op deze job”, vertelt Joel. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Leolux-primeur: tafels en kleden

De lage tafelserie Toveri brengt rondingen en harde materialen samen. Daarmee creëerden de ontwerpers een tafelserie met zachte vormen en opvallende eigenschappen. De verbinding tussen het blad en de bodemplaat verplaatsten ze naar het centrum van de tafels, waardoor het blad gaat zweven. Door de symmetrie van de beide delen lijkt de bodemplaat een schaduw van het bovenblad.

Het karpet Frame bestaat uit drie secties, elk met een eigen structuur. Het buitenste gedeelte van het karpet heeft een lage pool, met een mooie vlakke structuur. Het ‘venster’ waaraan het karpet zijn naam dankt, is juist gemaakt van een hoge pool, zodat er een speels kader ontstaat, waarbij de kleur het contrast benadrukt. En tot slot heeft het binnenste vlak van het karpet weer een wat vlakker karakter. De kleur is bovendien net wat intenser dan die van het buitengedeelte.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *