Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Vorig jaar werden Kate & Joel Booy, samen de Rotterdamse ontwerpstudio Truly Truly, aangesteld als artdirectors van Leolux. Nu lanceren ze hun eerste meubelcollectie van elegante meubels met een verrassende twist. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Fotograaf Frank van der Salm reduceert steden tot abstracte en levenloze geometrie in ‘NOWHERE’

Met een boek van Irma Boom en expositie in het Nederlands Fotomuseum blikt Frank van der Salm terug op een kwart eeuw architectuurfotografi9e.

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

Online-platform Designalism presenteert overlap tussen design en journalistiek

‘Designalism’ is een nieuwe mengvorm van journalistiek, kunst en design. “Zo kunnen nieuwe doelgroepen van jongeren of laaggeletterden kennis maken met journalistiek nieuws”, aldus initiatiefnemer Noortje van Eekelen.

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

Alles moet kapot in online-expositie ‘De Afbreekeconomie’ van Boijmans

“De Afbreekeconomie is een tentoonstelling over het maken en kapotmaken van dingen. Het gaat hier niet over economische groei of efficiënt produceren. Maar juist over hoe we alles weer kunnen afbreken wat we als mens maken. Het kantelt ons economisch model”, zegt curator Annemartine van Kesteren van Museum Boijmans van Beuningen. Om de economische structuren […]

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

Satyendra Pakhalé ontwerpt onmisbare vaccin-koeler voor niet-Westerse landen – nu alleen nog een producent

De Amsterdamse ontwerper van Indiase komaf werkte meer dan tien jaar aan de ontwikkeling van een draagbare en stapelbare medicijnkoeler voor niet-Westerse landen. Nu alleen nog een producent die het aandurft. “Maar het is in het belang van ons allemaal dat het snel op de markt komt.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

LONGREAD Satyendra Pahkalé: “De toekomst is maakbaar. Maar niet zonder design.”

De huidige pandemie biedt mogelijkheden om onze wereld socialer en rechtvaardiger in te richten. Dat het kan, heeft de toekomst al bewezen. Maar dan alleen als deze toekomst met zorg en toewijding wordt ontworpen. “Design gáát over de toekomst”.

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Preview van expo ‘Radical Austria’ in Designmuseum Den Bosch met virtuele rondleiding door curator Bart Lootsma

Curator Bart Lootsma geeft met designjournalist Jeroen Junte op maandag 12 april om 15.30u een virtuele rondleiding over de expositie ‘Radical Austria – Everything is Architecture’ in Designmuseum Den Bosch.

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Hoe ‘media architectuur’ onze steden verandert – “En ons leven zal verbeteren!”

Media architectuur is een combinatie van architectuur, stedenbouw, digitale media, design en kunst. Het speelt een rol in bijna alle aspecten van het stadsleven: van klimaatadaptatie tot sociale cohesie. “Media architectuur vormt onze steden en daarmee ons leven.”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

INTERVIEW Aric Chen -“Blockbusters zijn geen prioriteit voor Het Nieuwe Instituut. Actuele relevantie wel!”

De Amerikaanse curator en onderzoeker Aric Chen is benoemd als nieuwe artistiek directeur van Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. In een exclusief interview met DesignDigger introduceert hij zijn plannen. “Blockbuster tentoonstellingen zijn niet mijn primaire doel.”

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Pantone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Hoe kleur ons welzijn beïnvloedt – Pantone-expert legt het uit op kleur-webinair van Forbo

Forbo Flooring organiseert op dinsdag 6 april aanstaande haar tweede internationale webinar, dat deze keer over kleur gaat.

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

Het Nieuwe Instituut verwerft unieke maquette van De Stijl-icoon Theo van Doesburg

De interieurmaquette van architect en kunstenaar Theo van Doesburg geldt als een meesterwerk van de abstracte kunst. Het voor 550 duizend verworven voor de Rijkscollectie. Het radicale ontwerp voor Café-restaurant Aubette markeert het moment waarop architectuur en schilderkunst binnen De Stijl versmolten tot één discipline.

LONGREAD: Waarom Instagram funest is voor design! En wat is daar aan te doen?

LONGREAD: Waarom Instagram funest is voor design! En wat is daar aan te doen?

Door corona zijn musea gesloten en beurzen afgelast. Instagram is daardoor belangrijker dan ooit. Met als gevolg dat design uitsluitend nog wordt beoordeeld op like-ability. Kan dit vervlakkende tij nog worden gekeerd?

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Als Studio Truly Truly maakte het echtpaar Booy de afgelopen vijf jaar furore met ingetogen meubels die opvallen door heldere kleuren en lijnen. Deze stijl zetten ze voort voor Leolux. De blikvanger van de nieuwe collectie de Pulla, een warme, bijna gezellig sofa met opvallend ronde vormen en een dikke armleuning die als een kussen lijkt gedrapeerd. De sofa is ontstaan na research op de werkvloer van de eigen Leolux-fabriek in Venlo. “Daar kunnen we elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

De zitting, rug en armen van Pulla omarmen en overlappen elkaar. Op de contactpunten worden ze zacht in elkaar gedrukt, als het deeg van het Finse vlechtbrood waaraan het ontwerp zijn naam ontleent. Bij een combinatie van twee elementen is de rug de verbindende factor: die loopt over de beide zittingen en maakt Pulla tot een eenheid. De ultrakleine pootjes laten de zitting net boven de grond zweven. Booy: “In mijn jeugd in Australië kwamen onze families met Kerst samen. Mijn moeder is van Finse komaf en zette bij die gelegenheid pulla-brood op tafel. De zachte volumineuze rondingen van het brood hebben we in dit ontwerp verwerkt.“

Anton – historische ode

“Wat Studio Truly Truly gemeen heeft met Leolux is een streven naar creativiteit”, verklaart Joel Booy de chemie. “Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. Op deze traditie willen wij voortbouwen.” Dat blijkt ook uit de lancering van Anton, een luie fauteuil die losjes is gebaseerd op een vroeg ontwerp van Leolux uit begin jaren zestig. “In Nederland kent iedereen het merk vooral van de kleurrijke en expressieve meubels uit de jaren tachtig en negentig. Maar de historie gaat veel verder terug. Dat willen wij hiermee laten zien.”

Anton

De Anton is vernoemd naar de oprichter van Leolux. Op het verchroomde frame rust een zitting die ronde en rechte vormen combineert. Zo ontstaat een luxe leesfauteuil, met een stoere arm. De vlakverdeling is een eigentijdse interpretatie van de ontwerpers en maakt speelse kleur- en materiaalcombinaties mogelijk. De Anton is een ode van Studio Truly Truly aan de Leolux “heritage”, maar met een eigentijdse twist. Anton is leverbaar als fauteuil met een bijpassende poef.

Voor Joel en Kate is dat de kern van hun taak als artdirector: het bouwen van het verhaal van Leolux. Van de fotografie in de catalogus tot de kleuren voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan hun aandacht. “Je zou haast denken dat we ons de afgelopen tien jaar hebben voorbereid op deze job”, vertelt Joel. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Leolux-primeur: tafels en kleden

De lage tafelserie Toveri brengt rondingen en harde materialen samen. Daarmee creëerden de ontwerpers een tafelserie met zachte vormen en opvallende eigenschappen. De verbinding tussen het blad en de bodemplaat verplaatsten ze naar het centrum van de tafels, waardoor het blad gaat zweven. Door de symmetrie van de beide delen lijkt de bodemplaat een schaduw van het bovenblad.

Het karpet Frame bestaat uit drie secties, elk met een eigen structuur. Het buitenste gedeelte van het karpet heeft een lage pool, met een mooie vlakke structuur. Het ‘venster’ waaraan het karpet zijn naam dankt, is juist gemaakt van een hoge pool, zodat er een speels kader ontstaat, waarbij de kleur het contrast benadrukt. En tot slot heeft het binnenste vlak van het karpet weer een wat vlakker karakter. De kleur is bovendien net wat intenser dan die van het buitengedeelte.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *