PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

INTERVIEW Gijs & Aldo Bakker: “Vormgeving is niet zomaar een leuke bezigheid.”

INTERVIEW Gijs & Aldo Bakker: “Vormgeving is niet zomaar een leuke bezigheid.”

In een openhartig interview geven ontwerpers Gijs Bakker en zijn zoon Aldo Bakker hun visie op het vak – en op elkaar. “Jouw werk kan genadeloos zijn.”

Nu online: de Talent Special van Design Digger LIVE. “Design moet een genereuze discipline zijn.”

Nu online: de Talent Special van Design Digger LIVE. “Design moet een genereuze discipline zijn.”

Hoe gaan jonge ontwerpers om met maatschappelijke vraagstukken als technologie, klimaat, mobiliteit en gezondheid? En vooral: welke rol kan design spelen in inclusiviteit of meerstemmigheid? Deze en andere vragen passeerden de revue op 10de editie van de talkshow Design Digger LIVE. Terugkijken kan nu online.

INTERVIEW Hans Lensvelt: “Duurzaamheid begint met een doordacht ontwerp.”

INTERVIEW Hans Lensvelt: “Duurzaamheid begint met een doordacht ontwerp.”

Al meer dan dertig jaar is duurzaamheid het uitgangspunt van meubelproducent Lensvelt. Maar aan certificaten doet het bedrijf niet. Daarom wordt directeur Hans Lensvelt langs de circulaire meetlat gelegd. ““De beste manier om duurzaam te produceren, is het ontwerpen van tijdloos design.”

DESIGN DIGGER LIVE #10 – Talentspecial: Design in tijden van crisis

DESIGN DIGGER LIVE #10 – Talentspecial: Design in tijden van crisis

Op maandag 15 november verkent de 10de editie van DESIGN DIGGER LIVE hoe een (post)crisis-generatie ontwerpers reageert op een snel veranderende wereld. De talkshow is GRATIS toegankelijk in Pakhuis de Zwijger.

INTERVIEW Timo de Rijk over expositie Goth: “We hebben allemaal een hang naar de donkerheid van het bestaan?”

INTERVIEW Timo de Rijk over expositie Goth: “We hebben allemaal een hang naar de donkerheid van het bestaan?”

Met de expositie ‘Goth. Desiging Darkness’ is het doorgaans goedgeluimde Design Museum Den Bosch doordesemd van onheilszwangere esthetiek. Directeur en curator van de expositie Timo de Rijk licht toe: “Goth viert het naargeestige en kapotte. Dat staat haaks op het moderne design.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

Studio Truly Truly lanceert eerste collectie als artdirectors van Leolux

Als Studio Truly Truly maakte het echtpaar Booy de afgelopen vijf jaar furore met ingetogen meubels die opvallen door heldere kleuren en lijnen. Deze stijl zetten ze voort voor Leolux. De blikvanger van de nieuwe collectie de Pulla, een warme, bijna gezellig sofa met opvallend ronde vormen en een dikke armleuning die als een kussen lijkt gedrapeerd. De sofa is ontstaan na research op de werkvloer van de eigen Leolux-fabriek in Venlo. “Daar kunnen we elk nieuw ontwerp, zelfs een pril idee, meteen worden getest. Kan het gemaakt worden? Zo ja, wat kost dat dan?”

De zitting, rug en armen van Pulla omarmen en overlappen elkaar. Op de contactpunten worden ze zacht in elkaar gedrukt, als het deeg van het Finse vlechtbrood waaraan het ontwerp zijn naam ontleent. Bij een combinatie van twee elementen is de rug de verbindende factor: die loopt over de beide zittingen en maakt Pulla tot een eenheid. De ultrakleine pootjes laten de zitting net boven de grond zweven. Booy: “In mijn jeugd in Australië kwamen onze families met Kerst samen. Mijn moeder is van Finse komaf en zette bij die gelegenheid pulla-brood op tafel. De zachte volumineuze rondingen van het brood hebben we in dit ontwerp verwerkt.“

Anton – historische ode

“Wat Studio Truly Truly gemeen heeft met Leolux is een streven naar creativiteit”, verklaart Joel Booy de chemie. “Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van originele en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. Op deze traditie willen wij voortbouwen.” Dat blijkt ook uit de lancering van Anton, een luie fauteuil die losjes is gebaseerd op een vroeg ontwerp van Leolux uit begin jaren zestig. “In Nederland kent iedereen het merk vooral van de kleurrijke en expressieve meubels uit de jaren tachtig en negentig. Maar de historie gaat veel verder terug. Dat willen wij hiermee laten zien.”

Anton

De Anton is vernoemd naar de oprichter van Leolux. Op het verchroomde frame rust een zitting die ronde en rechte vormen combineert. Zo ontstaat een luxe leesfauteuil, met een stoere arm. De vlakverdeling is een eigentijdse interpretatie van de ontwerpers en maakt speelse kleur- en materiaalcombinaties mogelijk. De Anton is een ode van Studio Truly Truly aan de Leolux “heritage”, maar met een eigentijdse twist. Anton is leverbaar als fauteuil met een bijpassende poef.

Voor Joel en Kate is dat de kern van hun taak als artdirector: het bouwen van het verhaal van Leolux. Van de fotografie in de catalogus tot de kleuren voor de collectie, niets ontsnapt daarbij aan hun aandacht. “Je zou haast denken dat we ons de afgelopen tien jaar hebben voorbereid op deze job”, vertelt Joel. “Het is fantastisch dat we al onze kennis en ideeën kwijt kunnen in één opdracht.”

Leolux-primeur: tafels en kleden

De lage tafelserie Toveri brengt rondingen en harde materialen samen. Daarmee creëerden de ontwerpers een tafelserie met zachte vormen en opvallende eigenschappen. De verbinding tussen het blad en de bodemplaat verplaatsten ze naar het centrum van de tafels, waardoor het blad gaat zweven. Door de symmetrie van de beide delen lijkt de bodemplaat een schaduw van het bovenblad.

Het karpet Frame bestaat uit drie secties, elk met een eigen structuur. Het buitenste gedeelte van het karpet heeft een lage pool, met een mooie vlakke structuur. Het ‘venster’ waaraan het karpet zijn naam dankt, is juist gemaakt van een hoge pool, zodat er een speels kader ontstaat, waarbij de kleur het contrast benadrukt. En tot slot heeft het binnenste vlak van het karpet weer een wat vlakker karakter. De kleur is bovendien net wat intenser dan die van het buitengedeelte.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *