LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Kantoorontwerp van Beyond Space met golvende gordijnen weerspiegelt het Amsterdamse IJ

Het Amsterdamse architectenbureau Beyond Space heeft een kantoor annex showroom ontworpen met opvallende gordijnen. De golvende “constructie van stof” weerspiegelt de locatie aan het IJ in Amsterdam.

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Eindhovense ontwerpers en merken presenteren nieuw werk op 3-daags event Design Open

Een groot aantal Eindhovense ontwerpers en andere initiatieven laten tijdens het weekend van 13 t/m 17 juni publiek toe in hun studio’s en werkplaatsen. tijdens het event Design Open. Om zo hun nieuwste producten te kunnen tonen aan een professioneel publiek. Bezoek is op afspraak.

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

Spoorwegmuseum toont unieke treinaffiches – van art deco tot Anthon Beeke

De tentoonstelling ‘Spoor van verbeelding’ in het Spoorwegmuseum toont historische spoorwegaffiches. De verzameling Nederlandse affiches schetst een fraai beeld van hoe reizigers door de tijd heen werden verleid om de trein te nemen.

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Expositie ‘Waterschool’ van Studio Makkink & Bey onderdeel van Architectuurbiënnale van Rotterdam

Met deze tentoonstelling die is opgezet als een alternatieve school wordt verkend hoe de toekomstige bewoners van het nieuwe woongebied MH4 in Rotterdam op een duurzame manier kunnen leven op, rond en met water. Te zien is werk van meer dan dertig geselecteerde ontwerpers, architecten en kunstenaars.

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

‘Ocean Chair’ van Zuiver is vervaardigd van afvalplastic uit zee

De ‘Ocean Chair van designlabel Zuiver is gemaakt van plastic afval dat uit de oceanen is gehaald. hiervoor wordt samengewerkt met het internationale ReSae Project. Hert ontwerp is van de Amsterdamse ontwerpstudio APE.

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Covid-proof designbeurs OBJECT reguleert bezoekersstroom met verruimde openingstijden

Designbeurs OBJECT (1-4 juli) is dit jaar een dag langer open. Het event opent op donderdag om open te blijven tot zondag. Daarmee duurt deze negende editie maar liefst vier dagen lang. Ook worden de openingstijden verruimd, om de bezoekersstromen nog beter te reguleren.

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

WEGGEEFACTIE – Vijf vrijkaarten voor talkshow ‘Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni

In de talkshow Designalism: Design + Journalism’ op 9 juni (20:00 – 21:30) vertellen professionals en innovators op het snijvlak van design, kunst en journalistiek over hun beroepspraktijk. Het event wordt live gestreamed vanuit het Instituut voor Beeld en Geluid Den Haag. DesignDigger geeft vijf vrijkaart weg!

THEO PLOEG – TECH TALK #5  “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

THEO PLOEG – TECH TALK #5 “Waarom we moeten leren luisteren naar complotdenkers”

Elke laatste vrijdag van de maand (of incidenteel een eerste maandag) laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom complotdenkers. ons bewust maken van de absurditeit van wat wij zien als normaal.

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

DRIFT verheft het maakproces van ‘paardenbloemlamp’ tot een 4-daagse performance in Carré

Lonneke Gordijn en Ralph Nauta van de Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT tonen voor de eerste en laatste keer het maakproces van Fragile Future, het kunstwerk met paardenbloemen dat te zien was in het verjaardagsinterview van Konigin Máxima. Dat doen zijn vier dagen lang op het podium van Carré.

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman plaatst groene cocon voor persoonlijke transformatie in Schiedamse kerk

Kunstenaar Florentijn Hofman heeft een groen, opblaasbaar kunstwerk geplaatst tussen de zuilen van de Grote of Sint Janskerk in Schiedam. Bezoekers kunnen deze ‘Stadscocon’ betrden voor een “persoonlijke transformatie, aldus Hofman.

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Super Salone in Milaan van 5-10 september wordt verkoopbeurs met alle meubelmerken op één lange wand, een idee van curator Stefano Boeri

Onder de noemer Super Salone wordt de verplaatste meubelbeurs van Milaan Design Week in aangepaste vorm gehouden van 5 tot 10 september 2021. Nieuw is onder meer een digitaal platform voor het kopen van meubels en een flexibele wand in plaats van de reguliere beursstands. Het concept is bedacht de Italiaanse architect Stefano Boeri, die is aangesteld als hoofdcurator.

Alice Twemlow benoemd als eerste universitair professor in grafisch ontwerp

Alice Twemlow is benoemd tot bijzonder hoogleraar Geschiedenis, Theorie en Sociologie van Grafisch ontwerpen en Visuele cultuur  aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Zij zal de Wim Crouwel Leerstoel bekleden, een initiatief van het Wim Crouwel Instituut (WCI). Deze stichting zet zich in voor het toegankelijk maken van erfgoed grafische vormgeving voor onderzoek en onderwijs en is vernoemd nar vormgever Wim Crouwel (1928-2019)

Alice Twemlow
FOTO Anna Kieblesz

Momenteel is zij onderzoekslector aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag, waar zij leiding geeft aan het lectoraat ‘Design and the Deep Future’. Daarnaast is zij universitair hoofddocent aan de Academy for Creative and Performing Arts aan de Universiteit Leiden. De Wim Crouwel Leerstoel is ondergebracht bij de leerstoelgroep Boekwetenschap aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA.

De Britse Alice Twemlow geniet internationale bekendheid als criticus, spreker, docent, jurylid, examinator en moderator op het gebied van designcultuur. Haar onderzoek richt zich op designkritiek, op de relatie tussen design en tijd, op experimenteel publiceren, op kritisch en speculatief ontwerp en ontwerpend onderzoek. Eerder was ze hoofd van de master Design Curating & Writing aan de Design Academy Eindhoven. Daarvoor heeft zij in New York aan de School of Visual Arts twee masterprogramma’s opgericht: de Master in Fine Arts (MFA) in Design Criticism en de Master in Arts (MA) in Design Research, Writing & Criticism.

De bijzondere leerstoel is voor het Wim Crouwel Instituut van groot belang omdat grafisch ontwerpen en visuele cultuur in Nederland als wetenschappelijke aandachtsgebieden tot nu toe onvoldoende vertegenwoordigd zijn. In navolging van zijn naamgever Wim Crouwel, wil het Wim Crouwel Instituut deze onderwerpen diepgaand onderzoeken en het belang ervan onder de aandacht brengen van ontwerpers en van de nationale en internationale academische wereld. Een goede kennis van het culturele erfgoed van Nederlandse grafisch ontwerpers en typografen, en van de theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur die daarmee samenhangen zullen bijdragen aan een toenemend begrip en een verdere ontwikkeling van dit vakgebied en aan reflectie op de toekomst.

De leerstoel is tot stand gekomen in samenwerking met de Faculteit der Geesteswetenschappen (UvA), het Allard Pierson – de collecties van de Universiteit van Amsterdam, en het Stedelijk Museum Amsterdam. De collecties grafische vormgeving van beide instellingen zullen in het kader van de leerstoel veelvuldig worden ingezet voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden.

De bijzondere leerstoel is mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Algemeen Sociaal Fonds voor de Grafische bedrijven en het Pictoright Fonds.

Eén reactie op: Alice Twemlow benoemd als eerste universitair professor in grafisch ontwerp

  1. Van harte. De juiste persoon op de juiste plek. Ik verwacht er echt iets van, visuele informatie is nog nooit zo belangrijk geweest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *