INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Alice Twemlow benoemd als eerste universitair professor in grafisch ontwerp

Alice Twemlow is benoemd tot bijzonder hoogleraar Geschiedenis, Theorie en Sociologie van Grafisch ontwerpen en Visuele cultuur  aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Zij zal de Wim Crouwel Leerstoel bekleden, een initiatief van het Wim Crouwel Instituut (WCI). Deze stichting zet zich in voor het toegankelijk maken van erfgoed grafische vormgeving voor onderzoek en onderwijs en is vernoemd nar vormgever Wim Crouwel (1928-2019)

Alice Twemlow
FOTO Anna Kieblesz

Momenteel is zij onderzoekslector aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag, waar zij leiding geeft aan het lectoraat ‘Design and the Deep Future’. Daarnaast is zij universitair hoofddocent aan de Academy for Creative and Performing Arts aan de Universiteit Leiden. De Wim Crouwel Leerstoel is ondergebracht bij de leerstoelgroep Boekwetenschap aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA.

De Britse Alice Twemlow geniet internationale bekendheid als criticus, spreker, docent, jurylid, examinator en moderator op het gebied van designcultuur. Haar onderzoek richt zich op designkritiek, op de relatie tussen design en tijd, op experimenteel publiceren, op kritisch en speculatief ontwerp en ontwerpend onderzoek. Eerder was ze hoofd van de master Design Curating & Writing aan de Design Academy Eindhoven. Daarvoor heeft zij in New York aan de School of Visual Arts twee masterprogramma’s opgericht: de Master in Fine Arts (MFA) in Design Criticism en de Master in Arts (MA) in Design Research, Writing & Criticism.

De bijzondere leerstoel is voor het Wim Crouwel Instituut van groot belang omdat grafisch ontwerpen en visuele cultuur in Nederland als wetenschappelijke aandachtsgebieden tot nu toe onvoldoende vertegenwoordigd zijn. In navolging van zijn naamgever Wim Crouwel, wil het Wim Crouwel Instituut deze onderwerpen diepgaand onderzoeken en het belang ervan onder de aandacht brengen van ontwerpers en van de nationale en internationale academische wereld. Een goede kennis van het culturele erfgoed van Nederlandse grafisch ontwerpers en typografen, en van de theorie en sociologie van grafisch ontwerpen en visuele cultuur die daarmee samenhangen zullen bijdragen aan een toenemend begrip en een verdere ontwikkeling van dit vakgebied en aan reflectie op de toekomst.

De leerstoel is tot stand gekomen in samenwerking met de Faculteit der Geesteswetenschappen (UvA), het Allard Pierson – de collecties van de Universiteit van Amsterdam, en het Stedelijk Museum Amsterdam. De collecties grafische vormgeving van beide instellingen zullen in het kader van de leerstoel veelvuldig worden ingezet voor onderwijs- en onderzoeksdoeleinden.

De bijzondere leerstoel is mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Algemeen Sociaal Fonds voor de Grafische bedrijven en het Pictoright Fonds.

Eén reactie op: Alice Twemlow benoemd als eerste universitair professor in grafisch ontwerp

  1. Van harte. De juiste persoon op de juiste plek. Ik verwacht er echt iets van, visuele informatie is nog nooit zo belangrijk geweest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *