Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Onder de noemer De Algemene Beschouwingen hebben meer dan 160 grafisch ontwerpers een alternatieve poster ontworpen voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen. Daarvan zijn er de komende zestig te zien in de abri’s in de binnenstad van Den Bosch. Alle ingezonden posters zijn te zien op de website Algemenebeschouwingen.

Roy Terhorst / Thonik

“Het enthousiasme om mee te doen was boven verwachting”, zegt initiatienemer Edwin Vollebergh namens De Nieuwe Bossche School, een gelegenheidscollectief bestaande uit de bureaus ATTAK, Autograph, Studio Boot en Studio Turbo. “Blijkbaar leeft er veel ergernis onder grafisch ontwerpers over de inspiratieloze posters van de gevestigde partijen.”

Flo Kortekaas

De ontwerpers deden belangeloos mee en kregen daarvoor de vrije hand in hun posterontwerp. “Opvallend is dat er slechts een enkeling zich daadwerkelijk heeft verbonden aan één partij. Het merendeel van de posters zijn oproepen om te gaan stemmen.” Al hebben de “cynische anti-statements” de overhand, zoals, zoals een poster waarbij het partij-embleem van Forum voor Democratie een Hitler-snorretje vormt in het geabstraheerde gezicht van de lijststrekker Thierry Baudet. “Prima”, oordeelt Vollebergh. “Een straatposter mag ook schuren. De Nederlandse verkiezingsposters zijn veel te braaf.”

Yuri Veerman

Aan de campagne doen diverse bekende ontwerpers en bureaus mee, zoals reclamemaker/kunstenaar Erik Kessels en Roosje Klap, de ontwerper van de officiële herdenkingsmunt van Willem Alexander. Ook Jaap Biemans, de bekroonde art director van het Volkskrant Magazine en zelfbenoemde Coverjunkie, maakte een poster. Een opvallende inzending is ontwerpbureau Thonik, dat met een inmiddels veelbekroonde campagne voor de SP in 2008 liet zien dat een goed campagnedesign zich direct vertaalt in zetelwinst.

Machine

De Nieuwe Bossche School heeft zestig posters geselecteerd die coronaproof zijn te zien op een abri-route door Den Bosch. Daaruit kan het publiek op verkiezingsdag 17 maart één winnaar kiezen. “Als je die dan toch op onze posters stemt, loop dan meteen even door naar het stemhokje voor de Tweede Kamerverkiezingen”, grapt Vollebergh.

Stein de Bont
Erik Kessels

3 reacties op: Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *