Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

Verlaten autokerkhof wordt verstilde filmset door lens van fotoduo Erik & Petra Hesmerg

De foto’s tonen de schoonheid van vergankelijkheid. Ze zijn gemaakt op een autokerkhof dat al meer dan een halve eeuw verlaten in de Zwitserse natuur ligt.

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

De talkshow van een uur is nu terug te kijken. Met als hoofdgast Mieke Gerritzen over haar boek ‘Help Je Zelf!’ Maar ook tech-fashion, e-girls en burn-out animaties.

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Zuiverende mondkapspray ‘ontworpen’ met lokale extracten als munt en laurier

Het Limburgse ontwerpcollectief SOM Tales of Perfume heeft een mondkapspray ontwikkeld waarmee een mondkapje een frisse geur krijgt. De extracten zijn uitsluitend afkomstig van lokale grondstoffen

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Red Bull heeft de primeur van het nieuwe kantoorconcept ‘habitoor’ van Casper Schwarz

Het ‘habitoor’ is een nieuw interieur voor de werkomgeving dat zo inspirerend en sociaal is, dat het thuiswerkplek aftroeft. Het is ontwikkeld door interieurarchitect Casper Schwarz.

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

De musea zijn weer open: welke designexpo’s mag je niet missen?

Zeven exposities in Nederlandse musea met één ding gemeen: een zintuiglijke ervaring van design. Met onder meer muziek in Groningen, kleur in Den Haag en gedachtespinsels in Tilburg.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De ontwerper laat bijen een honingraat bouwen op een metalen structuur als ode aan vergankelijkheid. Nu te zien in Rademakers Gallery.

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Esther Stam van Studio Modijefsky: “Onze interieurs moeten de mood van gasten versterken”

Een interview de oprichter van Studio Modijefsky. Al meer dan tien jaar drukt zij een stempel op hippe horeca, die in Amsterdam in het bijzonder. Interieurarchitect en oprichter Esther Stam maakt de balans met het boek Making Space.

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Weggeefactie: koffietafelboek ‘Wasted’ is ook handleiding voor circulair design

Dertig internationale ontwerpstudio’s die oplossing bieden voor het groeiende afvalprobleem worden uitgelicht. Waaronder ook drie uit Nederland: Sanne Visser, Super Local en Simón Ballen. En oh ja, we geven ook een exemplaar weg aan de eerste inzender naar info@designdigger.nl!

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Organische sieraden van Isaac Monté verzamelen gezondheidsdata bij ouderen

Met Prosthetic X heeft de Rotterdamse ontwerper een esthetisch alternatief ontwikkeld voor het communiceren van gegevens over de mentale en fysieke gezondheid van ouderen. De privacy blijft bovendien in handen van de gebruiker.

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Design Digger Live #5 – Ego-design: doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties

Op dinsdag 24 november (20.30-21.30u) focust de talkshow met hoofdgast Mieke Gerritzen op ‘self design’. Het event wordt live-gestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger.

Herengracht Industrie Prijs 2021 presenteert shortlist van vijf interieurprojecten

Herengracht Industrie Prijs 2021 presenteert shortlist van vijf interieurprojecten

Tot de genomineerde projecten voor de belangrijkste interieur award behoren spraakmakende gebouwen als Forum Groningen, Naturalis en de Lochal. Maar ook kleinere projecten als RCO House en Sweets Hotel maken een kans

Creatieve hub Capital C heeft kunstkabinetten en op het dak een smeltende diamant

Creatieve hub Capital C heeft kunstkabinetten en op het dak een smeltende diamant

Capital C in Amsterdam is niet zomaar een kantoorgebouw maar wil “de nieuwe standaard zijn in de nieuwe, informele werkomgevingen waarin inspiratie belangrijker is dan efficiëntie”.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De Slowaaks-Rotterdamse ontwerper Tomáš Libertíny maakt zijn fragiele en kunstzinnige objecten volgens een uniek proces van unieke co-creatie: hij ontwerpt samen met bijenkolonies. Libertíny maakt een stalen of kunststof mal, waarop de bijen een korf bouwen. Deze bijenkorf heeft een bijzondere gestileerde vorm. Op zijn nieuwe solopresentatie Melancholica in Rademakers Gallery in Amsterdam toont hij zijn nieuwste werk Endless Column, waarvoor hij en de bijen al hun krachten en kunde hebben ingezet om een complex beeld te maken van ruim twee meter hoog. Het maakproces nam meer dan een jaar in beslag.

Dome of constant change

Endless Column is een van zijn grootste werken ooit uit zijn Made by bees series. Mens en dier werkten vloeiend samen bij het vervaardigen van dit beeld, dat de wiskundige geometrische vorm van het stalen frame en de imperfecte perfectie van de natuur combineert. Met het beeld refereert Libertíny aan de sculpturen van beeldhouwer Constantin Brâncuși.

Endless Column

De stervende bij

Het werk van Tomáš Libertíny is actueler dan ooit door het commentaar op onze omgang met natuur: als we bijen opofferen, offeren we onszelf ook op. Het werk is een pleidooi voor meer respect voor de schoonheid en intelligentie van de natuur, de bij in het bijzonder. Deze fragiele relatie tussen de natuur en de mens is een voortdurende bron van inspiratie. “De natuur kun je niet dwingen. Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen”, aldus de ontwerper/kunstenaar. Met zijn bijenkorf-installaties maakt Libertíny een statement tegen massaproductie met een zorgvuldig en uniek product te creëren dat zichtbaar niet door de mens is gemaakt.

Everything fades

Op de presentatie in Rademakers Gallery worden ook schilderijen en een drietal video’s van Tomáš Libertíny vertoond: de recente en nog nauwelijks eerder getoonde Dome of Constant Change, Endless Column en een derde video waarin de kunstenaar toont hoe hij samen met de bijenkolonies een Honeycomb Amphora maakt, waarbij de bijen langzaam de architecturale vorm van het frame ‘bezetten’.

“Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen.”

Tomáš Libertíny
The Agreement

Voor veel van zijn objecten laat Libertíny zich inspireren door werken uit de schilderkunst. Op zijn foto Martyr ligt een dode bij met het ‘gezicht’ afgewend van de kijker. Is het een slachtoffer van ons vernietigende gedrag? Of slaapt het insect toch? Precies als het beroemde schilderij La Mort de Marat van Jacques-Louis David (1793) dat in de Koninklijke Musea van Schone Kunsten in Brussel hangt, geeft ook Martyr niets prijs over zijn schijnbare doodsoorzaak.

Martyr

Tomáš Libertíny (1979) woont en werkt in Nederland. Hij studeerde Bouwkunde en Design aan de Technische Universiteit Košice in Slowakije, schilderen en beeldhouwen aan de Universiteit van Washington in Seattle, schilderen en conceptueel design aan de kunstacademie in Bratislava en hij ronde in 2006 een masters af aan de Design Academy Eindhoven. Daar ontwikkelde hij zijn co-creatie van bij en mens en een fascinatie voor de schoonheid en intelligentie van de natuur. De relatie tussen mens en natuur, zowel psychisch als fysiek, zijn een dominante bron van inspiratie. Zijn werk is opgenomen in musea als MoMA in New York, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het Cincinnati Art Museum in Ohio en MUDAC in Lausanne.

The Honeycomb Vase

Tomáš Libertíny – Melancholia. 14 November 2020 – 30 januari 2021. Gallery Rademakers, KNSM-Laan 291 in Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *