Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter

De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

Vierdaagse editie van designbeurs OBJECT Rotterdam start op 1 juli

De 9de editie van designbeurs Object Rotterdam is van 1 tot en met 4 juli, evenals de voorgaande jaren in het monumentale HAKA-gebouw.

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”

Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”

Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep

Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups

Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

Forbo lanceert serie filmportretten van ontwerpers en architecten

De producent van linoleumvloeren lanceert sfeervolle portretten van onder meer Christien Meindertsma en architect Remi Versteeg.

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks

Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”

‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”

De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren

Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Modeontwerper Ann Demeulemeester wint belangrijkste Vlaamse oeuvreprijs

Ann Demeulemeester weet “een object tot zijn essentie terug te brengen, ongeacht de vorm, materiaal of functie van dat object”, aldus de jury van de Lifetime Achievement Award. Deze oeuvreprijs is onderdeel van de Henry van de Velde Awards.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De Slowaaks-Rotterdamse ontwerper Tomáš Libertíny maakt zijn fragiele en kunstzinnige objecten volgens een uniek proces van unieke co-creatie: hij ontwerpt samen met bijenkolonies. Libertíny maakt een stalen of kunststof mal, waarop de bijen een korf bouwen. Deze bijenkorf heeft een bijzondere gestileerde vorm. Op zijn nieuwe solopresentatie Melancholica in Rademakers Gallery in Amsterdam toont hij zijn nieuwste werk Endless Column, waarvoor hij en de bijen al hun krachten en kunde hebben ingezet om een complex beeld te maken van ruim twee meter hoog. Het maakproces nam meer dan een jaar in beslag.

Dome of constant change

Endless Column is een van zijn grootste werken ooit uit zijn Made by bees series. Mens en dier werkten vloeiend samen bij het vervaardigen van dit beeld, dat de wiskundige geometrische vorm van het stalen frame en de imperfecte perfectie van de natuur combineert. Met het beeld refereert Libertíny aan de sculpturen van beeldhouwer Constantin Brâncuși.

Endless Column

De stervende bij

Het werk van Tomáš Libertíny is actueler dan ooit door het commentaar op onze omgang met natuur: als we bijen opofferen, offeren we onszelf ook op. Het werk is een pleidooi voor meer respect voor de schoonheid en intelligentie van de natuur, de bij in het bijzonder. Deze fragiele relatie tussen de natuur en de mens is een voortdurende bron van inspiratie. “De natuur kun je niet dwingen. Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen”, aldus de ontwerper/kunstenaar. Met zijn bijenkorf-installaties maakt Libertíny een statement tegen massaproductie met een zorgvuldig en uniek product te creëren dat zichtbaar niet door de mens is gemaakt.

Everything fades

Op de presentatie in Rademakers Gallery worden ook schilderijen en een drietal video’s van Tomáš Libertíny vertoond: de recente en nog nauwelijks eerder getoonde Dome of Constant Change, Endless Column en een derde video waarin de kunstenaar toont hoe hij samen met de bijenkolonies een Honeycomb Amphora maakt, waarbij de bijen langzaam de architecturale vorm van het frame ‘bezetten’.

“Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen.”

Tomáš Libertíny
The Agreement

Voor veel van zijn objecten laat Libertíny zich inspireren door werken uit de schilderkunst. Op zijn foto Martyr ligt een dode bij met het ‘gezicht’ afgewend van de kijker. Is het een slachtoffer van ons vernietigende gedrag? Of slaapt het insect toch? Precies als het beroemde schilderij La Mort de Marat van Jacques-Louis David (1793) dat in de Koninklijke Musea van Schone Kunsten in Brussel hangt, geeft ook Martyr niets prijs over zijn schijnbare doodsoorzaak.

Martyr

Tomáš Libertíny (1979) woont en werkt in Nederland. Hij studeerde Bouwkunde en Design aan de Technische Universiteit Košice in Slowakije, schilderen en beeldhouwen aan de Universiteit van Washington in Seattle, schilderen en conceptueel design aan de kunstacademie in Bratislava en hij ronde in 2006 een masters af aan de Design Academy Eindhoven. Daar ontwikkelde hij zijn co-creatie van bij en mens en een fascinatie voor de schoonheid en intelligentie van de natuur. De relatie tussen mens en natuur, zowel psychisch als fysiek, zijn een dominante bron van inspiratie. Zijn werk is opgenomen in musea als MoMA in New York, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het Cincinnati Art Museum in Ohio en MUDAC in Lausanne.

The Honeycomb Vase

Tomáš Libertíny – Melancholia. 14 November 2020 – 30 januari 2021. Gallery Rademakers, KNSM-Laan 291 in Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *