Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag het afsluitende deel 3: Dit gaat pijn doen!

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

Daar gaan we weer. Het eerste designevent van 2022 – de meubelbeurs IMM Köln – is afgelast. De organisatie verwacht het event pas in 2023 op het verwachte niveau te kunnen realiseren.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

De Rotterdamse ontwerper Simone Post heeft met de grootste muurschildering van Nederland een spectaculaire make-over van het hoofdkantoor van Vlisco gerealiseerd. De wilde, kleurrijke schildering is geïnspireerd op haar wandkleden ‘Wildflowers’.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

De fragiele amforen van Tomáš Libertíny groeien door co-creatie met een bijenvolk

De Slowaaks-Rotterdamse ontwerper Tomáš Libertíny maakt zijn fragiele en kunstzinnige objecten volgens een uniek proces van unieke co-creatie: hij ontwerpt samen met bijenkolonies. Libertíny maakt een stalen of kunststof mal, waarop de bijen een korf bouwen. Deze bijenkorf heeft een bijzondere gestileerde vorm. Op zijn nieuwe solopresentatie Melancholica in Rademakers Gallery in Amsterdam toont hij zijn nieuwste werk Endless Column, waarvoor hij en de bijen al hun krachten en kunde hebben ingezet om een complex beeld te maken van ruim twee meter hoog. Het maakproces nam meer dan een jaar in beslag.

Dome of constant change

Endless Column is een van zijn grootste werken ooit uit zijn Made by bees series. Mens en dier werkten vloeiend samen bij het vervaardigen van dit beeld, dat de wiskundige geometrische vorm van het stalen frame en de imperfecte perfectie van de natuur combineert. Met het beeld refereert Libertíny aan de sculpturen van beeldhouwer Constantin Brâncuși.

Endless Column

De stervende bij

Het werk van Tomáš Libertíny is actueler dan ooit door het commentaar op onze omgang met natuur: als we bijen opofferen, offeren we onszelf ook op. Het werk is een pleidooi voor meer respect voor de schoonheid en intelligentie van de natuur, de bij in het bijzonder. Deze fragiele relatie tussen de natuur en de mens is een voortdurende bron van inspiratie. “De natuur kun je niet dwingen. Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen”, aldus de ontwerper/kunstenaar. Met zijn bijenkorf-installaties maakt Libertíny een statement tegen massaproductie met een zorgvuldig en uniek product te creëren dat zichtbaar niet door de mens is gemaakt.

Everything fades

Op de presentatie in Rademakers Gallery worden ook schilderijen en een drietal video’s van Tomáš Libertíny vertoond: de recente en nog nauwelijks eerder getoonde Dome of Constant Change, Endless Column en een derde video waarin de kunstenaar toont hoe hij samen met de bijenkolonies een Honeycomb Amphora maakt, waarbij de bijen langzaam de architecturale vorm van het frame ‘bezetten’.

“Bijen kun je slechts uitnodigen. Ze bouwen alleen een huis op het door mij zorgvuldig gecreëerde frame als de omstandigheden goed zijn en ze zich veilig voelen.”

Tomáš Libertíny
The Agreement

Voor veel van zijn objecten laat Libertíny zich inspireren door werken uit de schilderkunst. Op zijn foto Martyr ligt een dode bij met het ‘gezicht’ afgewend van de kijker. Is het een slachtoffer van ons vernietigende gedrag? Of slaapt het insect toch? Precies als het beroemde schilderij La Mort de Marat van Jacques-Louis David (1793) dat in de Koninklijke Musea van Schone Kunsten in Brussel hangt, geeft ook Martyr niets prijs over zijn schijnbare doodsoorzaak.

Martyr

Tomáš Libertíny (1979) woont en werkt in Nederland. Hij studeerde Bouwkunde en Design aan de Technische Universiteit Košice in Slowakije, schilderen en beeldhouwen aan de Universiteit van Washington in Seattle, schilderen en conceptueel design aan de kunstacademie in Bratislava en hij ronde in 2006 een masters af aan de Design Academy Eindhoven. Daar ontwikkelde hij zijn co-creatie van bij en mens en een fascinatie voor de schoonheid en intelligentie van de natuur. De relatie tussen mens en natuur, zowel psychisch als fysiek, zijn een dominante bron van inspiratie. Zijn werk is opgenomen in musea als MoMA in New York, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, het Cincinnati Art Museum in Ohio en MUDAC in Lausanne.

The Honeycomb Vase

Tomáš Libertíny – Melancholia. 14 November 2020 – 30 januari 2021. Gallery Rademakers, KNSM-Laan 291 in Amsterdam

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *