INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Organisator Glue: “Behoefte aan kleine lokale design events zal toenemen”

Bezoekers van GLUE (vrijdag 18 t/m zondag 20 september) kunnen op een route door de stad langs ontwerpers, architecten, merken, showrooms, galeries, academies en alle andere interessante plekken die deuren hebben om open te gooien. Maar de deuren open alleen is niet voldoende. Er worden lezingen, overzichtsexposities, workshops, performances en meer beloofd. “We willen dat de deelnemers zelf hun beste beentje voorzetten”, lichtten Design Connector Guus van Maarschalkerweerd en pr-consultant Karin Dijksman het initiatief toe. Met Janine de Jong en David Heldt zijn zij de drijvende krachten achter het event.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hoe houden jullie het Corona-proof? “Elke deelnemende locatie is zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. Er komt iemand bij de deur en desinfecterende zeep is verplicht. Bezoekers die een plattegrond hebben gekocht, die overigens minder dan een tientje zal kosten, hebben voorrang op andere bezoekers. Zo kunnen de bezoekersaantallen worden gereguleerd.”

De Amsterdamse showrom van Moroso, een van de deelnemers

Amsterdam: wel creatieve industrie, geen events

Slim om net nu de lockdown-regels versoepelen een compact en verspreid event te lanceren… “Het idee voor een Amsterdams evenement ontstond tijdens het juryberaad voor Creative Heroes Award, bijna een jaar geleden dus al. Amsterdam heeft een rijke creatieve industrie maar gek genoeg geen evenement die laat zien wat de stad allemaal in huis heeft. Door de Corona-uitbraak lag het even stil. Maar nu de lockdown geleidelijk wordt opgeheven is het enthousiasme nog groter. Bedrijven willen zich weer verbinden aan consumenten, ontwerpers willen laten zien waar ze mee bezig zijn en musea en winkels willen laten zien dat ze weer open zijn. Na een maandenlange lockdown is er nu meer dan ooit behoefte aan een verbindend evenement. Niet alleen nu maar ook de komende jaren?”

“Grote beurzen als de Milan Design Week en ook de Dutch Design Week staan onder druk. Komen de bezoekers nog wel? En de producenten?”

Guus van Maarschalkerweerd & Karin Dijksman

GLUE wordt dus een jaarlijks terugkerend evenement? “Dat is wel de intentie. Grote beurzen als de Milan Design Week en ook de Dutch Design Week staan onder druk. Komen de bezoekers nog wel? En de producenten? In de modewereld zie je nu al een afname in het aantal modeshows. Als er een economische recessie komt, zal ook het aantal productlanceringen van de grote meubelproducenten afnemen. De komende jaren zal de behoefte aan kleinschalige lokale designevents toenemen. Misschien dat sommige van de grote mondiale events wel een biënnale worden.”

Talkshows, workshops en studiobezoek

Welke Amsterdamse partijen zijn al aan boord? “Wij mikken op vijftig deelnemers, verdeeld over ongeveer dertig locaties. In het Lloyd Hotel bijvoorbeeld zijn presentaties van meerdere ontwerpers. Deelnemers kunnen op verschillende niveaus instapen. Individuele ontwerpers oftewel kunnen voor 250 euro instappen als Sticky, terwijl de acht founding partners onder de noemer Superglue 2500 euro betalen, waaronder merken als Kvadrat. Verder zijn er vouchers voor 650 voor ontwerpbureaus (Binder) of 1250 euro (Cement) voor merken. Inschrijving sluit op 1 juli. Inmiddels is ongeveer driekwart van de plekken vergeven. De komende jaren willen verder uitbreiden.”

Lloyd Hotel

“Na een maandenlange lockdown is er nu meer dan ooit behoefte aan een verbindend evenement. Niet alleen nu maar ook de komende jaren?”

Guus van Maarschalkerweerd & Karin Dijksman

Wat is er te zien? “De insteek van het evenement is dat de deelnemers zelf hun beste beentje voor zetten. Als organisatie zorgen wij voor de logistiek en de communicatie. Een van de partners is het Stedelijk Museum, waar het event op donderdag wordt afgetrapt met een talkshow met live-interviews. Deze kunnen worden gestreamed naar de diverse deelnemende locaties, zodat er toch een gemeenschappelijke kick-off is. Robert Bronwasser zal zijn boek presenteren. Samira Boon zal haar studio opengooien. Met een programma van designwinkel Kasstoor op IJburg mikken wij op de consument die op zoek is naar leuke spullen. De makerspace Contact Amsterdam in West zal vooral de geïnteresseerde leek en andere makers trekken. Stoffenfabrikant Kvadrat en de andere merken in Design Post Amsterdam mikt vooral op business to business. De bezoekers zijn dus even divers als de deelnemers.”

Robert Bronwasser

Van IJburg naar West, dat is nogal een afstand. Komt er vervoersysteem? “Daar zijn in overleg met een lokale aanbieder van e-bikes. De komende maanden zal steeds meer bekend worden hoe de organisatie eruit gaat zien.”

GLUE is van vrijdag 18 tot en met zondag 20 september 2020 op diverse locaties in Amsterdam. Aanmelden als deelnemer kan tot 1 juli.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *