Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Cube Designmuseum moet sluiten – provincie Limburg stopt subsidie

Cube designmuseum in Kerkrade sluit per januari 2021 noodgedwongen de deuren. Directe aanleiding is het vervallen van de extra subsidies van de Provincie Limburg ter waarde van 1.6 miljoen euro. De provinciale begroting staat onder druk door de gevolgen van de Covid-19 pandemie. Cube is daarmee het eerste museum dat ten gevolge hiervan moet sluiten.

Cube designmsueum zal opgaan in Continium XL, bestaande uit Columbus earth center en het Continium discovery center. Dit betekent dat de thema’s aarde, ontwerpen, wetenschap en techniek straks in één museum voor één publiek samenkomen. Alle huidige activiteiten van Cube designmuseum komen daarmee te vervallen.

Design for humans needs

Cube designmuseum opende in 2005 met de expositie Designing the World in Cube, waarvoor werd samengewerkt met vijf vooraanstaande designmusea – op elk continent één, waaronder grote instellingen als Design Museum London en Cooper Hewitt Museum in New York. Ook inhoudelijk werd hiermee een visitekaartje afgegeven. Cube wil design tonen dat aanhaakt op maatschappelijke vraagstukken als voedsel, veiligheid of gezondheid. Alles draait om ‘design for human needs’.

Wat ook meespeelt in de financiële malaise: de ambities waren groot. Er werd uitgegaan van 150 duizend unieke bezoekers per jaar. Dat is te optimistisch gebleken. De afstand naar Kerkrade bleek voor met name bezoekers van boven de rivieren te groot. Aan de programmering heeft dat overigens niet gelegen. Vanuit de Randstad werd met een scheef oog naar Kerkrade gekeken. Designmuseum Den Bosch heette nog gewoon SM-S en Het Nieuwe Instituut in Rotterdam heeft de status van nationale schatkamer van design en architectuur nooit kunnen waarmaken. Cube nam daarmee een sterke en unieke positie in het Nederlandse designveld.

De nieuwe luxe en kweekvlees

Cube heeft zich geprofileerd met eigenzinnige en zeer fraai ontworpen exposities met originele invalshoeken. De expositie Luxe? in 2018 was een verkenning van de veranderende economische en ethische opvattingen over luxe. Zo kan materiële perfectie tegenwoordig makkelijker worden gerealiseerd met digitale of gerobotiseerde productietechnieken. Ook authenticiteit staat onder druk door nepnieuws en slimme materialen met natuurlijke eigenschappen, zoals een glanzende witte kunststof die net als ivoor door de tijd verkleurd. Nieuwe ‘luxe-problemen’ doemen op door milieubelasting en groeiende welvaartsongelijkheid. Aan de hand van meer dan tachtig objecten werd een beeld geschetst van deze luxe van vandaag en morgen – en vooral ook overmorgen.

De expositie Nature was een coproductie met het Cooper Hewitt Museum in New York, het grootste designmuseum ter wereld. Deze internationale manifestatie bood een optimistische kijk op de natuur. Ook werd samengewerkt met Next Nature Network met de expositie over kweekvlees. Voor jonge ontwerpers werden diverse Design Challenges georganiseerd met sterke inzendingen. Ontwerptalent werd uitgedaagd om met innovatieve producten of services te komen op gebied van Duurzame Luxe of Het eeuwige leven.

Onderscheidend was Cube ook met de introductie van ‘designlabs’ waar studenten van hogescholen uit Limburg, Genk in België en het Duitse Aken samenwerkten aan designprojecten, uiteraard ook nu weer met een maatschappelijke impact. Deze labs waren toegankelijk voor bezoekers, die hier aan den lijve konden zien hoe een eerste schets leidt tot prototypes en een eindproduct; zelfs marketing en distributie kwamen aan bod. Daarnaast ontpopte Cube zich steeds meer als matchmaker tussen het ontwerpveld en het (Limburgse) bedrijfsleven.

Kortom, Cube was een vernieuwend museum dat zich ook buiten de eigen tentoonstellingszalen profileerde. Met het sluiten van Cube verliezen zestien medewerkers hun baan. Nederland verliest een eigenzinnig designmuseum met een scherp signatuur.

4 reacties op: Cube Designmuseum moet sluiten – provincie Limburg stopt subsidie

  1. Treurig om dat het eigenzinnige designmuseum CUBE moeten zien sluiten. Er werd eigenzinnig én toegankelijk geprogrammeerd. Het was een plezier om met de vriendelijke en capabele medewerkers samen te werken. Ik heb nooit begrepen dat er (voor zover ik weet) geen structurele landelijke ondersteuning voor CUBE kwam. Sterkte voor het CUBE team.

    1. @Koert van Mensvoort: landelijke ondersteuning is beneden de rivieren veel moeilijker te krijgen dan daar boven. Dat zie je helaas op veel gebieden. Misschien moet het Zuiden harder gaan roepen?

  2. Jammer voor zo’n mooi initiatief. Alle succes aan de medewerkers!
    Rode draad echter blijft voor veel experimentele initiatieven dat bezoekersaantallen helaas nog teveel tellen ipv het experiment. Bijdragen van overheden maar ook partners als kennisinstellingen, onderwijs en innovatieve bedrijven en organisaties moeten al voor het begin verder doordacht worden. Ik begrijp dat enig opportunisme (in deze bezoekersaantallen) in den beginne nodig is. Maar blijkt vaker toch ook de valkuil te zijn. Ik wens jullie veel succes in de toekomst!

  3. Beste,

    Het is een groot verlies voor NL. Een design museum dat zo duidelijk kan laten zien waar het om gaat met ook nog eens spraakmakende tentoonstellingen, maar bovenal een museum dat de samenwerking zowel internationaal als met het Nederlandse kunstonderwijs en het bedrijfsleven zo goed weet te implementeren, verdwijnt ineens van het museale speelveld.
    De overheid zou juist dit museum dat daadwerkelijk laat zien wat een design museum is moeten steunen. Sorry Limburg jullie laten iets uit je handen vallen wat eigenlijk een kostbare diamant is. Ik zou zeggen steek de koppen nog eens bij elkaar, onderneem actie zoek naar een oplossing voor behoud maar accepteer vooral niet dat juist dit museum moet sneuvelen.
    Succes en go for it.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *