DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

DDW-tour DAG 2: Terug naar de natuur met eco-sieraden en een boom-scanner

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow ‘For starters’ en een opvallende trend. Met vandaag: een hereniging van mens en natuur.

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

DDW-tour DAG 1: Facefilters, Rembrandt-selfies en ‘zelfhulp-design’

Elke dag gidst DesignDigger je door Dutch Design Week met de talkshow For starters en een opvallende trend. Met vandaag: een vloeibare identiteit met digitale outfits en ‘self design’.

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

Flex-werkplek van Sabine Marcelis is witte kubus met fonkelend interieur

In een witte kubus heeft de Rotterdamse ontwerper een opvallende gele werkplek verstopt. Dichtgeklapt het meubel worden verreden.

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

Deze afstudeerprojecten van de Design Academy spelen in op corona-crisis – maar zijn van blijvende waarde

De ‘corona-designs’ van de graduates van de Design Academy zijn optimistisch en bieden troost. Nu en straks als deze gezondheidscrisis is overwonnen.

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Wat gaat er wel door op DDW? Deze vier locaties zijn open voor publiek

Het Van Abbe Museum, MU, het designcomplex van Piet Hein Eek en de Kazerne zijn wél ‘gewoon’ open zijn voor publiek. Uiteraard met timeslots en (streng geadviseerde) van mondkapjes

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Wie winnen een Dutch Design Award? Een waterstofzuiger, een cliché-affiche en een ‘shock’ asbak!

Dit zijn de kanshebbers in de drie belangrijkste categorieën van de : product, communicatie en interactief.

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Nieuwe huisstijl DesignDigger door Studio Laucke Siebein

Naast de voortdurende nieuwsstroom is Design Digger uitgebreid met longreads, interviews en dossiers in de afzonderlijke pagina Digging Deeper.

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Jan des Bouvrie (1942-2020) – modernist ‘light’ met liefde voor wit, geometrie en glamour

Kijk hier het live-interview met Jan des Bouvrie op de eerste editie van DESIGN DIGGER LIVE. Ter gelegenheid van zijn 50 jarige jubileum waren ook diverse ontwerpers en museumdirecteuren te gast.

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Weggeef-exemplaar van ‘Carchitecture’, ronkend stijlboek vol bolides en beton

Wie wil er nou niet een gratis exemplaar van het boek Carchitecture? Daarvoor hoef je alleen de naam van de auto op de cover van dit fraaie bladerboek met auto’s en architectuur te mailen naar de reactie van Design Digger.

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

DDW cancelt alle fysieke presentaties – online programma juist uitgebreid

De gemeente Eindhoven heeft de vergunning voor DDW ingetrokken. Het evenement zal dit jaar uitsluitend online zijn te bezoeken.

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Bronzen stadslicht en lege discobollen op ‘corona-proof’ editie van big art

Vier tips voor de corona-proof editie van de kunstmanifestatie Bg Art op het Hembrugterrein in Zaandam.

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Virtueel en analoog morfen bij talent-nominaties van Dutch Design Awards

Productontwerper Simon Dogger, food designer Katinka Versendaal en ‘virtual couturier’ Iris van Wees zijn genomineerd in de categorie ‘Young Designer’. De uiteindelijke winnaar wordt over drie weken bekend gemaakt tijdens Dutch Design Week.

Exclusief interview over Atlas of Furniture Design – “Het is encyclopedie, prentenboek en tekstbundel ineen”

Eerst de cijfers, die zijn indrukwekkend namelijk: 1740 gedocumenteerde interieurobjecten van 546 ontwerpers en 565 fabrikanten, herkenbaar gepresenteerd met meer dan 2500 afbeeldingen, van gedetailleerde objectfoto’s tot historische documentatie zoals interieurs, patenten, brochures en naslagwerken in kunst en architectuur. Een team van 71 auteurs werkte acht jaar aan dit monumentale, bijna megalomane boek van meer dan 1050 bladzijden. En oh ja, het weegt ongeveer 4 kilo.

 Atlas of Furniture Design kan HIER worden besteld.  

De Atlas of Furniture Design is een uitgave van het Vitra Design Museum en is zowel een volledig naslagwerk voor designliefhebbers als een encyclopedisch referentiemiddel en een onmisbare bron voor wetenschappers en experts. “Het boek wil een aanvulling zijn op de bestaande designboeken, die veelal niet meer zijn dan glossy bladerboeken voor op de koffietafel”, zegt  eindredacteur Jochen Eisenbrand van het Vitra Design Museum. Niet voor niets is de eerste in in het boek een quote van de filosoof Bruno Latour: To design is always to redesign. “Hiermee willen we laten zien dat al die baanbrekende meubels van Thonet, Jacobsen of de Bouroullecs in dezelfde lange traditie van meubelontwerp staan. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Het complete interview met Jochen Eisenbrand kan hieronder worden bekeken:

Een van de grootste uitdagingen in dit… nou ja krankzinnige boek was het aanbrengen van hiërarchie. De belangrijkste objecten zijn paginagroot afgebeeld met nog eens een afzonderlijke pagina met een gedetailleerde tekst. De ook best belangrijke meubelstukken staan op één pagina met beeld en tekst; de ruim twaalfhonderd resterende meubels staan met een dozijn of meer bij elkaar op één pagina. “Bij sommige ontwerpen staat de iconische status buiten kijf, zoals de Roodblauwe stoel van Gerrit Rietveld of de Lockheed Lounge Chair van Marc Newson. Maar geloof, het waren lange, soms verhitte discussies met het redactionele team. Sommige stoelen zijn weliswaar onlosmakelijk verbonden met onze visuele cultuur maar daarvan bleek het verzamelen van informatie over het ontwerpproces of de afwegingen in de productie niet mogelijk. Deze moesten noodgedwongen klein worden afgebeeld.”

Atlas of Furniture Design is onderverdeeld in vier chronologische hoofdstukken: Early modernism (1780-1914), Modernism (1914-40), Post-war (1945-73) en Post-modernism-present (1974-now). Daarnaast zijn er aparte rijk geïllustreerde hoofdstukken over onder meer Plywood, het Monoblock en een tijdsbalk over het gebruik van diverse materialen.

De selectie is gebaseerd op de eigen collectie van meer dan zevenduizend meubelstukken, beginnend bij een houten eetstoel, handgemaakt in België in 1808. Ook bezit het Vitra Design Museum unieke prototypes en materiaalexperimenten van klassiekers als de Pantone Chair of de Plastic Chair van Ray & Charles Eames. Maar er zijn ook unieke stukken als een pauselijke troon of de Aluminium Chair van Rietveld uit 1942 (er zijn slechts vier van!) in de museumcollectie.

Vitra is onderdeel van GLUE, het driedaagse designevenement op diverse locaties in Amsterdam. In het Citizen M Hotel aan de Sarphatistraat staan onder meer de nieuwe Citizen Chair van Konstantin Grcic en exclusieve vazen van Ronan & Erwan Bouroullec.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *