Op klok ‘TIME=COLOUR’ van Sigrid Calon geven bewegende kleurcomposities de tijd aan

Het is geen functionele klok. Maar het is ook geen autonoom kunstwerk. Het object TIME=COLOUR van grafisch ontwerper Sigrid Calon en NAP Lab is uitsluitend allebei tegelijk. Het esthetische object toont het verstrijken van de tijd met behulp van steeds veranderende vormen en kleuren, waardoor unieke composities ontstaan naarmate de tijd zich ontvouwt.

Touch screen

Meer nog dan een markering van het tijdstip nodigt Het object om tijd anders te ervaren. Waarom moet tijd, en onze relatie daarmee, zo absoluut zijn? Gefixeerd op een specifiek moment, of dat nu al is geweest of nog moet komen?  Is dat wat wij willen? Vaak is het voldoende om te weten dat er iets is gebeurd, niet precies wanneer. De ‘klokken’ zijn leverbaar vanaf 1250 euro.

De figuratie van TIME=COLOUR kan worden aangepast middels een touch screen. Het is heel eenvoudig te installeren, gewoon aansluiten en de tijd instellen. Daarna kun je spelen en je favoriete stijl kiezen. De software voor de kunstzinnige klok is ontwikkeld door Coen Klosters van NAP Labs, dat ook meewerkte aan diverse installaties van DRIFT, waaronder onder het decor voor de opera EGO.

Lees hier over het decor van de opera Ego: Studio DRIFTt ontwerpt decor voor opera

Bewegende compositie

“Eigenlijk noem ik dit object liever geen klok”, zegt Sigrid Calon. “Ik zie het meer als een object gebaseerd op tijd. Tijdens het maken ervan speelden we met de verschillende percepties en representaties van tijd. Eén instelling, genaamd TIME=COLOUR, laat de cijfers bijvoorbeeld volledig weg, maar het verstrijken van de tijd komt nog steeds tot uiting in de achtergrondkleuren. Hierdoor ontstaan composities in bewegende kleurvlakken. Voor mij is dit zo geweldig dat we de tijd in kleur kunnen weergeven, is dit ooit eerder gedaan? Ik denk dat het er niet langer om gaat of je de tijd letterlijk kunt lezen, het feit dat je zoveel opties hebt en dat je kunt kiezen voor abstractie is het einde.”

Het object wordt  het een gelimiteerde oplage van 50 zou worden. Er zijn een aantal verschillende basisopstellingen, vertelt de grafisch ontwerper. “Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor slechts twee kleuren op de achtergrond, maar wel voor meer variatie in de cijfers. Sommige stukken hebben op de achtergrond de krachtige kleurencombinatie geel, rood, blauw en wit, wat uiteraard een beetje een eerbetoon is aan De Stijl en Mondriaan.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *