DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Studio Drift ontwerpt decor voor opera

Ontwerper Lonneke Gordijn, de vrouwelijke helft van het ontwerpduo Studio Drift, heeft het decor ontworpen van de uitvoering L’Orfeo door de Nederlandse Reisopera. Centraal in het ontwerp staat EGO, een blok gemaakt van meer dan 16 km flinterdunne nylon draden. Aan de acht hoeken van het blok zijn motoren gevestigd, die de draden spant of juist los laat hangen. Daardoor kan het blok zowel stijf als bijna wapperend ogen.

Deze transformerende installatie kan dan een veel breder scala aan emoties uitbeelden. De rigide vorm – een rechthoek – verbeeldt de starheid van onze menselijke denkpatronen en driften. Tegelijkertijd is het blok fluïde door de flexibele draden, waarmee het sculptuur om de grilligheid van het menselijk gedrag uit te drukken.

Hoofdpersoon in L’Orfeo is de gelijknamige held. De focus werd gelegd op Orfeo, die vastzit in een star perspectief van liefde en leven, maar uiteindelijk erin slaagt om een ​​betere versie van zichzelf te worden. Hij moet vechten tegen de regels van de natuur en dit nieuwe doel om te vechten maakt hem sterker en zorgt ervoor dat zijn perspectieven veranderen in compleet nieuwe en onverwachte manieren. In de normaliteit van het leven merkt hij echter dat hij niet in staat is om deze nieuw verworven kracht te gebruiken en niet uit zijn oorspronkelijke perspectieven kan stappen.

De inspiratie de innerlijke wereld van de mens weer te geven aan de hand van een geometrisch blok vond Gordijn in de natuur. “Afwezigheid van vloeibaarheid een van de meest opvallende verschillen is tussen door de mens gemaakte objecten en natuurlijke objecten. Terwijl in de natuurlijke omgeving dingen bijna elke vorm kunnen hebben, kiest de mens veelal voor starre rigide vormen. De archetypische belichaming van de mensheid is het vierkant en rechthoek. Boeken, huizen, bakstenen zijn voorbeelden van de behoefte van mensen om de beschikbare ruimte te beheersen, te berekenen en te verdelen.

Lonneke Gordijn

L’Orfeo (1607) van Claudio Monteverdi is de oudste opera die tot op heden nog wordt uitgevoerd. De productie is een samenwerking van Lonneke Gordijn en regisseur Monique Wagemakers en choreograaf Nanine Linning. De première is plaats op 25 januari in Enschede. Op 9 en 11 februari staat de Nationale Reisopera in Carré in Amsterdam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *