Naar aanleiding van de Tweede Kamerverkiezingen van 22 november lanceert Algemene Beschouwingen voor de derde keer een serie alternatieve verkiezingsposters . De beste posters worden tentoongesteld op designfestival Design Passage in Den Haag. Aanstaande zondag is inititiatiefnemer Edwin Vollebergh van Studio Boot te gast op de talkshow van het nieuwe designfestival in café Dudok in Den Haag.
Lees hier een preview van dit nieuwe desig festival in Den Haag: Design Passage is nieuw 3-daags festival met vijftig exposanten in historische locatie
Ze staan er weer in alle 342 gemeenten in Nederland. De grote houten panelen waarop alle politieke partijen hun posters mogen plakken. Maar veel aandacht trekken deze grafische ontwerpen niet meer. Niemand ook die ze nog achter het raam plakt. De politieke arena is deze eeuw verschoven van de straat naar het internet.
Wat ook niet helpt: veel posters zijn nogal voorspelbaar. Het gezicht van de lijststrekker (maar al te vaak een witte man) met daarbij een stevige oneliner en ergens rechtsonder het logo. Dat is voor veel politieke partijen nog steeds de gangbare verkiezingsposter.
Best jammer eigenlijk, deze verschraling van de politieke poster want er waren bijzondere exemplaren. De blote vrouw met koe in de wei (PSP, 1971) is zelfs een design icoon. Bovendien kan een partij zich met een uitgekiende beeldcampagne opnieuw uitvinden, zo bewees ontwerpbureau Thonik dat in 2008 de SP met een frisse identiteit transformeerde van een norse tegen-beweging tot een positieve partij.
Verkiezing beste verkiezingsposter
Uit frustratie over de teloorgang van de klassieke politieke design hebben meer dan 160 grafisch ontwerpers onder de noemer Algemene Beschouwingen een alternatieve verkiezingsposter ontworpen. Veel strikter dan een ‘stem groen’ dan wel ‘links’ gaat het kiesadvies niet. De grafische zeggingskracht is daarbij belangrijker dan partijpolitiek statement, een verdwaalde afbeelding van Pieter Omtzigt daargelaten. Wel is er een uitgesproken tegenstem te zien, waarbij vooral Baudet en Rutte het moeten ontgelden. Alle posters zijn te zien op de website van Algemene Beschouwingen. Daarnaast zijn selecties te zien op diverse locaties in Den Bosch, Den Haag en Breda.
Op zondag 19 november 11-12.30u wordt initiatiefnemer Edwin Vollebergh van Studio Boot geïnterviewd in café Dudok in Den Haag. De talkshow wordt georganiseerd door het nieuwe Haagse designfestival Design Passage en DesignDigger. Ook schuiven aan de legendarische ontwerper Gert Dumbar en Toon Lauwen, medeorganisator van Design Passage. Aanmelden kan HIER.
Algemene Beschouwingen
Algemene Beschouwingen is bedoeld om de verkiezingen actief onder de aandacht te brengen met een ongebruikelijke, experimentele en alternatieve beeldtaal. Net als met de verkiezingen wordt er gestemd. Op woensdag 22 november kies jij samen met alle andere Nederlanders het beste verkiezingsaffiche uit alle inzendingen; daarnaast kiest een jury ook een winnend affiche. Beide winnaars ontvangen de Algemene Beschouwingen Award!
Het platform Algemene Beschouwingen is ontstaan naar aanleiding van de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 en zich richt op het ontwerpen van alternatieve verkiezingsposters. Inmiddels is dit de derde verkiezing waarvoor alternatieve posters worden ontworpen. De ontwerpers doen belangeloos mee en krijgen daarvoor de vrije hand in hun posterontwerp.
Algemene Beschouwingen is een project van Nieuwe Bossche School en Graphic Matters. De Nieuwe Bossche School is weer een gelegenheidscollectief van vier Bossche grafisch ontwerpstudio’s: ATTAK, Autograph, Studio Boot en Studio Turbo. Deze licht-activistische beweging staat voor ruimhartig omgaan met typografie als (illustratief) beeldmiddel en royaal kleurgebruik. Het activisme uit zich in strekking en communicatiemiddelen; de poster op straat.