Nieuws

Liveprogramma ‘Tech for Society’ onderzoekt rol van AR en VR in maatschappelijke vraagstukken

In samenwerking met Pakhuis de Zwijger onderzoekt DesignDigger in een drieluik van liveprogramma’s  de impact van nieuwe digitale ‘immersieve technologieën’ op de samenleving. De eerste van deze serie Tech for Society duikt op dinsdag 28 februari (20-21.30u) in de wereld van augmented reality, waarbij met een bril of smartphone een virtuele laag over de werkelijkheid wordt gelegd.  

‘Immersieve technologieën’ als virtual reality, augmented reality en mixed reality zijn simpel gezegd digitale toevoegingen aan de realiteit of compleet nieuwe werelden waarin je je kunt onderdompelen en die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen. Deze technologieën bestaan al een tijdje, maar ontwikkelen zich ook nog steeds in hoog tempo. Daarom onderzoekt DesignDigger met Pakhuis de Zwijger in drie afleveringen van de serie Tech for Society de toepassingen van ‘immersieve technologie’. 

Toegang is gratis. Reserveren voor dit event kan HIER

FOTO Patrick Schneider / Unsplash

De eerste avond uit deze serie zoomt op dinsdag 28 februari (20-21.30u) in op augmented reality. Hierbij wordt met een bril of via een app op je telefoon of tablet, een virtuele laag over de werkelijkheid gelegd. Wat je ziet is dus een combinatie van de echte wereld, verrijkt met virtuele elementen. Dankzij Pokémon Go weet tegenwoordig iedereen wat AR is, maar wat kunnen we er nog meer mee?

De sprekers zijn:

Merel van Helsdingen is oprichter en directeur van NXT Museum in Amsterdam, het eerste museum voor digitale kunst van Nederland. Met multimediale en interactieve exposities wil het museum bezoekers aan het denken zetten over AI, toekomstige media, nieuwe identiteiten en meer.

Wouter Nieuwenhuizen is onderzoeker bij het Rathenau Instituut. Wouter houdt zich voornamelijk bezig met de maatschappelijke verantwoordelijkheid en regulering van technologiebedrijven.

Tim Laning is de oprichter en directeur van Grendel Games, dat als doel heeft de ‘game’ terug te brengen in serious games. Eén van de games die ze hebben ontwikkeld is het educatieve AR spel “Blok Out“. Tijdens een bezoek aan de middeleeuwse gevangenis de ‘Blokhuispoort’ in Leeuwarden, hebben de bezoekers de mogelijkheid Blok Out te gebruiken om meer te weten te komen over de geschiedenis van het gebouw.

Isabelle Udo is een digital artist gevestigd in Amsterdam en creative director van videOrbit Studio, waarmee ze uitgebreide AR-ervaringen creëert voor high-end en multinationale klanten, waaronder Versace, Meta, Coachella, Burberry en Tommy Hilfiger.

Lindy Damen wil met haar eVRgreen Studio bijdragen aan de duurzame transitie. Denk aan de effecten van klimaatverandering laten zien in VR of een ijsbeer in de klas zetten met AR.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *