INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

DESIGN DIGGER LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal? Donderdag 29 september in Pakhuis de Zwijger

De 12de editie van het live-magazine van DesignDigger staat op donderdag 29 september (20-21.30u) geheel in het teken van de metaverse. Dat nieuwe internet waar we niet ‘op’ maar ‘in’ gaan met virtual reality. Toetsenbord en muis worden verruild voor spraakbesturing en zelfs motion suits. In deze virtuele wereld zullen we niet alleen gamen en shoppen maar ook werken of een concert bezoeken. Maar hoe realistisch is dit toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum? Hoe gaat deze digitale droomwereld eruit zien? Wordt dit een toevluchtsoord voor de harde realiteit? En hoe zit het eigenlijk met big data en privacy in de metaverse?

Deze vragen – en andere – komen aan bod op de 12de en gratis editie van het kwartaalprogramma DesignDigger LIVE in Pakhuis de Zwijger. Met als gasten onder meer:

Niki Smit – Monobanda

Monobanda

Niki Smit is mede-oprichter en creatief directeur bij Monobanda, een visual agency dat games ontwikkeld en immersieve en virtuele omgevingen creëert voor diverse internationale organisaties en musea. Daarbij worden de grenzen van gaming en fysieke interactie verkent én verlegt. De focus van Niki ligt in het creëren van projecten die het menselijk lichaam, de fysieke ruimte en de virtuele wereld op verrassende manieren verbinden, het creëren van betekenisvol spel dat de ruimte tussen kunst, wetenschap en onderwijs vult. Daarnaast was hij mede-oprichter van ExploreDEEP, waar hij meditatieve (en ademgestuurde!) VR-ervaringen creëert. Naast het regisseren van verschillende prijswinnende interactieve ervaringen ontving Smit onlangs de Dutch Directors Guild Award voor Best digital Storytelling 2020.

Luuk Goossen

Luuk Goossen is als onderzoeker verbonden aan de VR Zone van het New Media Centre – onderdeel van TU Delft Library. Dit Virtual Reality lab is gehuisvest op de begane grond van de TU Delft Library. De VR Zone heeft toegewijd personeel om studenten, docenten en onderzoekers te helpen bij het gebruiken, bouwen en verkennen van VR/AR. De hulp die wordt geboden is breed, van assistentie bij een aanvraag voor een scriptie of afstudeerproject, tot het verkennen van VR-oplossingen in onderzoeks- of leeromgevingen.

Jann de Waal

Jann de Waal is bestuurslid ClickNL, het topsectorinstituut van de topsector creatieve industrie in Nederland. Een grote kans én uitdaging voor de creatieve industrie is digitalisering, in het bijzonder  samenleving digitaliseert ‘virtualiseert’. ClickNL heeft daarom – in overleg met de ministeries van EZK en OCW – besloten om een coalitie te vormen van contentmakers, ontwerpers en digitale experts de creatieve industrie bekend te maken met extended reality (xr), de verzamelnaam voor een range van immersieve technologieën als virtual reality en augmented reality. Daarnaast is Jann de Waal lid van het Topteam Creatieve Industrie. De creatieve industrie is één van de negen topsectoren, dit zijn sectoren waar het Nederlandse bedrijfsleven en onderzoekscentra wereldwijd in uitblinken.  Tot slot was hij medeoprichter en voorzitter van DDA, de branchevereniging voor digitale bureaus, en in die hoedanigheid nauw betrokken bij de oprichting van de Federatie Dutch Creative Industries.

Mirjam Vosmeer

Mirjam Vosmeer is onderzoeker bij het Lectoraat Play & Civic Media van de Hogeschool van Amsterdam. Mirjam heeft een achtergrond in televisie, media en scenarioschrijven. In 2010 presenteerde ze haar proefschrift over het onderwerp Videogames & Gender, aan de Universiteit van Amsterdam. Haar huidige onderzoek richt zich op Virtual Reality, in het bijzonder filmische VR.

Mariëtte van Huijstee

Mariëtte van Huijstee

Mariëtte van Huijstee is themacoördinator bij het Rathenau Instituut. Dit onafhankelijke kennisinstituut houdt zich ruim 35 jaar bezig met onderzoek en debat over de impact van wetenschap, innovatie en technologie op de samenleving. Van Huijstee richt zich op vraagstukken rond toenemende digitalisering van onze samenleving. Haar focus ligt daarbij op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van private actoren in de technologie en innovatie sector – denk aan socialemediaplatforms en andere platformbedrijven. Mariëtte is in 2009 gepromoveerd aan het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling en Innovatie op een proefschrift naar interacties tussen bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties en de invloed  daarvan op maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Georgios Athanassiadis

Georgios Athanassiadis is managing director bij Your Majesty. Dit creatieve agency bedenkt, ontwerpt en ontwikkelt campagnes voor merken en instellingen voor verschillende digitale media – van internet tot immersieve apps. Your Majesty zet daarbij vooral in op gebruik van nieuwe digitale media als virtual reality en augmented reality. Voor merken als Adidas, Samsung, Airbnb en Spotify zijn strategieën ontwikkelt voor activiteiten in de metaverse. Op de eigen website publiceert het bureau regelmatig papers en longreads over de metaverse. Het bureau werd tien jaar geleden opgericht door drie Zweden is nu een innovatief design- en tech bedrijf met kantoren in New York en Amsterdam. Georgios is geboren en opgeleid in Zweden.

Dit programma wordt ondersteund door:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *