INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt een point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen.” Dat is de strekking van de oratie van Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur in zijn oratie aan de UvA op vrijdag 18 november.

Het internet en de vele verslavende apps zijn in handen van big tech, die weinig ophebben met de rechten van het individu en de samenleving als geheel. Dat is al jaren de opvatting van Geert Lovink op basis van zijn multidisciplinaire onderzoek met kunsthistorici, wetenschappers, ontwerpers en kunstenaars naar Wikipedia, zoekmachines, cryptovaluta en met name de sociale online platforms. Nieuw is zijn inzicht dat de nadelen van online je mening delen zo groot zijn geworden, dat er een massale digitale detox van internetgebruikers op gang kan komen. “Uiteindelijk is zelfs een ‘Extinction Internet’ waarin we ons afkeren van het internet niet ondenkbaar.”

De oratie van Geert Lovink is vrijdag 18 november om 16.30 uur is live te volgen via deze livestream. De voertaal is Engels.

Geert Lovink
FOTO Bob Bronshoff

Lovink is een van de Nederlandse internetpioniers. Zo was hij betrokken bij De Digitale Stad, een voorloper van het internet. De oprichters zagen voor zich dat dit een decentraal netwerk zou worden, bijgehouden door burgers en voor burgers. “Die strijd hebben we grandioos verloren.” Medestrijder en Waag-oprichter Marleen Stikker beoogt in haar boek Het Internet Is Stuk dat we nu aan de slag moeten om een vrij internet te redden. Lovink zet daar zijn vraagtekens bij: “Is het internet nog wel te repareren?”

Een kapot internet

Voor de doorsnee gebruiker worden de negatieve effecten van internet te groot. “Allereerst psychologisch. Niet alleen lijden veel jongeren aan een verwrongen zelfbeeld en angststoornis, ook is sprake van een externalisatie van functies – bepaalde kritische functies van je brein worden uitbesteed. Neem het kortetermijngeheugen dat steeds slechter wordt. Onze aandacht wordt steeds verbrokkeld en heel gericht gestuurd.” Daarnaast ontspoort volgens Lovink de sociale controle en worden internetgebruikers verregaand gevolgd. “De vermeende vrijheid van je mening uiten is er eigenlijk al niet meer. Ook in Nederland heeft het inmiddels gevolgen als mensen een afwijkende mening online delen, bijvoorbeeld voor hun baan of hun vriendenkring. Er zijn al aanwijzingen dat mensen steeds minder hun mening posten.”

Lees ook dit interview met Geert Lovink over de impact van Facebook en TikTok: “Een gereguleerd socialemediaplatform zou algemeen beschikbaar moeten – zijn net als drinkwater”

BEELD Mieke Gerritzen

Toekomstscenario

Repercussies zijn ook hier te verwachten, aangezien de controle steeds geavanceerder wordt. “In China is het al zo dat je de trein niet meer kunt nemen, als je een ‘verkeerde‘ mening hebt. En mensen die een visum aanvragen voor de VS moeten eerst al hun sociale media profielen laten zien. Dat is hier nu nog niet het geval maar het wordt steeds meer een reële optie.” Als een reactie zullen mensen zich van internet gaan afwenden, denkt Lovink. “En zelfs een afkeer van technologie.”

Lovink schetst een scenario van Extinction Internet, een toekomstscenario waarin internet zal wegvallen of beperkt functioneert. “Het is goed mogelijk dat, gezien de klimaaturgenties, de benodigde infrastructuur – elektriciteit – gaat uitvallen, waardoor internet ook uitvalt. De hele bevolking is ervan afhankelijk, en dan komt Elon Musk om de hoek kijken, met een heel dure en moeilijk te verkrijgen satellietverbinding.” De enige oplossing is afstand nemen van het internet. “Hoe belangrijk vinden we het dat alle bruggen digitaal op afstand worden bestuurd? Waarom moeten brugwachtershuisjes worden omgetoverd tot hotelkamers? Waar is die nieuwe efficiëntie op gebaseerd? En hoe overtuigend is die reden?”

Eén reactie op: INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

  1. Het is inderdaad de hoogste tijd om tot bezinning te komen! Mijn beide MacBooks waren er vorige week mee gestopt. Ik moest het systeem opnieuw installeren en alle wachtwoorden opnieuw invoeren. Ik schrok van de de opdringerige dwingende manier waarop Google zich daarbij manifesteert, bij elke handeling werd ik naar hen verwezen en verplicht via hun zaken te regelen.
    Op Facebook een keer een GRATIS seminar van een markering coach aangeklikt en wordt sindsdien bedolven onder de advertenties van de financiële cowboys… Net als geld hier niet langer het middel maar het doel is geworden gaat het met de technologie dezelfde kant op. Ik was aanwezig bij een workshop over NFT’s en ook hier draaide het voornamelijk over geld en de technologie. “Het gaat toch die kant op en dan wil ik er liever bij zijn!” riep de ontwerper. Om succesvol te zijn op deze platforms moet je vooral geprogrammeerde kunst maken en zeker geen paintings en photos laten zien. De techniek is niet langer het middel maar het doel en dat verdrukt de menselijke creativiteit, het sloopt de artistieke diversiteit. Als illustrator heb ik dat al zien gebeuren bij de opkomst van het digitaal ontwerpen in de jaren tachtig. De eenheidsworst die ontstond in vormgeving. Het werd geleidelijk aan erger: als je een cirkel tekend met de computer is deze perfect rond of een gave elips door een slippertje van de muis. Als je dat op je beeldscherm ziet werkt dat heel anders in het creatieve proces dan wanneer je met een sitft op fysiek papier werkt. Dan wil een bedoelde cirkel nog wel eens een hobbel hebben en leiden naar een hondenkop of zie je misschien een appel voor je (met een hapje eruit…)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *