Design-startup OCCO biedt efficiënte online-databank met 250 duizend interieurproducten
Habitat
Interieur
Het e-commerce bedrijf OCCO uit Estland vestigt zich dit jaar in Nederland met een digitale tool om eenvoudig interieurproducten te vergelijken en een fysieke showroom. CEO Paul Veetõusme licht toe: “Met één muisklik kunnen gebruikers alle producten van 500 merken vergelijken.”
Wat heeft het designjaar 2021 in petto? Slot: must see expo’s en events!
Event
Aan het begin van het jaar wordt in een serie vooruitgeblikt op de belangrijke exposities, beurzen, manifestaties en events. Met vandaag: wat je echt niet mag missen.
Wat heeft het nieuwe designjaar 2021 in petto? Deel 1: exposities in binnen- en buitenland
Event
In een tweeluik blikt DesignDigger vooruit op een nieuw designjaar. Waar moeten we heen en wat mogen niet missen? De aftrap is een overzicht van alle belangrijke designexposities in binnen- én buitenland .
Licht in de donkere maanden #3 – Dansende zonzoekers van VANTOT
Product
Designduo VANTOT ontwerpt Sunseeker voor het Victoriapark in hartje Eindhoven. De paraplu-vormige lantaarns zijn duurzaam en interactief en nemen een voorschot op de ‘Smart Cities’.
Circulair Warenhuis lanceert collectie van gepimpte kringloopmeubels
Habitat
Product
Ontwerpers Nienke Hoogvliet, Studio Makkink & Bey, Fraser McPhee en Max Lipsey hebben producten ontworpen van restmateriaal. De pas geopende showroom is een sfeervolle oude kas in Leiden.
Licht in donkere maanden #1 – ‘Luminosa’ van Morgan Ruben is een interactieve gloeiworm
Habitat
Product
In de donkere maanden van het jaar toont DesignDigger de meest bijzondere lichtobjecten. Zoals de Utrechtse ontwerper Morgan Ruben die zich laat inspireren door zowel technologie als natuur.
On-demand minibioscoop The (Any) Thing heeft James Bond-interieur van conceptbureau …,staat
Interieur
The (Any) Thing is een innovatieve filmervaring waarbij de bezoekers zelf een film en tijd kunnen kiezen. Het bijpassende, comfortabele interieur is ontworpen door het Amsterdamse bureau …,staat.
3D-geprinte tulpenvazen en vier andere remakes van klassieke Delfts Blauw
Habitat
Product
Een jonge generatie ontwerpers wordt geïnspireerd door het eeuwenoude erfgoed van beschilderd aardewerk. “Ik maak een digitale update van een eeuwenoud ambacht.”
NU ONLINE: ‘Design Digger Live #5 – Ego-design’. Over doe-het-zelf ontwerp van onze identiteit en emoties
Op dinsdag 24 november werd de vijfde editie van de talkshow Design Digger Live gelivestreamed vanuit Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Onder de noemer ‘Ego -design’ werd de trend onderzocht dat ook identiteit en emoties – kortom, de hele mens – een ontwerp kan zijn. Hoofdgast was curator, vormgever, boekenmaker en allround cultuurcriticus Mieke Gerritzen. Aanleiding was haar recente boek Help Je Zelf! De opkomst van self design, uitgebracht door uitgeverij Valiz. Verder waren er presentaties van animatiefilmer Deborah van Putten, modeontwerper Hugo Out en documentairemaker Mariska Stapel.
Het programma kan worden teruggekeken via onderstaande link:
Succesverhalen in onzekere tijden
Het thema van deze Design Digger Live is Ego-design. Met als aanleding het boek Help Je Zelf! De opkomst van self design een reactie van Mieke Gerritzen op stroom aan zelfhulpboeken en -cursussen die de laatste jaren zijn gelanceerd. De mogelijkheden om ons leven vorm te geven zijn groter dan ooit. We ontwerpen onze eigen identiteit, creëren ons eigen beeld en presenteren ons zoals we gezien willen worden. De verschillende fantasierijke methoden en ideeën om jezelf te upgraden – door een dieet te volgen om het perfecte lichaam te krijgen, je talenten om te zetten in een succesvol bedrijf, of geluk te vinden door een nieuwe liefde te ontmoeten – worden gezien als nieuwe vormen van creativiteit of zelfontwerp. De moderne mens is voortdurend bezig met het ontwerpen van zichzelf.
Tegelijkertijd worden er ook steeds hogere eisen gesteld aan onze persoonlijkheid. aan ons meer van ons gevraagd. Wie ben je, wie wil je zijn en wat moet je doen om daar te komen? Onze identiteit werd vroeger gevormd door onze gemeenschappen, families en vrienden. Maar in het online tijdperk wordt van ons verwacht dat we onze eigen succesverhalen schrijven op sociale mediaplatforms waarin wij rijk, mooi, gelukkig en succesvol zijn. Maar wij leven in tijden van grote onzekerheid: gezondheid, klimaat en economie zijn in crisis. Hoe gaat de moderne mens om met deze stress en de druk om steeds weer een verbeterde versie van zichzelf te realiseren?