INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Interieurontwerper Maurice Mentjens heeft het nieuwe Museum W in Weert zowel van binnen als buiten een facelift gegeven. Dit voormalige Gemeentemuseum Weert is sinds 1982 is gevestigd in het voormalige stadhuis. Mentjens heeft de monumentale historische elementen van het markante rijksmonument in het centrum van de stad weer zichtbaar gemaakt en het van een compleet nieuwe museuminrichting voorzien. De blikvanger is de matglanzende gouden achtergevel. de museumentree is bewust verplaatst naar de zuidelijke zijgevel waardoor het museum een herkenbare gelijkvloerse ingang heeft die makkelijker toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Ook is het nu mogelijk om in de expositieruimtes op de begane grond één aaneengesloten wisseltentoonstelling te creëren.

De ‘gouden’ façade heeft een schil van Tecu®Gold, een nieuwe legering van gerecyclede aluminium en koper. De keuze van Maurice Mentjens voor dit materiaal is weloverwogen. In tegenstelling tot messing veroudert het materiaal niet en wordt het niet bruin of zwart, maar blijft het mooi matglanzend geel, net als onze euromunten die hiervan worden gemaakt. “Het materiaal verbeeldt daarnaast de grote culturele rijkdom en is een mooie verwijzing naar de kostbare historie die hier bewaard wordt voor de volgende generaties”, verklaart de ontwerper zijn keuze voor dit bijzondere materiaal, dat voor het eerst grootschalig is toegepast op dit museum.

Openingsexpositie door Studio Job 

Maurice Mentjens ontwierp ook de nieuwe collectiepresentatie van Museum W in het gerenoveerde en gerestaureerde museumgebouw. De bestaande, maar decennialang weggewerkte, elementen zoals de lambrisering in de gangen en het originele eikenhouten plafond van de oude Raadszaal zijn weer in oude luister hersteld. De wanden van deze monumentale ruimte zijn voorzien van een textiele wandbekleding en wordt nu gebruikt voor exposities en publieksactiviteiten zoals lezingen en concerten. De ontwerper heeft alle meubels, vitrines en ophangsystemen speciaal voor Museum W ontworpen. Hierbij is zoveel mogelijk gebruikt gemaakt van duurzame en recyclebare materialen.

De openingsexpositie Forever Endeavour wordt gemaakt door de in Weert geboren en internationaal bekende ontwerper Job Smeets van Studio Job. Met een team van 25 vakmensen opereert Smeets in de renaissancistische geest, worden traditionele en moderne technieken gecombineerd om unieke, once-in-a-lifetime, objecten te vervaardigen. Het oeuvre van Studio Job beweegt zich tussen autonoom en toegepast. Smeets geeft leiding aan een team van ca 25 bijzonder getalenteerde ambachtslieden-kunstenaars om uiteenlopende kunstwerken, projecten en installaties te vervaardigen. Studio Job is werkzaam op het gebied van kunst, interieurs en design voor een breed scala van vooraanstaande klanten, galerieën en verzamelaars.

De verborgen boodschappen van Maurice Mentjes

Al even gelaagd zijn de interieurconcepten van Maurice Mentjens. Voor wie het wil zien, ligt er onder het fraai gepolijste oppervlak telkens weer een nieuwe boodschap verborgen. Zoals in theaterrestaurant de Nieuwe Vorst in Tilburg, waar geraffineerd wordt ingespeeld op de schijnwerkelijkheid achter de decors. Lang niet iedereen zal al die gelaagdheden uiteen rafelen, maar voelt wel onbewust het spanningsveld. Een vonkje mystiek dat mogelijk bijdraagt aan het bewuster ervaren van de omringende ruimte.

Samen met een klein dynamisch team werkt hij met name aan de projectinrichting van winkels, horeca, kantoren en musea. Opdrachtgevers zijn onder andere het Bonnefantenmuseum in Maastricht, het Frans Hals Museum in Haarlem, Post Panic videoproducers in Amsterdam, het DSM-hoofdkantoor in Heerlen en Schiphol. Het bureau won o.a. drie Dutch Design Awards en drie German Design Awards.

2 reacties op: Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

  1. Mentjens won ook de Herengracht Industrie Prijs 2016 voor zijn ontwerp voor The Smart Shop Eindhoven en nam de prijs in ontvangst uit handen van jury voorzitter Prof. Cees Dam.

  2. Maurice Mentjens is een waar genie; waarschijnlijk een van de grootste design talenten ter wereld van de afgelopen decennia. Museum W is het zoveelste meesterwerk van Maurice. Hopelijk kunnen we in de nabije toekomst nog veel meer nieuwe prachtige werken van hem bewonderen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *