INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

NFT FILES #3 Tjep verkoopt digitale update van sieraad ‘Bling Bling’ als NFT: “Kapitalistisme past zich voortdurend aan.”

Precies twintig jaar geleden lanceerde Tjep, de studionaam van de Nederlandse ontwerper Frank Tjepkema, het sieraad Bling Bling. De iconische logo’s van honderd bedrijven – van Chanel en MacDonalds tot Volkswagen of Playboy – waren over elkaar gelegd, zodat ze samen een gouden amulet vormden. “De wereld is verandert sindsdien”, zegt Tjepkema. Daarom besloot hij vorig najaar het sieraad een update te geven met 61 nieuwe logo’s – waaronder Instagram, Tesla en Tinder. Één logo werd verwijderd: de fabrikant van fotofilms Fuji. “Als symbool van merken die de digitale boot hebben gemist.”

Voor de launch van de nieuwe Bling Bling – uitgebracht in een gouden en een zwart-metalen editie, elk in een genummerde oplage van honderd exemplaren – maakte Tjepkema de zes minuten-durende animatiefilm Logos waarbij de gouden logo’s één voor over elkaar vallen. “Het eerste logo dat in de animatie over het scherm buitelt is van Roche, een farmaceutische fabrikant dat door de covid-pandemie opeens een andere lading heeft gekregen.” Als het sieraad compleet is, slaan de logo’s zwart uit, waarna ze uiteindelijk verpulveren. “Als laatste tuimelt de Facebook-duim uit beeld, maar dan wel omlaag.” Uiteindelijk blijft er niets van over en tuimelen de gouden logo’s weer opnieuw over elkaar. “Het kapitalistische systeem past zich voortdurend aan.”

Lees ook het interview met Andrès Reisinger, ontwerper van de eerste NFT-meubelcollectie: NFT FILES #2 “Dit is hét kantelpunt in digitaal design”, zegt Andrés Reisinger, maker van de eerste NFT-meubelcollectie

Cryptomunt Ethereum

Wat zeker ook geldt voor de kunstwereld, die sinds vorig jaar in de ban is van NFT, een soort contract waarmee het eigendom van digitale werken kan worden vastgelegd. “Een van de 61 nieuwe logo’s is bijvoorbeeld van Ethereum, de cryptomunt waaraan de NFT’s zijn gekoppeld.” Dus besloot Tjep Bling Bling te verkopen als een NFT op Opensea.com, de grootste website voor het verhandelen van deze digitale kunst.

De kopers van een NFT van zijn Bling Bling krijgen een highres versie van de animatiefilm Logos. “Deze kan bijvoorbeeld in een loop worden afgespeeld op een artscreen dat als een schilderij aan de muur hangt.” Daarnaast krijgen ze het eigendom van de digitale afbeelding van één logo. “Er worden in totaal dus 160 únieke NFT’s verkocht.” Elke 54 uur ‘dropt’ Tjepkema een nieuw logo als NFT. “Zo zijn over precies een jaar alle NFT’s gelanceerd.” Aan elke NFT is een merklogo gekoppeld, beginnend bij de post-it memo’s M3 tot het nieuwe onlinevergadersysteem Zoom. “Wie wil kan ook merklogo kiezen. Zo kan een interessante dynamiek ontstaan waarbij sommige merklogo’s zichtbaar meer gewild zijn dan andere.”

“Het sieraad is nu onderdeel geworden van het kapitalistische systeem dat het bekritiseerd.”

Natuurlijk zijn NFT’s een nieuw en interessant verdienmodel, beaamt Tjepkema. Maar door Logos als een NFT te verkopen, krijgt Bling Bling – dat een commentaar is op het kapitalistische systeem – er een conceptuele laag bij. “De economische waarde van logo’s wordt nu vertaald in het nieuw financiële systeem van cryptomunten. Het sieraad is nu onderdeel geworden van het kapitalistische systeem dat het bekritiseerd.” Bovendien blijft het digitale werk voor iedereen toegankelijk. “De koper van een sieraad hangt het in zijn huiskamer op, waar het voor bijna niemand te zien is.”

Lees hier wat de impact van NFT’s voor design: NFT FILES #1 De stormachtige opkomst van de NFT’s – en wat dat betekent voor design en architectuur

Hype  en speculatie

Dat er een zweem van hype en speculatie rond de NFT-kunst hangt, is volgens Tjepkema marktwerking. “Sommige werken op Opensea.com verdwijnen in de anonimiteit. Andere werken krijgen een buzz en stijgen in waarde.” Daarin verschilt de digitale kunst niet van de reguliere kunstmarkt. “Kijk naar Banksy en zijn stunt om een werk door de papierversnipperaar te gooien, waarna de waarde ervan meteen verveelvoudigde.” Daarbij, de aanvankelijke waarde bepaling van de NFT-werken is niet alleen volledig transparant maar ook volgens een vast systeem waar Tjepkema zelf geen enkele invloed op uitoefent. “De waardebepaling is feitelijk inzichtelijker dan bij de kunstverkoop in galeries, waarbij de galeriehouder zelf kan bepalen hoeveel en werk waard is.”

De kopers van een gouden of zwart-metalen Bling Bling hebben ook het eerste kooprecht op een NFT, wat interessant is omdat de prijs bij elke NFT met het startbedrag van 0,005 Ethereum (omgerekend ongeveer 15 euro). wordt verhoogd. Oftewel: de eerste koper krijgt het logo van de post-its 3M en betaalt daarvoor 0,005 Ethereum. Het laatste logo’s – van het online-vergadersysteem Zoom – kost 160 keer zo veel oftewel 0.8 Ethereum (volgende huidige koers ongeveer 2400 euro).

“Kopers van mijn werk krijgen ook weer voorrang bij de launch van een volgend digitaal ontwerp.”

Op deze manier bouwt Tjepkema een online gemeenschap van kopers en andere geïnteresseerden op rond zijn werk. “Kopers van mijn werk krijgen ook weer voorrang bij de launch van een volgend digitaal ontwerp. Wie weet wordt Bling Bling in een abstracte vorm zo zelf een logo”, lacht Tjepkema.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *