INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

TERUG NAAR NU #1 – Mondkapjes: de katoenlapjes van Lien-ten Wu

Het mondkapjes is een mode-item. Er is keuze uit exclusieve designer-exemplaren van Gucci of juist een doe-het-zelf-exemplaar voor de crea-bea’s – en alles daartussen. Terwijl nog geen twee jaar geleden de eerste dragers van een mondkapje in Europa – veelal Chinezen en andere Aziatische mensen – nog op afkeurende blikken konden rekenen. Zij droegen dit mondkapje nota bene als geruststelling dat ze alle voorzorgsmaatregelen in acht namen.

Maar Europeanen – Nederlanders niet in de laatste plaats – zijn niet zo van de gezichtsmaskers. Wat ongetwijfeld te maken heeft de middeleeuwse ‘pestmeesters’ en hun afschrikwekkend masker met snavelneus gevuld met kruiden en specerijen om de stank van ziekte te verdrijven. Het was de stank die de ziekte verspreide, was de niet helemaal onlogische opvatting destijds. Zodra de pest voorbij was verdwenen de groteske maskers begrijpelijkerwijs weer uit het straatbeeld.

Lees ook dit verhaal over de culturele verschillen bij het dragen van mondkapjes: Corona-files #11 – “Mondkap is moderne talisman voor veiligheid en hoop”

In China is het mondkapje volledig ingeburgerd sinds de meest Oostelijke provincie Mantsjoerije in 1910 wordt getroffen door de pest. Die werd verspreid door pelsjagers werden besmet door contact met zieke marmotten, maar dat terzijde. Het keizerlijke hof dirigeert Lien-teh Wu, een amper 31 jaar oude arts, naar de afgelegen streek. Tegen de gangbare aanname dat de ziekte wordt verspreid door vlooien, stelt hij dat dit via de lucht gebeurt. Ter bescherming maakt voor zichzelf een halfronde mondkap van stevig gaas, dat hij opvult met katoenen lappen; twee touwtjes om het hoofd houden de kap op zijn plek. Proefondervindelijk bewijst hij zijn gelijk – een Franse arts die hem om zijn vinding beschimpt sterft binnen twee dagen.

De mondkap van Lien-teh Wu werkt niet alleen maar is door het eenvoudige design eenvoudig zelf te maken van lokale materialen, kan worden gewassen en is bovendien goedkoop genoeg om te vervangen. De overeenkomst op foto’s van dit primitieve mondkapje met het moderne voorgeschreven medische N95 mondkapje is treffend.

In China is Lien-teh Wu een nationale bekendheid. Hij introduceerde niet alleen het moderne mondkapje maar voerde ook strikte quarantaine in (een lockdown, zouden we nu zeggen) en beperkte van de reismogelijkheden door het opschorten van de Trans-Siberische treinverbinding. Hij deed ook eens nog de allereerste autopsie in China én was de eerste Chinese arts die publiceerde in het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet.

Maar bij Gucci is er waarschijnlijk niemand die zijn naam kent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *