Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

DESIGN DIGGER LIVE #10 – Talentspecial: Design in tijden van crisis

Op maandag 15 november (20-21.30u) is de tien editie van DESIGN DIGGER LIVE in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Aanleiding voor deze avond is een serie van drie longreads over talent die dit najaar verscheen op Design Digger. Onder de noemer Design in tijden van Crisis wordt ingezoomd op een hele generatie ontwerpers die is gevormd door een permanente staat van crisis.

Aanmelden voor deze GRATIS avond kan hier: Design Digger Live #10 : Talent Special: Design in tijden van crisis – Pakhuis de Zwijger

De financiële crisis is overgegaan in een groeiende sociale ongelijkheid en een wooncrisis. De klimaatcrisis is alleen maar nijpender geworden. En dan is er nu ook nog een gezondheidscrisis bij, waarvan we nog steeds niet weten hoe deze zich gaat ontwikkelen. Kortom, hoe wapent het aanstormende designtalent zich tegen deze maatschappelijke uitdagingen? Welke nieuwe technieken en inzichten ontwikkelen zij? En vooral: welke oplossingen dragen zij aan?

Uitgangspunt voor deze avond is een drietal longreads die op Design Digger verschenen over de afgelopen zeven jaar talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Het programmma volgt de thematische invalshoek van deze essays. Wat zijn de vakinhoudelijke vernieuwingen en wat zijn de nieuwe instrumenten waarvan ontwerpers gebruik maken? Hoe verhouden ontwerpers zich tot maatschappelijke vraagstukken technologie, klimaat, mobiliteit enzovoort. En tot slot: welke rol kan de ontwerpers spelen in sociale ontwikkelingen als inclusiviteit, eenzaamheid of ongelijkheid?

Audrey Large

Ik en mijn praktijk

Jonge ontwerpers onderzoeken de grenzen van hun vakgebied en zoeken daarbij naar nieuwe instrumenten. Waarom zou een architect altijd een gebouw moeten ontwerpen? En waarom kan design geen performance zijn?

Audrey Large werd onderscheiden als Best Talent bij de Dutch Design Award tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven vorige maand. Large is afgestudeerd aan de masteropleiding social design van de Design Academy Eindhoven (2017). Haar praktijk bevindt zich op het snijvlak van nieuwe technologie van beeldmanipulatie en 3D-printen en ambachtelijk vakmanschap. De materiële en de digitale manifestatie van haar werk zijn niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden, wat verwarring en verwondering oproept. Net echt, maar dan andersom: Audrey Large vergroot het artificiële zover uit dat je gaat twijfelen aan wat echt en wat nep is. 

Roos Meerman

Roos Meerman studeerde in 2014 af aan ArtEZ in Arnhem met een innovatieve toepassing van 3D-geprinte volumes die konden uitzetten. Met een wetenschappelijk team van medici onderzoekt zij of deze technologie onder meer kan worden toegepast bij stents in het menselijk lichaam.  Eerder ontwikkelde zij een interactief muziekkussen en -wandpaneel voor mensen met dementie. Daarnaast werkt ze met Tom Kortbeek samen onder de naam Fillip Studios aan zowel onderzoekende als toegepaste projecten op het snijvlak van design, technologie en wetenschap. Roos Meerman won in 2016 de Bio Art & Design Award en werd in 2019 door de Volkskrant verkozen tot Designtalent van het Jaar.

Lees de longread LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

Ik en de Wereld

Klimaat, robotisering, fake news  en surveillance capitalism  zorgen voor geopolitieke onrust. Ontwerptalent probeert grip op deze wereld te krijgen met onderzoekende of juist heel praktische maar altijd inventieve ontwerpen.

Martina Huynh studeerde in 2018 af aan de Design Academy Eindhoven met het Basic Income Café, een installatie waarop ze toegankelijke en originele manier de werking van het basisinkomen verbeelde. Inmiddels vormt ze met Jonas Althaus de ontwerpstudio Cream on Chrome dat zich buigt over maatschappelijke vraagstukken als vragen als: Wat is de impact van slimme technologieën, telefoons of (on)zichtbare stadsinfrastructuren op ons dagelijks leven? En: wat is de vernadere relatie die wij hebben met nieuwsmedia?

Irene Stracuzzi is grafisch vormgever en tentoonstellingsontwerper en richt zich op het vertalen van complexe data en geopolitieke ontwikkelingen naar toegankelijke ontwerpen. Daarbij zet zij design in als een cruciaal hulpmiddel om kennis toegankelijk en deelbaar te maken. Stracuzzi studeerde af aan de Design  Academy Eindhoven met een onderzoek naar de betwiste grenzen in de Noordelijke IJszee. Dit onderzoekende ontwerp kan als een metafoor voor hoezeer onze wereld – ook letterlijk – bepaald door juridische kaders, gegevensverzameling, grenspolitiek, natuurlijke hulpbronnen en klimaatverandering.

Irene Stracuzzi

Lees de longread: LONGREAD TALENT #2 – Ik en de wereld: Post-crisis ontwerpgeneratie zoekt (en vindt) zijn plek in kwetsbare toekomst

Ik en de Ander

Bij de jongste ontwerplichting staat niet langer persoonlijk succes voorop. Vanuit hun eigen positie werken ze samen met en voor verschillende gemeenschappen. Want ontwerp gaat al lang niet meer over spullen maar over mensen.

Renée Mes heeft een cross-disciplinaire aanpak waarbij ze film en grafisch ontwerp combineert. Zij werkt daarbij vaak samen met queer people of colour en mensen met een biculturele achtergrond.  waarover zij zich buigt is de hetero-normatieve . Met het project A Queer Anthology – visual stories from a chosen family stelt ze hetero-normatieve kerngezin met vader, moeder, zoon en dochter ter discussie door in te zoomen op alternatieve families die zijn samengesteld uit mensen die geen bloedrelatie met elkaar hebben maar een levensstijl delen.  

Yellowtrace – Renee Mess

Gabriel Fontana is social designer en onderzoekt hoe in de alledaagse omgangsvormen conservatieve waarden worden bevestigd en machtsstructuren worden versterkt. Hij is de initiator van Multiform, een hulpmiddel dat ideeën over identiteit, gemeenschap en inclusie uitdaagt en onderzoekt door spellen voor sportklassen op scholen voor te stellen die een openheid en empathie genereren die later hun weg vinden in de bredere samenleving.

Multiform – Gabriel Fontana

Lees de longread: LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Nu eenmalige co-host

De co-host van deze avond is Janice Deul, Neerlandicus en co-writer van Little Black Hair Book, een ode aan kroes en krulhaar. Met haar platform Diversity Rules maakt zij zich sterk voor meer diversiteit in mode en magazines.  Zij adviseerde de Amsterdamse Kunstraad en de Raad voor Cultuur en werkt aan een handboek over mode en inclusie. Ook was Janice co-curator van de tentoonstelling Voices of fashion‘ over zwarte couture, modellen en stijl, die vanaf februari 2021 te zien zal zijn in Centraal Museum Utrecht.

Lees ook de longread: LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.