INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

INTERVIEW Timo de Rijk over expositie Goth: “We hebben allemaal een hang naar de donkerheid van het bestaan?”

Bij goth denken we meteen aan die gruizige, ietwat droeve subcultuur met bleke gezichten en zwarte kleding, bijvoorkeur van lak en leer. Aan muziek die melodramatisch is en een beeldtaal vol macabere verwijzingen naar horror en tragiek. Dus is de zwartgallige videoclip van Anton Corbijn bij het iconische nummer Atmosphere van de Britse doemband Joy Division inderdaad te zien op de tentoonstelling Goth. Desinging Darkness. Net als een foto van punkzangeres Siouxsie Sioux en platenhoezen van The Cure. En bloed, Gotische kruizen, grafzerken en schedels. Veel schedels zelfs. Bezoekers die zich aangetrokken voelen tot SM-fetish of het occulte in het algemeen zullen dan ook niet teleurgesteld worden. Net als cyberpunks en metal-heads.

“Deze tentoonstelling belicht een breed gedeelde hang naar de donkere kant van het leven die al vele eeuwen ouder is.

Siouxie Suoux

Maar Goth. Desiging Darkness in het Designmuseum Den Bosch is géén expositie over die subcultuur, laat staan een modestijl, benadrukt museumdirecteur en samensteller van deze expositie Timo de Rijk. “Deze tentoonstelling belicht een breed gedeelde hang naar de donkere kant van het leven die al vele eeuwen ouder is. En die we allemaal in meer of mindere mate delen, al is het maar als relativerend ventiel om het dagelijks leven draaglijk te maken.” Dat levensgevoel wordt door De Rijk verbeeld met een potpourri van Romantische schilderijen en fel-realistische sculpturen, film en fotografie, platenhoezen en neo-Gotische architectuur, obscure meubels en andere gebruiksvoorwerpen met een twist.

Timo de Rijk

Darkwave in neon

Het doorgaans goedgeluimde Designmuseum is daarom doordesemd van een onheilszwangere esthetiek. Waar veel designexposities juist hoopvol optimisme en bijbehorende gladgestreken esthetiek bieden, overheerst op Goth een schurende ongemakkelijkheid. “Waar beeldende kunst inmiddels een rijke traditie heeft donkere driften, staat design voor een moderniteit waarin voor elk probleem een oplossing is, soms met geavanceerde technologie en anders wel met ambachtelijke schoonheid. Wat haaks staat op goth, waarin het naargeestige en het kapotte juist wordt gevierd.”  

Illustratie The Death of Matilda van Horace Walpole (1764)

Als startpunt voor goth hanteert De Rijk de Romantiek met zijn sentimentele hang naar vergankelijkheid en ook neerslachtigheid. “De landschapjes met mistige bossen, donkere luchten en een welgeplaatste ruïne zwelgen in spleen en getob – maar plak er gotische neonletters overheen en je zit op de website van een darkwave band anno 2021”, zegt De Rijk. “In de Romantiek wordt er voor het eerst gespeeld met een symboliek die eindeloos wordt herhaald om dat duistere levensgevoel verbeelden. Diezelfde symboliek die tot op de dag van vandaag wordt geprostitueerd door zowel de underground bands als door Hollywood.”

Onbekende fotograaf – portret van Amerikaanse actrice Theda Bara (1885-1955)

Heidense rituelen

Vervolgens wordt dwars door twee eeuwen heen een lijn getrokken naar het cosplay van nu, waarin Middeleeuwse oftewel heidense rituelen en bijbehorende geweldsverheerlijking domineren. Alles wat zich maar leent voor projectie van weltschmerz wordt op deze tentoonstelling als goth gekwalificeerd. Van de gruizige illustraties uit het Nederlandse kunsttijdschrift Wendingen uit de jaren twintig tot dus de popcultuur uit de eighties, toen popjournalist Nick Kent als eerste het stempel ‘gothic’ op de postpunk van Joy Division en Siouxsie Sioux drukte.

“De scheidslijn tussen holle pathetiek en beklemmende levensangst is vaak flinterdun.”

Tijdschrift Wendingen

De beeldtaal van goth is overigens niet vrij van tegenstrijdigheden. Zo wordt voor de allerindividueelste emotie een collectieve uitlaatklep gezocht in de vorm van uniforme mode en gelijkstemmende muziek. Want goth is tenslotte de spiegel van de sombere ziel. “Maar de scheidslijn tussen holle pathetiek en beklemmende levensangst is vaak flinterdun”, zegt De Rijk. Elkaar zoeken in een existentiële eenzaamheid in verlaten landschappen en kille kerkhoven, en vervolgens vinden in gedeelde troost voor dat persoonlijk verdriet in de vorm van vervormde gitaren. “Zo schippert goth tussen authenticiteit en een stijltje – tussen vervreemding en cliché. Daarmee is de expositie Goth een commentaar op de huidige tijdsgeest waarin echt en fake, privé en publiek naadloos in elkaar overlopen.”

Goth. Designing Darkness. Designmuseum Den Bosch. 16 oktober 2021 t/m 18 april 2022

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *