DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Het internet schreeuwt, sart, flirt en flikkert op de expositie Life As We Know It (LAWKI) in MU. Op tientallen kale schermen, ontdaan van elk decorum, schieten beelden voorbij van hard nieuws en fake news, van sportwedstrijden en oorlogsfronten, hoge kunsten en lage seksdriften. Deze overweldigende expositie – ervaring  is eigenlijk een betere omschrijving – van het kunstcollectief ARK wordt bestuurd door een geheimzinnige algoritme. Dat zoekt beelden op het internet bij elkaar met zoektermen in de dertien belangrijkste talen en katapulteert ze terug naar de echte wereld. Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten. Kijk maar op Manifestations, het grootste Art & Tech event tijdens DDW. En dit jaar al helemaal omdat de online-expositie van vorig jaar in zijn geheel te zien is in de Melkfabriek. Kunstenares Ines Alpha bijvoorbeeld, die digitale make-up maakt die ons online volledige esthetische vrijheid geeft. Waarom zou je wallen onder je ogen hebben op Teams als je een bloemengezicht kunt dragen? Zelfs in onze persoonlijkheid lopen echt en nep kriskras door elkaar. En dan is het nog maar een kleine stap naar producten die geheel en al door AI zijn ontworpen.

De volledige column kun je hier lezen: Column: Echt nep – nep echt | DDW

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *