Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

Interieurarchitect Casper Schwarz ontwerpt ‘happy place’ voor design startup OCCO

OCCO is een Estlandse startup met een online database met ruim 200 duizend interieurproducten. Deze digitale tool waarmee (interieur) architecten snel en efficiënt kunnen zoeken naar een geschikt meubel wordt nu ondersteunt door een fysieke servicedesk. “Een happy space waarin je kunt werken en ontmoeten”, aldus interieurontwerper Casper Schwarz.

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

LONGREAD TALENT #1 – Ik en mijn praktijk: Hoe onderzoekende ontwerptalenten zich opnieuw (moeten) uitvinden

In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie wordt in een serie van vier longreads de balans opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? Vandaag deel 1: “Het vakgebied is opgerekt met kritisch onderzoek, vrij experiment en verdiepende samenwerking.”

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

ICONISCH LOGO #3 Randstad: het autoritaire én warme functionalisme van Total Design

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van Randstad? Het strikte toepassing van het modernisme door Ben Bos (1930-2017) van Total Design. “Ik streef naar directheid in een heldere beeldtaal.”

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

DesignDigger LIVE #9 is nu online. ‘Fake this!’ – design tussen digitaal en analoog

Deze 9de editie van DesignDigger LIVE vanuit Pakhuis de Zwijger staat online. Onder de noemer Fake This! werden de vervagende grenzen tussen digitaal en analoog verkend.

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

Teun Zwets wint Kazerne Design Award met geïmproviseerde huisraad van straatafval

De jonge ontwerper Teun Zwets is de winnaar van de Kazerne Design Award, een jaarlijkse prijs voor pas-afgestudeerde ontwerpers van de Design Academy Eindhoven. Zwets kreeg de prijs voor zijn ‘spontane interieurcollectie Teunland,

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

MILAAN 2021 – SLOT Dit zijn de dominante trends: van circulaire art deco tot intieme huisvlijt

De afgelopen week deed DesignDigger verslag van een ietwat teleurstelllende Milan Design Week. Al tekenden zich ook zichtbare trends af. De zes dominante staan hier op een rij.

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event  Glue Amsterdam

PREVIEW GLUE Duurzame fabrikanten Banne en Interface slaan handen ineen op design event Glue Amsterdam

Deze week is in Amsterdam de vierdaagse designroute Glue. DesignDigger is erbij. Met vandaag: een dubbelpresentatie met een nieuwe stoel van Lex Pott voor meubelmerk Banne en een duurzaam vloertapijt van Interface.

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

GLUE PREVIEW Dutch design en Marokkaans ambacht verenigd in vloerkleden, een initiatief van Mina Abouzahra

Ontwerpers Bertjan Pot, Wieki Somers, Amie Dicke en Mattijs van Bergen hebben een ontwerp gemaakt voor One Square Meter Berber. Met dit sociaal designproject van Mina Abouzahra wordt samengewerkt met Marokkaanse ambachtsvrouwen. “Marokko heeft een ongelooflijke ambachtelijke vaardigheden, maar veel daarvan dreigen snel te verdwijnen”

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

MILAAN2021 DAG #4 Design Academy Eindhoven – Vijf hoopvolle én praktische oplossingen

De ‘verloren’ afstudeerlichting 2020 van de Design Academy Eindhoven kreeg eindelijk het podium. De werken op de Graduation show in Milaan getuigen van een krachtige, kritische maar hoopvolle en oplossingsgerichte blik op de wereld. Vijf worden er uitgelicht.

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

MILAAN2021 DAG #3 Alcova – Post-apocalyptisch design dat verwondert en verwart

De groepsexpositie Alcova op een verlaten legerkazerne neemt een voorschot op een doemscenario waarin aarde en klimaat zijn uitgeput. Tussen de puinhopen en distels staat rudimentaire design, onverslijtbaar en gemaakt uit noodzaak. Functioneel? Nauwelijks. Maar wel beklemmend.

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

MILAAN 2021 DAG #2 Masterly – Dutch Design staat tegenwoordig voor duurzaam en zakelijk

Het ‘officieuze’ Nederlandse paviljoen Masterly profileert Dutch design waarbij experiment, een kritische en onderzoekende houding en ontregelende humor zijn verruild voor duurzaamheid, een geruststellende knipoog en een zakelijke insteek.

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

MILAAN2021 DAG #1 Rho Fiera – Groot, groter, kleinst

DesignDigger is de hele week op Milan Design Week en doet dagelijks verslag. De aftrap is vanzelfsprekend vanaf de meubelbeurs zelf, die kleiner was dan ooit. Maar de stoelen zijn juist oversized.

Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Door de corona-pandemie kon meubelmerk Dutch Originals geen presentaties houden. Hoe blijf je dan zichtbaar als merk?, vroeg de nieuwe art director Richard Hutten zich af. Door de meubels te laten zien, dáár waar ze gemaakt worden. “In de werkplaats in Asperen dus.”

Voor de uitvoering van dit basale idee benaderde hij kunstenaar en creatief directeur Erik Kessels van reclamebureau Kessels Kramer. “De werkplaats als showroom, ik vind dat een geweldig idee. Ik ben daar rond gaan kijken en was meteen enthousiast. Het is een plek waar veel gebeurt: de assemblage en de stoffeerderij zijn plekken vol bedrijvigheid, met een soundtrack van ambachtelijke geluiden.”

Een optische illusie

Een probleem alleen: hoe houd je de collectie herkenbaar en zichtbaar op een plek waar overal meubels en onderdelen liggen en staan? “Door de meubels te kaderen”, zegt Kessels. “Je moet er een soort eilandjes van maken. Zo kwam ik op het idee van poppenhuizen. Ik ben met de schaal gaan spelen en zo zijn de miniatuurhuizen ontstaan met een open voorkant waarin de meubelen op ware grootte worden getoond. De stoelen, banken, tafels en bureau gaan door meerdere verdiepingen, wat zorgt voor een optische illusie. Het effect is dat het monumentale karakter van de ontwerpen van Gispen wordt geaccentueerd.”

“Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven.”

Erik Kessels

De naam van de campagne lag vervolgens voor de hand: The Great Indoors. Kessel: “Dat is veel meer dan een slogan, het is een motto dat past bij de monumentaliteit van de collectie van Dutch Originals. Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven. A great place deserves great furniture. Dat is wat deze campagne laat zien.”

Mini-expositie van Nederlandse topdesign

Richard Hutten, artdirector van Dutch Originals: “Met deze campagne toont Dutch Originals dat het iconische karakter van zijn stoelen, banken, bureaus en tafels nog steeds actueel is. Met deze design klassiekers geef je grandeur aan een interieur, dat heeft Erik Kessel echt fantastisch verbeeld. Maar het is ook een spannend ontregelend beeld.”

Al ziet Hutten ook de praktische waarde van het idee van Kessels. “Wij kunnen nu mensen ontvangen in de meubelfabriek en daar het ambachtelijk maakproces tonen. Zodat het verhaal van de kwaliteit van de Dutch Originals-producten zichzelf vertelt. De campagne brengt zo niet alleen de producten van Dutch Originals onder de aandacht, evenzogoed is het een mini-expositie van Nederlandse topdesign.”

Dutch Originals bestaat uit twee collecties. In de collectie Gispen Classics – Nederlands Erfgoed – zijn tal van beroemde (met name buisframe) ontwerpen van W.H. Gispen, W. Rietveld, C.H. Hoffmann opgenomen. Deze modellen worden nog steeds in serieproductie vervaardigd, zoals de bekende Gispen 101 die W.H. Gispen in 1931 ontwierp.

In de collectie Gispen Today worden duidelijk op W.H. Gispen geïnspireerde ontwerpen uitgebracht. Ook krijgt nieuw Nederlands design de ruimte in de collectie van Dutch Originals van eigentijdse ontwerpers zoals Richard Hutten en Thijs Smeets. Maar de leidraad blijft de geest van Willem Hendrik Gispen (1890-1981), voor veel Nederlanders de grondlegger van de fabrieksmatige productie van designmeubilair. Tot op de dag van vandaag worden de tafels, stoelen, lampen en woonaccessoires in grote aantallen verkocht in binnen- en buitenland. Gispen begreep de noodzaak van industriële productie en toch maakte hij bij voorkeur voor elke klant een aangepast product. Hij speelde met vormen en materialen en paste ontwerpen moeiteloos aan naar wensen van architect of opdrachtgever.

2 reacties op: Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *