Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Bouwen aan Talent #1 – De interactieve installatie van Jeroen Snik en Sandipan Nath

Het programma Bouwen Aan Talent van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft startende ontwerpers de ruimte hun praktijk te verdiepen door samen te werken met een ervaren vakgenoot. In een tweeluik komen de deelnemers aan het woord. In deel 1 zijn dat ervaren 3D animator Jeroen Snik en mediakunstenaar Sandipan Nath, in 2020 afgestudeerd aan KABK.

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Door de corona-pandemie kon meubelmerk Dutch Originals geen presentaties houden. Hoe blijf je dan zichtbaar als merk?, vroeg de nieuwe art director Richard Hutten zich af. Door de meubels te laten zien, dáár waar ze gemaakt worden. “In de werkplaats in Asperen dus.”

Voor de uitvoering van dit basale idee benaderde hij kunstenaar en creatief directeur Erik Kessels van reclamebureau Kessels Kramer. “De werkplaats als showroom, ik vind dat een geweldig idee. Ik ben daar rond gaan kijken en was meteen enthousiast. Het is een plek waar veel gebeurt: de assemblage en de stoffeerderij zijn plekken vol bedrijvigheid, met een soundtrack van ambachtelijke geluiden.”

Een optische illusie

Een probleem alleen: hoe houd je de collectie herkenbaar en zichtbaar op een plek waar overal meubels en onderdelen liggen en staan? “Door de meubels te kaderen”, zegt Kessels. “Je moet er een soort eilandjes van maken. Zo kwam ik op het idee van poppenhuizen. Ik ben met de schaal gaan spelen en zo zijn de miniatuurhuizen ontstaan met een open voorkant waarin de meubelen op ware grootte worden getoond. De stoelen, banken, tafels en bureau gaan door meerdere verdiepingen, wat zorgt voor een optische illusie. Het effect is dat het monumentale karakter van de ontwerpen van Gispen wordt geaccentueerd.”

“Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven.”

Erik Kessels

De naam van de campagne lag vervolgens voor de hand: The Great Indoors. Kessel: “Dat is veel meer dan een slogan, het is een motto dat past bij de monumentaliteit van de collectie van Dutch Originals. Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven. A great place deserves great furniture. Dat is wat deze campagne laat zien.”

Mini-expositie van Nederlandse topdesign

Richard Hutten, artdirector van Dutch Originals: “Met deze campagne toont Dutch Originals dat het iconische karakter van zijn stoelen, banken, bureaus en tafels nog steeds actueel is. Met deze design klassiekers geef je grandeur aan een interieur, dat heeft Erik Kessel echt fantastisch verbeeld. Maar het is ook een spannend ontregelend beeld.”

Al ziet Hutten ook de praktische waarde van het idee van Kessels. “Wij kunnen nu mensen ontvangen in de meubelfabriek en daar het ambachtelijk maakproces tonen. Zodat het verhaal van de kwaliteit van de Dutch Originals-producten zichzelf vertelt. De campagne brengt zo niet alleen de producten van Dutch Originals onder de aandacht, evenzogoed is het een mini-expositie van Nederlandse topdesign.”

Dutch Originals bestaat uit twee collecties. In de collectie Gispen Classics – Nederlands Erfgoed – zijn tal van beroemde (met name buisframe) ontwerpen van W.H. Gispen, W. Rietveld, C.H. Hoffmann opgenomen. Deze modellen worden nog steeds in serieproductie vervaardigd, zoals de bekende Gispen 101 die W.H. Gispen in 1931 ontwierp.

In de collectie Gispen Today worden duidelijk op W.H. Gispen geïnspireerde ontwerpen uitgebracht. Ook krijgt nieuw Nederlands design de ruimte in de collectie van Dutch Originals van eigentijdse ontwerpers zoals Richard Hutten en Thijs Smeets. Maar de leidraad blijft de geest van Willem Hendrik Gispen (1890-1981), voor veel Nederlanders de grondlegger van de fabrieksmatige productie van designmeubilair. Tot op de dag van vandaag worden de tafels, stoelen, lampen en woonaccessoires in grote aantallen verkocht in binnen- en buitenland. Gispen begreep de noodzaak van industriële productie en toch maakte hij bij voorkeur voor elke klant een aangepast product. Hij speelde met vormen en materialen en paste ontwerpen moeiteloos aan naar wensen van architect of opdrachtgever.

2 reacties op: Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.