INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Door de corona-pandemie kon meubelmerk Dutch Originals geen presentaties houden. Hoe blijf je dan zichtbaar als merk?, vroeg de nieuwe art director Richard Hutten zich af. Door de meubels te laten zien, dáár waar ze gemaakt worden. “In de werkplaats in Asperen dus.”

Voor de uitvoering van dit basale idee benaderde hij kunstenaar en creatief directeur Erik Kessels van reclamebureau Kessels Kramer. “De werkplaats als showroom, ik vind dat een geweldig idee. Ik ben daar rond gaan kijken en was meteen enthousiast. Het is een plek waar veel gebeurt: de assemblage en de stoffeerderij zijn plekken vol bedrijvigheid, met een soundtrack van ambachtelijke geluiden.”

Een optische illusie

Een probleem alleen: hoe houd je de collectie herkenbaar en zichtbaar op een plek waar overal meubels en onderdelen liggen en staan? “Door de meubels te kaderen”, zegt Kessels. “Je moet er een soort eilandjes van maken. Zo kwam ik op het idee van poppenhuizen. Ik ben met de schaal gaan spelen en zo zijn de miniatuurhuizen ontstaan met een open voorkant waarin de meubelen op ware grootte worden getoond. De stoelen, banken, tafels en bureau gaan door meerdere verdiepingen, wat zorgt voor een optische illusie. Het effect is dat het monumentale karakter van de ontwerpen van Gispen wordt geaccentueerd.”

“Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven.”

Erik Kessels

De naam van de campagne lag vervolgens voor de hand: The Great Indoors. Kessel: “Dat is veel meer dan een slogan, het is een motto dat past bij de monumentaliteit van de collectie van Dutch Originals. Het zijn producten die het interieur een grootse uitstraling geven. A great place deserves great furniture. Dat is wat deze campagne laat zien.”

Mini-expositie van Nederlandse topdesign

Richard Hutten, artdirector van Dutch Originals: “Met deze campagne toont Dutch Originals dat het iconische karakter van zijn stoelen, banken, bureaus en tafels nog steeds actueel is. Met deze design klassiekers geef je grandeur aan een interieur, dat heeft Erik Kessel echt fantastisch verbeeld. Maar het is ook een spannend ontregelend beeld.”

Al ziet Hutten ook de praktische waarde van het idee van Kessels. “Wij kunnen nu mensen ontvangen in de meubelfabriek en daar het ambachtelijk maakproces tonen. Zodat het verhaal van de kwaliteit van de Dutch Originals-producten zichzelf vertelt. De campagne brengt zo niet alleen de producten van Dutch Originals onder de aandacht, evenzogoed is het een mini-expositie van Nederlandse topdesign.”

Dutch Originals bestaat uit twee collecties. In de collectie Gispen Classics – Nederlands Erfgoed – zijn tal van beroemde (met name buisframe) ontwerpen van W.H. Gispen, W. Rietveld, C.H. Hoffmann opgenomen. Deze modellen worden nog steeds in serieproductie vervaardigd, zoals de bekende Gispen 101 die W.H. Gispen in 1931 ontwierp.

In de collectie Gispen Today worden duidelijk op W.H. Gispen geïnspireerde ontwerpen uitgebracht. Ook krijgt nieuw Nederlands design de ruimte in de collectie van Dutch Originals van eigentijdse ontwerpers zoals Richard Hutten en Thijs Smeets. Maar de leidraad blijft de geest van Willem Hendrik Gispen (1890-1981), voor veel Nederlanders de grondlegger van de fabrieksmatige productie van designmeubilair. Tot op de dag van vandaag worden de tafels, stoelen, lampen en woonaccessoires in grote aantallen verkocht in binnen- en buitenland. Gispen begreep de noodzaak van industriële productie en toch maakte hij bij voorkeur voor elke klant een aangepast product. Hij speelde met vormen en materialen en paste ontwerpen moeiteloos aan naar wensen van architect of opdrachtgever.

2 reacties op: Erik Kessels ontwerpt mini-huizen als showroom voor Gispen Originals

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *