INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De pas geopende flagship store van streetwear label Off White van Virgil Abloh is ontworpen door AMO. De winkel zet de samenwerking tussen AMO en Virgil Abloh voort, die in 2018 begon met het ontwerp van de eerste solotentoonstelling Figures of Speech van de modeontwerper. Off-White Paris is de tweede winkel die AMO voor het merk heeft ontworpen na het vlaggenschip in Miami. AMO is verbonden aan OMA, het internationale architectenbureau van Rem Koolhaas.

De winkel is twee straten verwijderd van Place Vendôme strekt Off-White Paris zich uit over drie verdiepingen in een negentiende-eeuws hoekpand, waar de bezoeker geleidelijk een repertoire van contrasterende sferen aantreft. Het ontwerp, onder leiding van Ellen van Loon, samen met Samir Bantal en Giulio Margheri, verkent nieuwe manieren waarop architectuur de interactie tussen modecollecties en het publiek vergemakkelijkt. Door iconische architectonische elementen zoals de Parijse binnenplaats en vlooienmarkt te herinterpreteren, wordt de stad aanwezig in de winkel.

Rommelmarkt en Sottsass-rood

“Waar eindigt streetwear en begint high fashion?”, vraagt Ellen van Loon zich af. “Meer dan twintig jaar geleden was Sarah Andelman’s Colette de voorloper van moderne ervaringsgerichte retail, een van de eerste concept stores waar streetstyle en luxe elkaar ontmoetten. Fast forward naar 2021, een paar straten verwijderd van waar Colette zat, vertegenwoordigt de nieuwe Off-White winkel in Parijs de veelzijdige identiteit van het merk als een cultureel kanaal dat stijl, media en mode uitzendt, een nederig eerbetoon aan Colette en puttend uit haar onvervangbare nalatenschap.”

De winkelruimte combineert Parijse elegantie met industriële rauwheid, een nieuwe kijk op de Parijse detailhandel van topklasse. Een binnenplaats, een galerie en een markt strekken zich uit over drie verdiepingen en onthullen geleidelijk aan de bezoeker de diverse identiteit van Off-White. De hoofdingang van de winkel – een halfronde vestibule van gegolfd glas – leidt naar het middelpunt van de benedenverdieping: een herinterpretatie van de typische Parijse binnenplaats, met daarin de damescollectie. De binnenplaats wordt omlijst door bogen die zijn geïnspireerd op de portiek van de straat en de muren en vloeren zijn bekleed met wit travertijn. De sobere en verfijnde binnenplaats zorgt voor een rustige en trage winkelervaring, maar kan ook dynamische evenementen zoals modeshows. De andere ingang leidt naar wat aanvoelt als een totaal andere winkel met lichtblauwe muren en een zwarte terrazzovloer.

“Werken met AMO is een synergetisch proces. De manier waarop we ideëen opdoen is vergelijkbaar – niets is verboden – en het resultaat bij Off-White Paris is groter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.”

Virgil Abloh

De veelzijdige identiteit van de winkel wordt verder versterkt door het ontwerp van de bovenverdiepingen. In de intieme sfeer van de mezzanine, met zijn lage plafond en kleine ramen, is een ruimte geïnspireerd op de esthetiek van de cadeauwinkel, waar de kinder- en huishoudcollecties, evenals een tentoonstellingswand. Op de tweede verdieping, voor de mannencollectie, creëren het hoge plafond en grote ramen naar de stad een heldere, heldere ruimte die gemakkelijk kan worden aangepast voor concerten, kunsttentoonstellingen en feesten. Een inklapbare doos afgewerkt met Sottsass-rood fineer verbergt de bar en de back of huis. De vloer biedt plaats aan vrijstaande display-elementen ontworpen door AMO. Deze metalen kledingrekken, houten tafels en rekken van wit travertijn knopogen naar de Parijse vlooienmarkt.

2 reacties op: Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

  1. Beste Designdigger, wat een collectie fantastische gebouwen/inrichtingen zag ik juist. Mijn dag kan niet meer stuk.
    Zal je graag toevoegen aan mijn collectie te volgen fb-gebruikers, ok? gr jk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *