DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

DDW2021 COLUMN #4 – Ontwerper zoekt industrie – volgend jaar op DDW-TV?

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: ontwerper zoekt industrie. Beide zijn onmisbaar om de productieketen te innoveren. Een tv-format kan uitkomst bieden?

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Bittere ernst en absurde humor op Dutch Design Week die van meer naar minder wil

Van meer naar genoeg, hoe doen we dat? Twee projecten op de Dutch Design Week wijzen de weg. “Laten wij vooral niet vergeten dat de 80 procent samenleving ook heel leuk kan zijn.”

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

DDW2021 COLUMN #3 – Design tussen nep echt en echt nep

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag drie: “Van fake news en deep fakes tot augmented realities en data driven polictics – de grenzen tussen on- en offline versmelten.”

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

DDW2021 COLUMN #2 – Post-industrieel (en post-digitaal) knutseldesign

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. Met dag twee: “Met knutseldesign nemen jonge ontwerpers een voorschot op de toekomst.”

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

DDW2021 COLUMN #1 – Van meer naar genoeg met ‘the magic number’

Elke dag, de hele week gidst DesignDigger je langs de belangrijkste, origineelste en ook vreemdste trends en ontwikkelingen op DDW. De aftrap is vandaag: “Dankzij de verbeeldingskracht van ontwerpers wordt minder juist vrolijker en speelser.”

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius ontvangt BNO Piet Zwart Prijs 2021

Hella Jongerius is de winnaar van de BNO Piet Zwart Prijs 2021. De jury koos haar unaniem vanwege haar uitzonderlijke staat van dienst en haar betekenis voor huidige en volgende generaties ontwerpers. Ook is zij meermaals in staat gebleken om ook haar eigen praktijk opnieuw vorm te geven.

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

LONGREAD TALENT #4 – Ik en de toekomst: Focus, veerkracht en inventiviteit in crisistijd

Op DDW presenteert het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie de nieuwste lichting ontwerpers met een talentenbeurs. DesignDigger blikt vooruit met het vierde en laatste deel in een serie longreads over talent.

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

Expo in HNI belicht verontrustende Disneyfantasie van witte droomprinsen en keukenmeisjes

In de tentoonstelling ‘De architectuur van een wondere wereld’ focust curator Saskia van Stein op de invloed van het Disney imperium op het denken over gender, kolonialisme en identiteit.

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Drie expo’s over thema ‘The Greater Number’ die je niet mag missen op de Dutch Design Week

Het thema van Dutch Design Week is dit jaar The Greater Number. Deze zoektocht naar een optimaal getal gaat uit van minder in plaats van altijd maar méér. Op deze drie presentaties op DDW kun je zoeken naar jouw ‘greater number’.

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

PANELGESPREK HOUTBOUW – “Architecten moeten ook nadenken over de sloop van gebouwen”

Op uitnodiging van BLOK Plaatmateriaal verkennen drie bouwexperts de rol van hout in de klimaatopgave. De uitdagingen zijn groot. “Maar hout heeft goede kaarten.”

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

DDW-special van DesignDigger LIVE met dubbelinterview met wereldverbeteraars Dave Hakkens en Nienke Hoogvliet

Op maandag 18 oktober (20-21u) is een speciale – gratis! – editie van DesignDigger LIVE in De Kazerne met Nienke Hoogvliet en Dave Hakkens. In hoeverre zijn hun duurzame ambities haalbaar nu milieuproblemen zo overweldigend worden dat de meeste mensen de hoop verliezen?

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

LONGREAD TALENT #3- Ik en de ander: Empathisch ontwerptalent focust op mensen, niet op zichzelf (of dingen)

Deel drie uit een serie van vier longreads waarin de balans wordt opgemaakt van zeven jaar Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie. Wat zijn de dromen en dilemma’s van een aanstormende ontwerpgeneratie? “De blik verschuift van expressie en succes naar ongelijkheid en inclusiviteit.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De pas geopende flagship store van streetwear label Off White van Virgil Abloh is ontworpen door AMO. De winkel zet de samenwerking tussen AMO en Virgil Abloh voort, die in 2018 begon met het ontwerp van de eerste solotentoonstelling Figures of Speech van de modeontwerper. Off-White Paris is de tweede winkel die AMO voor het merk heeft ontworpen na het vlaggenschip in Miami. AMO is verbonden aan OMA, het internationale architectenbureau van Rem Koolhaas.

De winkel is twee straten verwijderd van Place Vendôme strekt Off-White Paris zich uit over drie verdiepingen in een negentiende-eeuws hoekpand, waar de bezoeker geleidelijk een repertoire van contrasterende sferen aantreft. Het ontwerp, onder leiding van Ellen van Loon, samen met Samir Bantal en Giulio Margheri, verkent nieuwe manieren waarop architectuur de interactie tussen modecollecties en het publiek vergemakkelijkt. Door iconische architectonische elementen zoals de Parijse binnenplaats en vlooienmarkt te herinterpreteren, wordt de stad aanwezig in de winkel.

Rommelmarkt en Sottsass-rood

“Waar eindigt streetwear en begint high fashion?”, vraagt Ellen van Loon zich af. “Meer dan twintig jaar geleden was Sarah Andelman’s Colette de voorloper van moderne ervaringsgerichte retail, een van de eerste concept stores waar streetstyle en luxe elkaar ontmoetten. Fast forward naar 2021, een paar straten verwijderd van waar Colette zat, vertegenwoordigt de nieuwe Off-White winkel in Parijs de veelzijdige identiteit van het merk als een cultureel kanaal dat stijl, media en mode uitzendt, een nederig eerbetoon aan Colette en puttend uit haar onvervangbare nalatenschap.”

De winkelruimte combineert Parijse elegantie met industriële rauwheid, een nieuwe kijk op de Parijse detailhandel van topklasse. Een binnenplaats, een galerie en een markt strekken zich uit over drie verdiepingen en onthullen geleidelijk aan de bezoeker de diverse identiteit van Off-White. De hoofdingang van de winkel – een halfronde vestibule van gegolfd glas – leidt naar het middelpunt van de benedenverdieping: een herinterpretatie van de typische Parijse binnenplaats, met daarin de damescollectie. De binnenplaats wordt omlijst door bogen die zijn geïnspireerd op de portiek van de straat en de muren en vloeren zijn bekleed met wit travertijn. De sobere en verfijnde binnenplaats zorgt voor een rustige en trage winkelervaring, maar kan ook dynamische evenementen zoals modeshows. De andere ingang leidt naar wat aanvoelt als een totaal andere winkel met lichtblauwe muren en een zwarte terrazzovloer.

“Werken met AMO is een synergetisch proces. De manier waarop we ideëen opdoen is vergelijkbaar – niets is verboden – en het resultaat bij Off-White Paris is groter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.”

Virgil Abloh

De veelzijdige identiteit van de winkel wordt verder versterkt door het ontwerp van de bovenverdiepingen. In de intieme sfeer van de mezzanine, met zijn lage plafond en kleine ramen, is een ruimte geïnspireerd op de esthetiek van de cadeauwinkel, waar de kinder- en huishoudcollecties, evenals een tentoonstellingswand. Op de tweede verdieping, voor de mannencollectie, creëren het hoge plafond en grote ramen naar de stad een heldere, heldere ruimte die gemakkelijk kan worden aangepast voor concerten, kunsttentoonstellingen en feesten. Een inklapbare doos afgewerkt met Sottsass-rood fineer verbergt de bar en de back of huis. De vloer biedt plaats aan vrijstaande display-elementen ontworpen door AMO. Deze metalen kledingrekken, houten tafels en rekken van wit travertijn knopogen naar de Parijse vlooienmarkt.

2 reacties op: Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

  1. Beste Designdigger, wat een collectie fantastische gebouwen/inrichtingen zag ik juist. Mijn dag kan niet meer stuk.
    Zal je graag toevoegen aan mijn collectie te volgen fb-gebruikers, ok? gr jk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *