Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De pas geopende flagship store van streetwear label Off White van Virgil Abloh is ontworpen door AMO. De winkel zet de samenwerking tussen AMO en Virgil Abloh voort, die in 2018 begon met het ontwerp van de eerste solotentoonstelling Figures of Speech van de modeontwerper. Off-White Paris is de tweede winkel die AMO voor het merk heeft ontworpen na het vlaggenschip in Miami. AMO is verbonden aan OMA, het internationale architectenbureau van Rem Koolhaas.

De winkel is twee straten verwijderd van Place Vendôme strekt Off-White Paris zich uit over drie verdiepingen in een negentiende-eeuws hoekpand, waar de bezoeker geleidelijk een repertoire van contrasterende sferen aantreft. Het ontwerp, onder leiding van Ellen van Loon, samen met Samir Bantal en Giulio Margheri, verkent nieuwe manieren waarop architectuur de interactie tussen modecollecties en het publiek vergemakkelijkt. Door iconische architectonische elementen zoals de Parijse binnenplaats en vlooienmarkt te herinterpreteren, wordt de stad aanwezig in de winkel.

Rommelmarkt en Sottsass-rood

“Waar eindigt streetwear en begint high fashion?”, vraagt Ellen van Loon zich af. “Meer dan twintig jaar geleden was Sarah Andelman’s Colette de voorloper van moderne ervaringsgerichte retail, een van de eerste concept stores waar streetstyle en luxe elkaar ontmoetten. Fast forward naar 2021, een paar straten verwijderd van waar Colette zat, vertegenwoordigt de nieuwe Off-White winkel in Parijs de veelzijdige identiteit van het merk als een cultureel kanaal dat stijl, media en mode uitzendt, een nederig eerbetoon aan Colette en puttend uit haar onvervangbare nalatenschap.”

De winkelruimte combineert Parijse elegantie met industriële rauwheid, een nieuwe kijk op de Parijse detailhandel van topklasse. Een binnenplaats, een galerie en een markt strekken zich uit over drie verdiepingen en onthullen geleidelijk aan de bezoeker de diverse identiteit van Off-White. De hoofdingang van de winkel – een halfronde vestibule van gegolfd glas – leidt naar het middelpunt van de benedenverdieping: een herinterpretatie van de typische Parijse binnenplaats, met daarin de damescollectie. De binnenplaats wordt omlijst door bogen die zijn geïnspireerd op de portiek van de straat en de muren en vloeren zijn bekleed met wit travertijn. De sobere en verfijnde binnenplaats zorgt voor een rustige en trage winkelervaring, maar kan ook dynamische evenementen zoals modeshows. De andere ingang leidt naar wat aanvoelt als een totaal andere winkel met lichtblauwe muren en een zwarte terrazzovloer.

“Werken met AMO is een synergetisch proces. De manier waarop we ideëen opdoen is vergelijkbaar – niets is verboden – en het resultaat bij Off-White Paris is groter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.”

Virgil Abloh

De veelzijdige identiteit van de winkel wordt verder versterkt door het ontwerp van de bovenverdiepingen. In de intieme sfeer van de mezzanine, met zijn lage plafond en kleine ramen, is een ruimte geïnspireerd op de esthetiek van de cadeauwinkel, waar de kinder- en huishoudcollecties, evenals een tentoonstellingswand. Op de tweede verdieping, voor de mannencollectie, creëren het hoge plafond en grote ramen naar de stad een heldere, heldere ruimte die gemakkelijk kan worden aangepast voor concerten, kunsttentoonstellingen en feesten. Een inklapbare doos afgewerkt met Sottsass-rood fineer verbergt de bar en de back of huis. De vloer biedt plaats aan vrijstaande display-elementen ontworpen door AMO. Deze metalen kledingrekken, houten tafels en rekken van wit travertijn knopogen naar de Parijse vlooienmarkt.

2 reacties op: Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

  1. Beste Designdigger, wat een collectie fantastische gebouwen/inrichtingen zag ik juist. Mijn dag kan niet meer stuk.
    Zal je graag toevoegen aan mijn collectie te volgen fb-gebruikers, ok? gr jk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.