Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

Live-interview met ‘koningin van het boek’ Irma Boom in ‘Dutch Masters’ – de sidekick is een Benedictijnermonnik

In de serie Dutch Masters van Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is vrijdag 20 mei Irma Boom te gast. Met als rode draad: waarom gaat Irma telkens weer zo diep om het boek als medium te doorgronden? En zoals altijd brengt deze master een Dutch Talent mee: Benedictijnermonnik Thomas Quartier, die dit jaar werd uitgeroepen […]

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Nieuwe museum W in Weert kreeg een ‘gouden’ gevel van Maurice Mentjens

Ontwerper Maurice Mentjens maakte het ontwerp voor het exterieur en interieur van het nieuwe stadsmuseum W in Weert. Hij bedacht de opvallende gouden gevelbekleding en een eigentijds kleurenschema voor het interieur.

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Nieuw 10-daags festival Design Fest Gent focust op duurzaamheid en traagheid – “daarom is het ook tweejaarlijks”

Design Fest Gent (nog tot zondag 1 mei) is een nieuw tiendaags evenement verspreid over de binnenstad van Gent. Met lezingen, workshops, performances en een hoofdtentoonstelling over duurzaamheid wil het evenement een actueel overzicht bieden wat design kan – misschien ook wel moet – zijn.

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Teun Zwets maakt multifunctioneel meubel van gerecyclede denim van G-Star

Het Nederlandse denimmerk G-Star RAW lanceert een nieuw initiatief waarbij jonge kunstenaars en ontwerpers worden uitgenodigd om aan de slag te gaan met restmateriaal. De aftrap is door de Eindhovense ontwerper Teun Zwets.

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk maakt ‘drijvende’ installatie op Amerika’s grootste popfestival Coachella

Kiki van Eijk heeft als eerste Nederlandse ontwerper een installatie gemaakt voor popfestival Coachella. De installatie ‘Buoyed’ bestaat uit drie totems die diversiteit verbeelden.

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

INTERVIEW Noortje van Eekelen van Designalism: “Nieuws moet worden gemaakt door ontwerpers, kunstenaars én ook journalisten”

Het artistieke platform Designalism organiseert een intensieve workshop waarin ervaren journalisten van drie gevestigde nieuwsorganisaties samenwerken met jonge talentvolle ontwerpers, kunstenaars, experimentele developers en andere creatieven om vernieuwende mediaproducties maakt voor een gevarieerd publiek. In de producties van deze ‘newsroom of the future’ worden design, kunst, journalistiek en technologie ingezet om een onderscheidende nieuwsverslag te realiseren.

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut in Rotterdam wordt hoofdcurator van Londen Design Biënnale in 2023

Het Nieuwe Instituut is in 2023 artistiek directeur van de vierde editie van de Londen Design Biënnale, volgend jaar van 1 tot en met 25 juni. In landenpaviljoen presenteren zich ontwerpers en instituten in het Somerset House in de Engelse hoofdstad.

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Innovatief journalistiek platform Designalism zoekt creatief talent voor de ‘newsroom of the future’

Om innovatieve vormen van nieuwsvoorziening te onderzoeken heeft Designalism een open call uitgeschreven voor voor designers en kunstenaars. Zij werken acht weken met ervaren journalisten in een ‘redactie van de toekomst’.

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

TERUG NAAR NU #2 – Thuiswerken met de sexy typemachine van Ettore Sottsass

In de serie ‘Terug naar nu’ wordt een actuele gebeurtenissen gekoppeld aan een iconisch ontwerp. Want design vertelt immers het verhaal van ons dagelijks leven. Met vandaag: thuiswerken op de analoge iBook van Ettore Sottsass

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

NFT FILES #5 De digitale leefwereld van de metaverse biedt nu al kansen aan jonge én gevestigde ontwerpers

uitdagingen van het vak liggen in de virtuele omgeving van metaverse. Om deze nieuwe digitale wereld vol te bouwen zijn immers 3D-ontwerpers en architecten nodig. Het mooie is: er zijn nauwelijks creatieve drempels. Al kan metaverse meer zijn dan de nieuwe ‘paper architecture’.

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post richt etalage van Hermès winkel in Tokio in met suikergoed

Studio Simone Post heeft de etalages voor de vestiging van Hermès in de sjieke wijk Ginza in Tokio ingericht met objecten van suikergoed. Deze kleurrijke wereld van marshmellows is vervaardigd in samenwerking met een snoepfabriek in Friesland.

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

Nieuwe Nederlandse locatie ‘Certosa Initiative’ op Milan Design Week biedt plek voor 150 deelnemers

De nieuwe locatie Certosa Initiave op de Milan Design Week is een samenwerking van architectenbureau Beyond Space en Margriet Vollenberg van Organisation in Design. De industriële locatie mikt op een mix van design, architectuur, mode en muziek door internationale deelnemers.

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De pas geopende flagship store van streetwear label Off White van Virgil Abloh is ontworpen door AMO. De winkel zet de samenwerking tussen AMO en Virgil Abloh voort, die in 2018 begon met het ontwerp van de eerste solotentoonstelling Figures of Speech van de modeontwerper. Off-White Paris is de tweede winkel die AMO voor het merk heeft ontworpen na het vlaggenschip in Miami. AMO is verbonden aan OMA, het internationale architectenbureau van Rem Koolhaas.

De winkel is twee straten verwijderd van Place Vendôme strekt Off-White Paris zich uit over drie verdiepingen in een negentiende-eeuws hoekpand, waar de bezoeker geleidelijk een repertoire van contrasterende sferen aantreft. Het ontwerp, onder leiding van Ellen van Loon, samen met Samir Bantal en Giulio Margheri, verkent nieuwe manieren waarop architectuur de interactie tussen modecollecties en het publiek vergemakkelijkt. Door iconische architectonische elementen zoals de Parijse binnenplaats en vlooienmarkt te herinterpreteren, wordt de stad aanwezig in de winkel.

Rommelmarkt en Sottsass-rood

“Waar eindigt streetwear en begint high fashion?”, vraagt Ellen van Loon zich af. “Meer dan twintig jaar geleden was Sarah Andelman’s Colette de voorloper van moderne ervaringsgerichte retail, een van de eerste concept stores waar streetstyle en luxe elkaar ontmoetten. Fast forward naar 2021, een paar straten verwijderd van waar Colette zat, vertegenwoordigt de nieuwe Off-White winkel in Parijs de veelzijdige identiteit van het merk als een cultureel kanaal dat stijl, media en mode uitzendt, een nederig eerbetoon aan Colette en puttend uit haar onvervangbare nalatenschap.”

De winkelruimte combineert Parijse elegantie met industriële rauwheid, een nieuwe kijk op de Parijse detailhandel van topklasse. Een binnenplaats, een galerie en een markt strekken zich uit over drie verdiepingen en onthullen geleidelijk aan de bezoeker de diverse identiteit van Off-White. De hoofdingang van de winkel – een halfronde vestibule van gegolfd glas – leidt naar het middelpunt van de benedenverdieping: een herinterpretatie van de typische Parijse binnenplaats, met daarin de damescollectie. De binnenplaats wordt omlijst door bogen die zijn geïnspireerd op de portiek van de straat en de muren en vloeren zijn bekleed met wit travertijn. De sobere en verfijnde binnenplaats zorgt voor een rustige en trage winkelervaring, maar kan ook dynamische evenementen zoals modeshows. De andere ingang leidt naar wat aanvoelt als een totaal andere winkel met lichtblauwe muren en een zwarte terrazzovloer.

“Werken met AMO is een synergetisch proces. De manier waarop we ideëen opdoen is vergelijkbaar – niets is verboden – en het resultaat bij Off-White Paris is groter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.”

Virgil Abloh

De veelzijdige identiteit van de winkel wordt verder versterkt door het ontwerp van de bovenverdiepingen. In de intieme sfeer van de mezzanine, met zijn lage plafond en kleine ramen, is een ruimte geïnspireerd op de esthetiek van de cadeauwinkel, waar de kinder- en huishoudcollecties, evenals een tentoonstellingswand. Op de tweede verdieping, voor de mannencollectie, creëren het hoge plafond en grote ramen naar de stad een heldere, heldere ruimte die gemakkelijk kan worden aangepast voor concerten, kunsttentoonstellingen en feesten. Een inklapbare doos afgewerkt met Sottsass-rood fineer verbergt de bar en de back of huis. De vloer biedt plaats aan vrijstaande display-elementen ontworpen door AMO. Deze metalen kledingrekken, houten tafels en rekken van wit travertijn knopogen naar de Parijse vlooienmarkt.

2 reacties op: Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

  1. Beste Designdigger, wat een collectie fantastische gebouwen/inrichtingen zag ik juist. Mijn dag kan niet meer stuk.
    Zal je graag toevoegen aan mijn collectie te volgen fb-gebruikers, ok? gr jk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.