THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

THEO PLOEG – TECH TALK #6 “Kan metaverse het kapotte internet repareren?”

Elke laatste vrijdag van de maand, maar nu incidenteel de tweede maandag, laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: waarom we ons moeten voorbereiden op de metaverse. En waarom we ons daarop moeten verheugen!

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

INTERVIEW Joost van Bleiswijk over expo in Centraal Museum: “Ik tast grenzen van functie en vorm af.”

Met zijn solo-expositie ‘Reconnect’ in het Centraal Museum in Utrecht geeft productontwerper Joost van Bleiswijk inzicht in zijn scheppingsproces. “Ik ben niet van de Eureka-momenten. Bij mij moeten ideeën de kans krijgen om te rijpen.”

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De nieuwe flagship store van modelabel Off-White in Parijs is ontworpen dor AMO, de denktank van het architectenbureau OMA. Uitgangspunt van het ontwerp is een ontmoeting van high-end en casual elkaar, aldus architect Ellen van Loon.

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

‘Print & Play’ is een doe-het-zelf expositie met downloadable kunstwerken

Onder noemer ‘Print & Play’ presenteren twaalf kunstenaars nieuw werk, dat gratis kan worden gedownload en vervolgens uitgeprint. De werken kunnen thuis, op kantoor of in de kroeg worden geëxposeerd.

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Holocaustmonument van Daan Roosegaarde grote winnaar Media Architecture Awards 20/21

Het holocaustmonument ‘Levenslicht’ van de Nederlandse kunstenaar Daan Roosegaarde, bestaande uit 104.000 oplichtende stenen, is winnaar in de categorie Spatial Media Art, de grootste categorie van de Media Architecture Awards (MAA2021). Met onderscheidingen voor onder meer een cinematografisch straatprotest in Brazilië en een off-the-grid nacht-uitkijk onderstrepen de winnaars de grote diversiteit van de discipline media architectuur.

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

Designbeurs OBJECT organiseert online-veiling met Catawiki

In aanvulling op de designbeurs organiseert OBJECT in samenwerking met Catawiki een online veiling gericht op een breed internationaal publiek. Tijdens deze veiling, gecureerd door Anne van der Zwaag, kunnen designliefhebbers op een laagdrempelige manier bieden op stukken van gerenommeerde ontwerpers, van prototypes tot ‘signature pieces’ in verschillende prijscategorieën.

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

Design Digger Live #8 nu online – en lees ook deze longread over ‘Design in de wijk’

In een live-talkshow vanuit Pakhuis de Zwijger werden vier projecten onder de loep genomen waarin ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering. Een longread in het Dutch Designers Magazine van de BNO geeft context. Lees hier een preview!

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

INTERVIEW Rive Roshan: “Wij ontwerpen één groot spel van herkenning en vervreemding.”

Het Amsterdamse ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. In Museum JAN staat nu de eerste solo-expositie van Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). “Dat je niet meteen ziet wat de functie van een object is vinden wij een pré.”

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert talentprogramma voor pas-afgestudeerde ontwerpers

Designbeurs OBJECT lanceert in samenwerking met de Gemeente Rotterdam een speciaal talentprogramma. Het doel is om jonge creatieven een springplank te bieden naar het designveld. OBJECT is van 1 t/m 4 juli in het HAKA gebouw in Rotterdam.

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

Geurkunstenaar The Snifferoo ontwerpt niche parfum ‘Zeelucht’ met tonen van helmgras én Hoogovens

De Ambassade Van De Noordzee vroeg parfummaker Frank Bloem van The Snifferoo om een geurervaring die de essentie van de Noordzee vangt. “Als je de hele dag binnen achter een beeldscherm zit, wil je de natuur ruiken.”

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

DESIGN DIGGER LIVE #8 focust met ‘Design in de wijken’ in creatieve stadsontwikkeling

Steeds vaker nemen ontwerpers en kunstenaars het voortouw nemen in stadsverbetering en nemen daarbij de rol in van buurtregisseur, beleidsmaker of commerciële ontwikkelaar. In samenwerking met het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie focust DESIGN DIGGER LIVE #8 in op dit ‘Design in de wijk’

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

LOGO ICOON #2 Nike: een ‘swoosh’ vol Goddelijke beweging

Een goed ontworpen logo is een bepalende succesfactor voor een merk of product. Daarom worden in deze serie iconische logo’s onderzocht. Wat is de succesfactor van de ‘swoosh’ van Nike, het meest herkenbare – en daardoor wellicht ook meest waardevolle – sportlogo, dat dit jaar zijn 50ste verjaardag viert?

Architectuur-denktank AMO van Rem Koolhaas ontwerpt Parijse brandstore van modelabel Off-White

De pas geopende flagship store van streetwear label Off White van Virgil Abloh is ontworpen door AMO. De winkel zet de samenwerking tussen AMO en Virgil Abloh voort, die in 2018 begon met het ontwerp van de eerste solotentoonstelling Figures of Speech van de modeontwerper. Off-White Paris is de tweede winkel die AMO voor het merk heeft ontworpen na het vlaggenschip in Miami. AMO is verbonden aan OMA, het internationale architectenbureau van Rem Koolhaas.

De winkel is twee straten verwijderd van Place Vendôme strekt Off-White Paris zich uit over drie verdiepingen in een negentiende-eeuws hoekpand, waar de bezoeker geleidelijk een repertoire van contrasterende sferen aantreft. Het ontwerp, onder leiding van Ellen van Loon, samen met Samir Bantal en Giulio Margheri, verkent nieuwe manieren waarop architectuur de interactie tussen modecollecties en het publiek vergemakkelijkt. Door iconische architectonische elementen zoals de Parijse binnenplaats en vlooienmarkt te herinterpreteren, wordt de stad aanwezig in de winkel.

Rommelmarkt en Sottsass-rood

“Waar eindigt streetwear en begint high fashion?”, vraagt Ellen van Loon zich af. “Meer dan twintig jaar geleden was Sarah Andelman’s Colette de voorloper van moderne ervaringsgerichte retail, een van de eerste concept stores waar streetstyle en luxe elkaar ontmoetten. Fast forward naar 2021, een paar straten verwijderd van waar Colette zat, vertegenwoordigt de nieuwe Off-White winkel in Parijs de veelzijdige identiteit van het merk als een cultureel kanaal dat stijl, media en mode uitzendt, een nederig eerbetoon aan Colette en puttend uit haar onvervangbare nalatenschap.”

De winkelruimte combineert Parijse elegantie met industriële rauwheid, een nieuwe kijk op de Parijse detailhandel van topklasse. Een binnenplaats, een galerie en een markt strekken zich uit over drie verdiepingen en onthullen geleidelijk aan de bezoeker de diverse identiteit van Off-White. De hoofdingang van de winkel – een halfronde vestibule van gegolfd glas – leidt naar het middelpunt van de benedenverdieping: een herinterpretatie van de typische Parijse binnenplaats, met daarin de damescollectie. De binnenplaats wordt omlijst door bogen die zijn geïnspireerd op de portiek van de straat en de muren en vloeren zijn bekleed met wit travertijn. De sobere en verfijnde binnenplaats zorgt voor een rustige en trage winkelervaring, maar kan ook dynamische evenementen zoals modeshows. De andere ingang leidt naar wat aanvoelt als een totaal andere winkel met lichtblauwe muren en een zwarte terrazzovloer.

“Werken met AMO is een synergetisch proces. De manier waarop we ideëen opdoen is vergelijkbaar – niets is verboden – en het resultaat bij Off-White Paris is groter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.”

Virgil Abloh

De veelzijdige identiteit van de winkel wordt verder versterkt door het ontwerp van de bovenverdiepingen. In de intieme sfeer van de mezzanine, met zijn lage plafond en kleine ramen, is een ruimte geïnspireerd op de esthetiek van de cadeauwinkel, waar de kinder- en huishoudcollecties, evenals een tentoonstellingswand. Op de tweede verdieping, voor de mannencollectie, creëren het hoge plafond en grote ramen naar de stad een heldere, heldere ruimte die gemakkelijk kan worden aangepast voor concerten, kunsttentoonstellingen en feesten. Een inklapbare doos afgewerkt met Sottsass-rood fineer verbergt de bar en de back of huis. De vloer biedt plaats aan vrijstaande display-elementen ontworpen door AMO. Deze metalen kledingrekken, houten tafels en rekken van wit travertijn knopogen naar de Parijse vlooienmarkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *