INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

INTERVIEW “Point of no return dreigt waarin internet meer kwaad dan goed doet.” Aldus webcriticus Geert Lovink

Als de negatieve impact van het internet nog verder stijgt, dan dreigt point of no return. “Mensen zullen zich met een ‘Extinction Internet’ afkeren van hun online verslavingen. Dat zegt Geert Lovink, hoogleraar Kunst en Netwerkcultuur aam de Hogeschool van Amsterdam.

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Kunstcentrum Tetem verkent een empatische metaverse met twee interactieve installaties

Met twee interactieve tentoonstellingen onderzoekt kunstcentrum Tetem in Enschede verschillende versies van de metaverse en onze aanwezigheid daarin. “Technologie kan onze zintuigen, emoties en bewustzijn activeren.”

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

DesignDigger zoekt journalistiek schrijftalent

Door de groei van DesignDigger is er behoefte aan geschreven bijdragen. De samenwerking is op freelancebasis. Uiteraard is er begeleiding bij het schrijven van nieuwsberichten, reportages en interviews.

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab  van IDFA

Een virtuele rave en andere metaverse-ervaringen in experimentele programma DocLab van IDFA

DocLabs is het interactieve en immersive programma van het internationale documentairefilmfestival IDFA. Van11 t/m 19 november zijn op drie locaties in Amsterdam diverse filmprojecten, performances en installaties  te zien die gebruik maken van VR, AR of andere immersieve technieken. DesignDigger zet de drie highlights van DocLabs op een rij.

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

Waarom de verkoop van NFT’s van virtuele mode wél stijgt – en wat ontwerpers daarvan kunnen leren

De verkoop van NFT’s daalt, alleen al het afgelopen kwartaal met ruim 60 procent. Behalve in virtual fashion. Daarvan zijn er ten opzichte van vorig jaar juist meer verkocht. Wat verklaart het succes van deze NFT’s? En wat kunnen ontwerpers daarvan leren?

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

Met kleurrijk boek ‘Proud South’ viert Li Edelkoort de creativiteit op het opkomende zuidelijk halfrond

In het vuistdikke boek Proud South geeft trendforecaster Li Edelkoort een kleurrijke en creatieve bloemlezing van de beste mode, design, fotografie en kunst van het zuidelijk halfrond. Voor de samenstelling werkte Edelkoort samen met een team van experts uit landen als Brazilië,  Benin, India en Zuid-Afrika.

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

Vier grote installaties die je niet mag missen op Big Art

De ‘grote’ kunstbeurs BIG ART keert van 4 t/m 6 november terug naar de voormalige Bijlmerbajes. Op deze pop-up beurs zijn meer dan dertig reusachtige installaties, muurschilderingen, wandkleden, lichtsculpturen en zelfs site-specific werken te zien – en te koop. DesignDigger tipt er vier die je niet mag missen.  

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

DesignDigger organiseert gratis NFT Workshop voor ontwerpers – reageer snel want aantal plekken is beperkt

Op de gratis NFT Workshop van DesignDigger leer je alles over het ‘minten’ en ‘flippen’ van non-fundgible tokens, cryptovaluta en de blockchain. Deelname is op maandag 21 november van 15.30-18u. Er is een beperkt aantal plekken. De selectie is op basis van volgorde van aanmelding.

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

NU ONLINE: de videoregistratie van DesignDigger LIVE #12 – Metaverse: het nieuwe digitale normaal?

Editie 12 van DesignDigger LIVE was stond geheel in het teken van de metaverse. Van NFT’s tot VR-brillen, hoe realistisch is het toekomstscenario waarin ons leven zich steeds meer zal afspelen in een online universum?

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

Teleurstellende DDW moet zich opnieuw uitvinden. Maar hoe? Design uit Oekraïne wijst de weg

De formule van DDW krijgt slijtage. Het dieptepunt dit jaar: het Klokgebouw met design dat je als een beleidsnota moet lezen. De urgente en intelligente expo ‘(Home)Land’ met troostrijk design uit de Oekraïne laat zien hoe het ook kan.

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

DDW-panelgesprek over toekomst van textiel – gehost door DesignDigger, Four Leaves en De Kazerne

Het exclusieve textiellabel Four Leaves organiseert in samenwerking met DesignDigger een panelgesprek over de laatste trends in de stoffenindustrie. Het gratis event is op vrijdagochtend van 9.30-10.30u in De Kazerne als onderdeel van de DDW. Naast de drie panelleden wordt het gesprek afgetrapt met een informeel live-interview met de wereldberoemde trendforecaster Li Edelkoort.

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

Is de NFT een hype, hoax of handig? DesignDigger LIVE zoekt het antwoord op 15 november in Pakhuis de Zwijger

De hype rond NFT’s lijkt voorbij. Daarom ligt de vraag voor de hand: welk praktische kansen biedt deze nieuwe technologie voor ontwerpers en andere creatieven? Of horen we nooit meer iets van deze non-fundgible tokens? Aflevering 13 van Design Digger LIVE zoekt het antwoord in het programma De NFT – hype, hoax of handig? in Pakhuis de Zwijger op 15 november.

Streetzine ‘people wearing off-white’ duikt in wereld van Virgil Abloh en zijn volgers

Waar komen ze toch vandaan, die gele gespen en dat logo van twee gekruiste pijlen? Zoals bij alle logo’s moet het identificatie zijn van een subcultuur waar de drager ervan bij wil horen. Maar wat is dan deze subcultuur? En welk merk gaat achter deze opvallende beeldtaal schuil? Met deze vraag startte de fascinatie van modecriticus Hanka van der Voet, als docent verbonden aan Artez Academy in Arnhem. Het antwoord zoekt ze met de intrigerende publicatie People Wearing Off-White.

Cover People Wearing Off-White

Van der Voet kwam op het spoor van Off-White tijdens een ziektebed waarbij Instagram haar levenslijn naar de buitenwereld was. Telkens weer stuitte ze op die geel-gekruiste logo’s. Op haar Instagram-feed riep ze haar volgers op foto’s te posten van mensen die ermee pronken op de straat, maakt niet uit waar. Het levert een intrigerend beeld van compleet verschillende mensen die zich toch verboden voelen. Maar waarmee dus? Dat onderzoekt ze onder de noemer People Wearing Off-White in een nieuw magazine Ware House Review, waarvoor Van der Voet samenwerkt met grafisch vormgever Line Arngaard.

In een fijnzinnige analyse wordt het succes van Virgil Abloh en zijn creatie Off-White gelieerd. Het heeft te maken met de devaluatie van het ornament in mode tot het logo, het commerciële uithangbord dat tevens een onweerstaanbaar symbool is vort geld en status voor de drager. Het heeft heeft te maken met de intellectuele en hypermoderne aanpak van Abloh, die eigenlijk maar één werkplek heeft, zijn smartphone. In interviews verwijst Abloh net zo makkelijk naar Le Corbusier en Marcel Duchamp als naar Caravaggio of Leonardo Da Vinci. Dragers van Off-White kunnen dus verschillende identiteiten aannemen.

Virgil Abloh is dat enigmatische én alomtegenwoordige creatieve wonder dat mode, reclame, design en illustratie moeiteloos vermengd tot een eigenzinnige bedwelmende cocktail. Al in 2011 maakte hij het artwork voor de muziek van Kanye West. Tegelijkertijd lanceert hij Pyrex, een modelabel bestaande uit magazijnvoorraden van merken als Champion en Ralph Lauren die Abloh opkochte en bedrukte met eigen illustraties. De stukken gingen weg voor honderden dollars. In 2013 start hij als spin-off Off-White, een verwijzing naar het grijze gebied tussen witte en zwarte cultuur. Als geen ander heeft Abloh dit grijze gebied in het modelandschap geclaimd. Net als de woestijn tussen hoge en lage cultuur. Zijn interieurcollectie voor IKEA lanceert hij in het Museum of Contemporary Art in Chicago; de presentatie werd ontworpen door Samir Bantal, directeur van de denktank AMO, gelieerd aan architectenbureau OMA van Rem Koolhaas.

Sindsdien maakt de elevated streetwear (dixit Abloh) van Off-White een gestage opmars door in het straatbeeld. Abloh eigent zich de bestaande iconografie van straatmode toe, zoals militaire patches, riemen en gespen, sweatpants en natuurlijk sportmode. Abloh is koning van de athleisure, verfijnde mode die leunt op sport attributen. Hij claimt daarmee een eigen plek in de modewereld. Wat resulteert in de aanstelling als art director bij Louis Vuitton. Hij is modern en klassiek, b-boy en intellectueel, zwart én wit. Hij verbeeldt, in de woorden van Van der Voet, de werdegang van straatmode “from depthlessness tot new depthiness”.

Net zo fascinerend als deze analyse is de eindeloze stroom aan Instagram-beelden waarmee dit magazine – je zou het een ‘straatschrift’ kunnen noemen, een soort pamflet dat zich laat uitdelen op de kop van de Lijnbaan of Kalverstraat – is doorspekt. Vast staat dat geen enkele modeontwerper de diffuse tijdgeest van Black Lives Matter en gender-crossing, van de vluchtigheid van sociale media en de onweerstaanbare aantrekkingskracht van authenticiteit, zo goed begrijpt als Abloh.

People Wearing Off-White is de aftrap van Warehouse Review, een onregelmatig verschijnende publicatie die een alternatief wil bieden voor bestaande modekritiek die zich veel beperkt tot essays. Tegelijkertijd wil het een toevoeging zijn op de modejournalistiek die veelal leunt op sociale media. Warehouse Review 001 neemt het klassieke geschreven woord net zo serieus als Instagram. Het magazine heeft een afwijkend formaat van een staand A5 en is weliswaar full colour maar gedrukt op een soort krantenpapier. Wat het fanzine – voor de duidelijkheid: het fandom betreft hier mode, niet Off-White – zo fascinerend maakt is dat het ook een inkijk biedt in modejournalistiek, die meer dan bij design wordt gedreven door persoonlijke fascinatie.

Warehouse Review 001 is niet te koop. Het kan alleen geruild worden. Wie een van de 150 exemplaren wil, kan daarover contact opnemen Hanka van der Voet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *