Milan Design Week verplaatst naar  7 t/m 12 juni 2022

Milan Design Week verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022

De Salone del Mobile in Milaan wordt verplaatst naar 7 t/m 12 juni 2022. De gebruikelijke datum van medio april was voor de organisatie nog te risicovol. De belangrijkste designbeurs ter wereld viert dit jaar het zestigjarige jubileum.

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

PREVIEW 2022 DEEL #1 – Van Strandbeesten tot Formafantasma: alle tentoonstellingen van 2022 op een rij

Aan het begin van dit nieuwe jaar zet Design Digger alle grote tentoonstellingen, beurzen en openingen, designweeks en andere manifestaties op een rij. Met vandaag: de actuele exposities in de Nederlandse musea. Van materiaalexperiment in Stedelijk tot Theo Jansen in het Kunstmuseum.

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Expo ‘Roaring Twenties’ toont non-binaire feestpakjes en stijlvol minimalisme van toen én nu

Aan de hand van kunst, mode en design vergelijkt de sprankelende expositie ‘The Roaring Twenties’ de onstuimige jaren twintig van de vorige en deze eeuw. Van revue-ster Josephine Baker en het badpak voor mannen naar Beyoncé en 3D-printen.

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

De vijf dominante trends van 2021 – van natuur-inclusief en deepfakes tot theaterrevues en NFT’s

Het ‘Dutch Designers Yearbook’ is een kloek overzicht van 2021. Een preview van dit jaarboek aan de hand de hoogtepunten – van natuur-inclusief design en virtuele expo’s tot deep fakes of theaterrevues.

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Dit waren de vijf meest gelezen stukken op DesignDigger in 2021

Wat waren de meest spraakmakende events van 2021? Welke personen haalden het nieuws? Voordat wij ons opmaken voor 2022 wordt nog één keer teruggeblikt op afgelopen jaar.

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Zo woont architect Mels Crouwel – modern monument aan Noord-Zuidlijn

Een monumentaal wevershuis in Amsterdam is door architect Mels Crouwel verbouwd tot een eigentijds woonhuis. In het strakke design zijn de sporen van de rijke geschiedenis zichtbaar gebleven.

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

Deel 3 (slot) van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘Over de valkuilen van duurzaam ontwerpen’

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag het afsluitende deel 3: Dit gaat pijn doen!

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

IMM Köln wordt een jaar doorgeschoven – eerste designevent van 2022 afgelast

Daar gaan we weer. Het eerste designevent van 2022 – de meubelbeurs IMM Köln – is afgelast. De organisatie verwacht het event pas in 2023 op het verwachte niveau te kunnen realiseren.

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie  Designers write: ‘What design can NOT do’

Deel 2 van de nieuwe podcast-serie Designers write: ‘What design can NOT do’

‘Designers write’ is een nieuwe serie van drie podcasts over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. Vandaag deel 2 – Wie wijn ‘wij’?

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Dutch Invertuals lanceert online-expo ‘Objects for a New Kind of Society’

Het Eindhovense platform Dutch Invertuals presenteert werk van elf ontwerpers in en speciaal gecreëerde website. De digitale expositie sluit aan de bij de fysieke manifestatie op de laatste DDW in oktober 2021.

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

Simone Post ontwerpt kleurrijke muurschildering voor hoofdkantoor Vlisco

De Rotterdamse ontwerper Simone Post heeft met de grootste muurschildering van Nederland een spectaculaire make-over van het hoofdkantoor van Vlisco gerealiseerd. De wilde, kleurrijke schildering is geïnspireerd op haar wandkleden ‘Wildflowers’.

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

Nieuwe podcast ‘Designers write’ verkent rol van ontwerper in maatschappelijke crises van nu

‘Designers write’ is een nieuwe podcast over de rol van ontwerpers in de klimaatcrisis en alle andere wereldwijde rampen waarmee we worden geconfronteerd. De komende weken presenteert DesignDigger alle drie edities.

Streetzine ‘people wearing off-white’ duikt in wereld van Virgil Abloh en zijn volgers

Waar komen ze toch vandaan, die gele gespen en dat logo van twee gekruiste pijlen? Zoals bij alle logo’s moet het identificatie zijn van een subcultuur waar de drager ervan bij wil horen. Maar wat is dan deze subcultuur? En welk merk gaat achter deze opvallende beeldtaal schuil? Met deze vraag startte de fascinatie van modecriticus Hanka van der Voet, als docent verbonden aan Artez Academy in Arnhem. Het antwoord zoekt ze met de intrigerende publicatie People Wearing Off-White.

Cover People Wearing Off-White

Van der Voet kwam op het spoor van Off-White tijdens een ziektebed waarbij Instagram haar levenslijn naar de buitenwereld was. Telkens weer stuitte ze op die geel-gekruiste logo’s. Op haar Instagram-feed riep ze haar volgers op foto’s te posten van mensen die ermee pronken op de straat, maakt niet uit waar. Het levert een intrigerend beeld van compleet verschillende mensen die zich toch verboden voelen. Maar waarmee dus? Dat onderzoekt ze onder de noemer People Wearing Off-White in een nieuw magazine Ware House Review, waarvoor Van der Voet samenwerkt met grafisch vormgever Line Arngaard.

In een fijnzinnige analyse wordt het succes van Virgil Abloh en zijn creatie Off-White gelieerd. Het heeft te maken met de devaluatie van het ornament in mode tot het logo, het commerciële uithangbord dat tevens een onweerstaanbaar symbool is vort geld en status voor de drager. Het heeft heeft te maken met de intellectuele en hypermoderne aanpak van Abloh, die eigenlijk maar één werkplek heeft, zijn smartphone. In interviews verwijst Abloh net zo makkelijk naar Le Corbusier en Marcel Duchamp als naar Caravaggio of Leonardo Da Vinci. Dragers van Off-White kunnen dus verschillende identiteiten aannemen.

Virgil Abloh is dat enigmatische én alomtegenwoordige creatieve wonder dat mode, reclame, design en illustratie moeiteloos vermengd tot een eigenzinnige bedwelmende cocktail. Al in 2011 maakte hij het artwork voor de muziek van Kanye West. Tegelijkertijd lanceert hij Pyrex, een modelabel bestaande uit magazijnvoorraden van merken als Champion en Ralph Lauren die Abloh opkochte en bedrukte met eigen illustraties. De stukken gingen weg voor honderden dollars. In 2013 start hij als spin-off Off-White, een verwijzing naar het grijze gebied tussen witte en zwarte cultuur. Als geen ander heeft Abloh dit grijze gebied in het modelandschap geclaimd. Net als de woestijn tussen hoge en lage cultuur. Zijn interieurcollectie voor IKEA lanceert hij in het Museum of Contemporary Art in Chicago; de presentatie werd ontworpen door Samir Bantal, directeur van de denktank AMO, gelieerd aan architectenbureau OMA van Rem Koolhaas.

Sindsdien maakt de elevated streetwear (dixit Abloh) van Off-White een gestage opmars door in het straatbeeld. Abloh eigent zich de bestaande iconografie van straatmode toe, zoals militaire patches, riemen en gespen, sweatpants en natuurlijk sportmode. Abloh is koning van de athleisure, verfijnde mode die leunt op sport attributen. Hij claimt daarmee een eigen plek in de modewereld. Wat resulteert in de aanstelling als art director bij Louis Vuitton. Hij is modern en klassiek, b-boy en intellectueel, zwart én wit. Hij verbeeldt, in de woorden van Van der Voet, de werdegang van straatmode “from depthlessness tot new depthiness”.

Net zo fascinerend als deze analyse is de eindeloze stroom aan Instagram-beelden waarmee dit magazine – je zou het een ‘straatschrift’ kunnen noemen, een soort pamflet dat zich laat uitdelen op de kop van de Lijnbaan of Kalverstraat – is doorspekt. Vast staat dat geen enkele modeontwerper de diffuse tijdgeest van Black Lives Matter en gender-crossing, van de vluchtigheid van sociale media en de onweerstaanbare aantrekkingskracht van authenticiteit, zo goed begrijpt als Abloh.

People Wearing Off-White is de aftrap van Warehouse Review, een onregelmatig verschijnende publicatie die een alternatief wil bieden voor bestaande modekritiek die zich veel beperkt tot essays. Tegelijkertijd wil het een toevoeging zijn op de modejournalistiek die veelal leunt op sociale media. Warehouse Review 001 neemt het klassieke geschreven woord net zo serieus als Instagram. Het magazine heeft een afwijkend formaat van een staand A5 en is weliswaar full colour maar gedrukt op een soort krantenpapier. Wat het fanzine – voor de duidelijkheid: het fandom betreft hier mode, niet Off-White – zo fascinerend maakt is dat het ook een inkijk biedt in modejournalistiek, die meer dan bij design wordt gedreven door persoonlijke fascinatie.

Warehouse Review 001 is niet te koop. Het kan alleen geruild worden. Wie een van de 150 exemplaren wil, kan daarover contact opnemen Hanka van der Voet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *