INTERVIEW Dirk van der Kooij: “Ik word gewoon geil van dikke klodders plastic”
Habitat
Product
De ‘Stop Stool’ is de nieuwste creatie van ontwerper Dirk van der Kooij. Net als zijn overige producten is ook dit eigenzinnige ontwerp met een zelfontwikkelde productietechniek vervaardigd van afvalplastic. “Je ziet in een oogopslag hoe mijn meubels zijn gemaakt.”
Marjan van Aubel lanceert lamp met zonnepanelen ‘Sunne’ op Kickstarter
Product
De lamp ‘Sunne’ van de Amsterdamse ontwerper Marjan van Aubel brandt op zonne-energie. “Ik stel me een toekomst voor waarin alle objecten autonoom zijn en zichzelf van stroom kunnen voorzien door middel van zonne-energie ontwerp.”
INTERVIEW Floris Schoonderbeek: “Fieldtrips door de natuur geven onverwachte inspiratie”
Habitat
Product
Met een zelfgebouwd design-lab reed de Floris Schoonderbeek door Nederland. Op locatie werkte hij samen met experts uit verschillende disciplines. Recalculating Route noemt Schoonderbeek dit onconventionele ontwerpproces. “Door te werken in situaties die je niet kent, wordt je gedwongen om je open te stellen voor de ideeën van een ander.”
Theo Ploeg – Tech Talk #2 “Luisteren is het nieuwe kijken”
Digitaal
Elke laatste vrijdag van de maand laat Theo Ploeg zijn licht schijnen over de laatste ontwikkelingen in tech – en vooral wat het met ons doet. Vandaag: Waarom audio het nieuwe hip is
Grafisch ontwerpers doen met ruim 160 alternatieve verkiezingsposters een dringende stemoproep
Grafisch
Algemene Beschouwingen is oproep aan Nederlandse ontwerpers voor een alternatieve verkiezingsposter te ontwerpen. Op de verkiezingsdag 17 maart wordt er ook één winnende poster gekozen.
Floris Schoonderbeek ontwikkelt nieuwe productlijn op roadtrips met expert meet-ups
Product
Zijn nieuwe collectie Floris Schoonderbeek heeft zijn nieuwste collectie ontwikkelt op roadtrips met zijn zelfgebouwde ontwerp-lab, de ‘fieldstation’. Tijdens dit veldonderzoek werkt hij samen met uiteenlopende experts.
Digitale editie van FASHIONCLASH biedt virtuele modeshows en online-talks
Event
Talentroom
Het driedaagse modefestival bestaat uit modeshows, performances, exposities, cross-overs met theater en dans, fashion talks en expertmeetings. Dit jaar zijn alle events uitsluitend online te bezoeken.
VIDEO-INTERVIEW Carole Baijings: “Kleur is mijn liefde, de natuur mijn inspiratiebron”
Habitat
Interieur
‘A Pop of Colour’ heet de nieuwe Fatboy-collectie van ontwerper Carole Baijings. In een exclusief interview met DesignDigger vertelt zij over de toepassing van kleur en geometrie.
BNO-onderzoek wijst uit: “Ontwerpers somber over 2020 maar hoopvol over 2021”
Research
De helft van de ontwerpers vreest voor 2020 een afname van de omzet. Voor 2021 wordt een licht herstel verwacht. Opvallend: ontwerpbureaus zijn daarbij positiever dan de ZZP-ers.
Multifunctionele RE:Circles van Muller Van Severen verleidt met mat-zachte kleuren
Kleur
Product
Het Belgische designlabel Valerie Objects lanceert RE: Circles, een collectie multifunctionele ronde keukenbladen in een uitgebalanceerd kleurpalet. Het is ontworpen door het echtpaar Fien Muller en Hannes van Severen
Streetzine ‘people wearing off-white’ duikt in wereld van Virgil Abloh en zijn volgers
Waar komen ze toch vandaan, die gele gespen en dat logo van twee gekruiste pijlen? Zoals bij alle logo’s moet het identificatie zijn van een subcultuur waar de drager ervan bij wil horen. Maar wat is dan deze subcultuur? En welk merk gaat achter deze opvallende beeldtaal schuil? Met deze vraag startte de fascinatie van modecriticus Hanka van der Voet, als docent verbonden aan Artez Academy in Arnhem. Het antwoord zoekt ze met de intrigerende publicatie People Wearing Off-White.
Van der Voet kwam op het spoor van Off-White tijdens een ziektebed waarbij Instagram haar levenslijn naar de buitenwereld was. Telkens weer stuitte ze op die geel-gekruiste logo’s. Op haar Instagram-feed riep ze haar volgers op foto’s te posten van mensen die ermee pronken op de straat, maakt niet uit waar. Het levert een intrigerend beeld van compleet verschillende mensen die zich toch verboden voelen. Maar waarmee dus? Dat onderzoekt ze onder de noemer People Wearing Off-White in een nieuw magazine Ware House Review, waarvoor Van der Voet samenwerkt met grafisch vormgever Line Arngaard.
In een fijnzinnige analyse wordt het succes van Virgil Abloh en zijn creatie Off-White gelieerd. Het heeft te maken met de devaluatie van het ornament in mode tot het logo, het commerciële uithangbord dat tevens een onweerstaanbaar symbool is vort geld en status voor de drager. Het heeft heeft te maken met de intellectuele en hypermoderne aanpak van Abloh, die eigenlijk maar één werkplek heeft, zijn smartphone. In interviews verwijst Abloh net zo makkelijk naar Le Corbusier en Marcel Duchamp als naar Caravaggio of Leonardo Da Vinci. Dragers van Off-White kunnen dus verschillende identiteiten aannemen.
Virgil Abloh is dat enigmatische én alomtegenwoordige creatieve wonder dat mode, reclame, design en illustratie moeiteloos vermengd tot een eigenzinnige bedwelmende cocktail. Al in 2011 maakte hij het artwork voor de muziek van Kanye West. Tegelijkertijd lanceert hij Pyrex, een modelabel bestaande uit magazijnvoorraden van merken als Champion en Ralph Lauren die Abloh opkochte en bedrukte met eigen illustraties. De stukken gingen weg voor honderden dollars. In 2013 start hij als spin-off Off-White, een verwijzing naar het grijze gebied tussen witte en zwarte cultuur. Als geen ander heeft Abloh dit grijze gebied in het modelandschap geclaimd. Net als de woestijn tussen hoge en lage cultuur. Zijn interieurcollectie voor IKEA lanceert hij in het Museum of Contemporary Art in Chicago; de presentatie werd ontworpen door Samir Bantal, directeur van de denktank AMO, gelieerd aan architectenbureau OMA van Rem Koolhaas.
Sindsdien maakt de elevated streetwear (dixit Abloh) van Off-White een gestage opmars door in het straatbeeld. Abloh eigent zich de bestaande iconografie van straatmode toe, zoals militaire patches, riemen en gespen, sweatpants en natuurlijk sportmode. Abloh is koning van de athleisure, verfijnde mode die leunt op sport attributen. Hij claimt daarmee een eigen plek in de modewereld. Wat resulteert in de aanstelling als art director bij Louis Vuitton. Hij is modern en klassiek, b-boy en intellectueel, zwart én wit. Hij verbeeldt, in de woorden van Van der Voet, de werdegang van straatmode “from depthlessness tot new depthiness”.
Net zo fascinerend als deze analyse is de eindeloze stroom aan Instagram-beelden waarmee dit magazine – je zou het een ‘straatschrift’ kunnen noemen, een soort pamflet dat zich laat uitdelen op de kop van de Lijnbaan of Kalverstraat – is doorspekt. Vast staat dat geen enkele modeontwerper de diffuse tijdgeest van Black Lives Matter en gender-crossing, van de vluchtigheid van sociale media en de onweerstaanbare aantrekkingskracht van authenticiteit, zo goed begrijpt als Abloh.
People Wearing Off-White is de aftrap van Warehouse Review, een onregelmatig verschijnende publicatie die een alternatief wil bieden voor bestaande modekritiek die zich veel beperkt tot essays. Tegelijkertijd wil het een toevoeging zijn op de modejournalistiek die veelal leunt op sociale media. Warehouse Review 001 neemt het klassieke geschreven woord net zo serieus als Instagram. Het magazine heeft een afwijkend formaat van een staand A5 en is weliswaar full colour maar gedrukt op een soort krantenpapier. Wat het fanzine – voor de duidelijkheid: het fandom betreft hier mode, niet Off-White – zo fascinerend maakt is dat het ook een inkijk biedt in modejournalistiek, die meer dan bij design wordt gedreven door persoonlijke fascinatie.
Warehouse Review 001 is niet te koop. Het kan alleen
geruild worden. Wie een van de 150 exemplaren wil, kan daarover contact opnemen
Hanka
van der Voet.